Režie:
Sidney LumetKamera:
Oswald MorrisHrají:
Sean Connery, Harry Andrews, Ian Bannen, Alfred Lynch, Ossie Davis, Roy Kinnear, Jack Watson, Ian Hendry, Michael Redgrave, Norman Bird, Neil McCarthy (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Disciplína je základ všeho, každého vzpurného ducha je třeba zlomit. A přeběhnout v plné polní pod palčivým africkým sluncem několikrát po sobě umělý písečný pahorek, to dokáže zlomit i ty nejsilnější. O tom je alespoň přesvědčen seržant Wilson, který je – díky svému slabošskému veliteli – de facto jediným pánem a vládcem anglického kárného tábora kdesi v libyjské poušti. Jeho úkolem je udělat z té vězeňské sebranky, z těch slabochů, zlodějíčků, ulejváků a dezertérů zase správné chlapy, vojáky tělem i duší. A on je z nich udělá, i kdyby je to mělo stát život. Ti, kdo tohle peklo opouštějí, vědí, že se sem už nikdy nechtějí vrátit. Ti, kdo přijíždějí, netuší, co je tu čeká. Netuší to ani pětice nejnovějších „přírůstků“ v čele s degradovaným seržantem Robertsem, na němž si Wilson a jeho pravá ruka Williams hodlají obzvláště smlsnout. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
Pahorek Raye Rigbyho není protiválečnou agitkou. A není tomu tak ani ve filmové adaptaci Sidney Lumeta. Naštěstí. Jde "pouze"o zřejmě nejlepší obžalobu zkostnatělosti britské armády. Adaptace se vyvedla na výtečnou. Snad krom šílenství Jacko Kinga, které je tu podáno poněkud podivně zkratkovitě. Lumetova režie i na omezeném prostoru jednoho písečného buzerplacu a jedné cely naprosto exceluje. Výborný zážitek je navíc skvostně podpořen hereckými výkony. Atmosféra vedra, bezvýchodné situace a dusna je tak perfektně podaná, že se potí nejen postavy, ale i divák. Na Pahorek se prostě nezapomíná. Dodnes mě nepřestává fascinovat, že nebylo zfilmované i přímé pokračování Pahorek z písku, ve kterém se osudy jednotlivých postav uzavřou. Na druhou stranu filmový konec je tak nějak více znepokojující. ()
Tohle je kárný tábor, tohle je pahorek a jestli nechcete vypustit duši na jeho vrcholu, koukejte poslouchat! Jasné?! JASNÉ?!!! ___ Poslouchat rozkazy. Poslouchat rozkazy a nehledět na jejich nesplnitelnost. Dezertéři, zloději, zbabělci a slaboši – pěkná sebranka. Co se z nich stane během následujících dní? Zocelení muži, zcela věrní své vlasti či pološílené trosky?___ Z lidí, kteří mají plnou hubu keců a přitom si nevidí na špičku nosu, mi vstávají chlupy na zátylku. V Pahorku jsou hned dva takoví a co je na nich nejhorší – mají pravomoc buzerovat své podřízené. Ty oslovují výhradně zvýšeným hlasem plným pohrdání. Copak na to mají právo, takhle deptat muže, kteří se prohřešili pouze snahou nezcvoknout z na hlavu postavené války? Jistěže ne, ale koho to zajímá? Kdo je vyslyší, kdo ví, k čemu dochází „za zdí“?___ Pahorek nemá zápletku v obvyklém slova smyslu. Vychází z faktu, že britské kárné tábory strašily své svěřence hromadou písku. Asi pětimetrovou hromadou písku, jejíž zdolání vypadá jako hračka. Nikoliv, běháte-li nahoru a dolů s plnou výzbrojí, v tom největším vedru, kdy vám slunce seškvařuje kůži. Člověk si až říká – raději schytat kulku na frontě než tohle. Lumetovi se za vydatné pomoci kamery Oswalda Morrise a herců, jež si jistě vytrpěli své, daří přenést na diváka část z nepředstavitelné fyzické a psychické zátěže. Nelidské zacházení s vězni a po většinu filmu ani náznak naděje ve změnu k lepšímu u mne vyvolávalo krajně nepříjemné pocity, o pár řádů převyšující zážitek z jiných, subtilněji zaměřených „vězeňských“ dramat. Scénář (nepřekvapivě podle divadelní hry) slovy neplýtvá. Buď jde o monolog kódového označení „buzerace“, či o dialogy, jež stejně nic neřeší a prohlubují celkovou beznaděj. Potěšující je snaha nekritizovat armádu jako instituci (neboť ta občas slouží svému účelu), nýbrž jednotlivce. Na Pahorku mě mrzí jenom tři věci. Bohužel právě ony tvoří neproniknutelnou bariéru mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. 1. Až do absurdně vypjatého finále jsem se nemohl zbavit dojmu, že by celý snímek bylo možné zhustit do nějakých osmdesáti minut. 2. Nepříjemnost neúnosných teplot by lépe vynikla v barevném formátu. 3. Vzniknout Pahorek o dva roky později a nebýt vázán původní divadelní hrou, mohly by být hrany některých již tak nepříjemných buzerkeců výrazně přiostřeny (po Kdo se bojí Virginie Wolfoové padla v této oblasti spousta tabu). 85% Zajímavé komentáře: Radek99, genetique ()
Páčil sa vám prvý diel vojnového seriálu Bratstvo neohrozených alebo prvá polovica Kubrickovej Olovenej vesty? The Hill je takýto celý. Klobúk dole ako zaujímavo a nadčasovo dokázal tento film už zosnulý Sidney Lumet podať. Nevidel som od neho žiaden priemerný film, čo znamená, že Lumet bol naozaj prvotriednym režisérom. The Hill ma priklincoval už od prvých sekúnd a rovnako tak som ostal aj po záverečných titulkoch. Jeden z najlepších filmov S. Conneryho i vojnových filmov celkovo, napriek tomu, že tu paradoxne nezaznie jediný výstrel. Medzi postavami to strieľa a iskrí jedna radosť. Film je plný buzerácie, drezúry a týrania. Niekto sa tomu musí postaviť a ten niekto je famózny Connery, ale nebude to mať ľahké. Ten film je tak úžasne natočený, že som mal celý čas pri sledovaní pocit, akoby ho niekto točil iba včera. The best of Sidney Lumet. 100% ()
Prostě vysokoúrovňová klasa a klasika. Už tak špičkový scénář, nadčasový a stále aktuální, podtrhly skvělá režie a famózní herectví všech. Co scéna to perla, co monolog či dialog to skvost. Od idee přes emoce po poselství a poučení. Bez barev, bez hudby, bez zbytečných frajeřin a vulgárností, perfektní. Sean fešák jak vystřižený z plakátu a černá huba King zaválel jedny z nejlepších a nejvtipnějších scén, borec! Nebudu hledat alegorii v nápadně podobném vzhledu (ne)velitele, ani nebudu hloubat v sarkasmu namířeném proti vojenskému systému, protože to hezky odsejpalo a bavilo. Závěr onu nadčasovost nejlépe vystihl a je platná dodnes, zřejmě navěky. Přesto všecko utrpení mi film znovu evokoval myšlenku na znovuzavedení povinné vojenské služby, aspoň na půl roku, bez rozdílu. Rozkaz. ()
Perfektně natočený "válečný" filmek s plejádou skvělých herců a silným příběhem. Nechybí tu zde i střípky humoru a ironie. Co mě ale nejvíce nadchlo byla samotná režie a hlavně práce kameramana, z jehož úsilí vzešly perfektní záběry, zvlášťe detailní záběry tváří při dialozích a celkové záběry celé věznice, při kterých půspbí "pahorek" jako spojující a výtvarně nejdůležitější prvek ()
Galerie (20)
Zajímavosti (11)
- Film měl původně režírovat Alexander Mackendrick. (ČSFD)
- Kompars se skládal převážně z členů španělských ozbrojených sil, španělsky Fuerzas Armadas Españolas. (Komiks)
- Sidney Lumet chtěl záměrně při detailních záběrech pokřivit tváře protagonistů. Použil tedy pro natáčení celkem tři širokoúhlé čočky, konkrétně 24mm, 21mm a 18mm. (Komiks)
Reklama