Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (354)
V role Hercula Poirota som zatiaľ videl len Davida Sucheta, ktorý je však podľa mňa neporovnateľne lepší ako Albert Finney. Ten sa mi ako Poirot zdal veľmi čudný a po celý čas som si na neho nemohol zvyknúť. Samotné spracovanie Vraždy v Orient exprese bolo dobré, ale predsa len sa mi viac páčilo v TV filme so Suchetom, kde to bolo napínavejšie a dramatickejšie, najmä v závere. ()
V mladosti som veľmi rád čítal detektívky Agathy Christie, doteraz obdivujem filmy Sidney Lumeta a nepoznám veľa ďalších filmov, v ktorých sa podarilo sústrediť takú skvelú hereckú partiu. Formálne sú teda splnené všetky podmienky na mimoriadne hodnotenie tohto filmu. Lenže je to rovnaké, ako očakávať, že športové zápolenie skončí podľa papierových predpokladov jeho aktérov. Aj na tejto takmer štyridsať rokov starej vlakovej vražde sa dá dodnes všeličo obdivovať. Len ten celok už pôsobí naftalínovo a nepríťažlivo, ako koláč po povyberaní hrozienok. Silné tri hviezdičky z úcty. ()
Jako někdo, kdo se necelého půl roku před zhlédnutím filmu seznámil se stejnojmennou knižní předlohou z pera královny detektivek, Agathy Christie, jsem si před zhlédnutím dovolil vznést na film dva požadavky, jejichž splnění de facto podmiňovalo, zda na mne vedle zmíněné knižní předlohy pozitivně zapůsobí i Lumetova adaptace: 1) Musel jsem během sledování zapomenout, že znám vrahovu identitu, mým vůdčím chtěním zkrátka bylo, aby mně dění na obrazovce zakázalo myslet na to, že jsem již jednou byl svědkem rozplétání tohoto případu, že se tento přede mnou již jednou zdárně rozřešil; to je myslím logické, prostě jsem si nechtěl zoufat nad ztraceným časem. 2) Technický detail: tím, že film má něco málo přes dvě hodiny a kniha cirka 200 stránek, mně prostou početní úlohou bylo jasné, že filmaři museli škrtat. A kde jinde škrtat, než ve výsleších a ohledávání stop (většinově rozvedených do patnácti až dvaceti stran textu)? Takto osekaná detektivní práce skrze nedostatek indicií skýtala nebezpečí, že Poirot bude chytřejší než Poirot, jinými slovy bál jsem se, že si řeknu: tady se toho odhalilo tak málo, že ani šedé buňky mozkové nemohou pomoci, dopadení pachatele by byla hrozná haluz. ___ A jak to dopadlo? To napovídá mé hodnocení (4*), jež se však nakonec může z odstupu jevit benevolentním, ovšem z úplně jiného důvodu, než o kterých jsem uvažoval před projekci, totiž že mně Albert Finney do role Hercula Poirota ale vůbec nepasuje. Ten závěr je z jeho strany jeden velký přešlap, Poirotovu mistrnou dedukci (závěrečná půlhodinka) ztvárňuje poněkud maniakálně, čímž ze sympatického mužíčka (ano, nemálo arogantního) s knírem dělá cosi podobného zlostnému skřetovi (něco na způsob Grinche) psychicky mučicímu své oběti, hi hi hi (i takhle nějak se to projevuje). 75 % ()
S. Lumet opäť raz dokázal, že aj na malom priestore je možné hrať veľké divadlo. Pravda, v tomto prípade to mal kvapku zjednodušené, pretože scenár od A. Christie sklame iba málokedy. Atmosféra a celkové mystérium ohľadom záhadnej vraždy a jej vyšetrovania ostalo však na ňom, a to zvládol na jednotku. Síce som si musel istý čas zvykať na "nového" Poirota (D. Suchet alias Hercule Poirot je predsa len moja srdcovka), ale časom som si predsa len zvykol. Veľká spokojnosť, Orient expres odporúčam každému. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Příjemná vzpomínka na knížky Agathy Christie, které jsem v dětství náruživě hltal. A pomalým tempem brilantně natočená. Film z doby, ve které se ještě nešetřilo na bohaté výpravě, pečlivé kameře, ani na délce stopáže. Příběh je také pozoruhodný a rozuzlení originální, protože vrahem je tentokrát... ale nechte se překvapit. A znalci knižní předlohy si jistě aspoň vychutnají rozkošný retro vizuál. Z hvězdného hereckého ansámblu se mi svým výkonem nejvíc líbili Perkins, Bacall, Connery a Redgrave. Jedinou vážnější výtku mám ke ztvárnění postavy Hercula Poirota. Jednak jsem si ho takhle nikdy nepředstavoval (výtka subjektivní), druhak ho Finney příliš přehrává, zbytečně moc šaškuje a fyzicky se pitvoří a netvoří, jako kdyby chvílemi hrál spíš nějakou Poirotovu retardovanou karikaturu (výtka myslím objektivní). Ale v momentech, kdy zvyšuje hlas, zpřísňuje výraz a pohled jeho modrých očí nabývá na síle, bleskla mi pro něj hlavou role přímo na tělo: Ano, tenhle herec by býval svého času mohl být naprosto dokonalý a přesvědčivý Adolf Hitler! ()
Galerie (126)
Zajímavosti (28)
- Pro Agathu Christie to byl velký okamžik, zvláště slavnostní banket v Claridge`s. Byla to také poslední veřejná událost, které se před svou smrtí v roce 1976 zúčastnila. Diváci i kritici jásali a i samotná autorka připustila, že i ji filmová adaptace potěšila. I tak si ale dovolila "protestovat" proti kníru Hercula Poirota. (Agatha)
- Scéna, ve které Poirot vykládá rozuzlení příběhu byla ve scénáři na osmi stranách. (Kulmon)
- Lokomotiva, která zachraňuje Orient Express, je model 141R, který se začal vyrábět až od roku 1945, tedy o deset let později, než zachycuje snímek. (Hopkins)
Reklama