Režie:
Sidney LumetScénář:
Paddy ChayefskyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Elliot LawrenceHrají:
Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch, Robert Duvall, Wesley Addy, Ned Beatty, Arthur Burghardt, Jordan Charney, Ed Crowley, Jerome Dempsey (více)Obsahy(2)
Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (231)
TV M@rkíz@ a TV J000J, aj vy máte podobné problému, tak geniálne ukázané v tomto snímku? Každopádne, odpoveďou môže byť monológ z filmu, od postavy menom Arthur Jensen. ´´Už neexistujú štáty, národy, ale len masa ovládaná systémom peňazí´´. Takže hor sa za ,,rejtingami,, a krivkami sledovanosti, nech sa dav baví. Slovami Maxima Decima Meridia - ´´Vy sa nebavíte?´´ ()
Více než zdařilá satira Sidney Lumeta o tom, kam až vede honba za vyšší sledovaností. Taky bych přál v roce 1977 Oscara De Nirovi, ale nemohu říci, že by si ho Peter Finch byl nezasloužil. Oscar Faye Dunaway je pak ve správných rukou bez diskuzí. Ještě více si ho ale zasloužil Paddy Chayefsky za svůj geniální scénář. ()
„This was the story of Howard Beale: The first known instance of a man who was killed because he had lousy ratings..“ Obtížně hodnotitelné píchnutí do žaludku komerčních masmédií a jejich otupělých konzumentů. Lumetovo dílo neoplývá kompaktností a některé satirické prvky se vedle vážných scén jen rozpačitě krčí v koutě, ale ty myšlenky, co v něm zazní, nelze ignorovat. Když postavy plní role pouličních kazatelů (první vystoupení Bealea ve vlastní show či dollar-system speech Neda Beattyho v potemnělé zasedačce) nebo když konfrontují reálný život s tím uvnitř zvrácené bubliny mediálního byznysu (skvělý William Holden dává sbohem neméně skvělé Faye Dunaway v roli odporně ambiciózní kariéristky), musíte chtě nechtě uznat, že tohle všechno má až děsivě nadčasovou platnost.. Taky jste si vzpomněli na naše ředitelské bohoslužby, ve kterých se každé sobotní poledne s železnou pravidelností ukazovaly hostie sledovanosti a kázalo k slepě věřícím? Každé zboží má svého kupce. Tohle moudrého a tohle zase tupce.. ()
Podařený film z televizního prostředí, jehož výpovědní hodnota je přenosná i na dnešní dobu. Velice chytrý scénář to hraje na obě strany a kromě kritiky lidí stojících za televizních vysíláním se chytře naváží i do samotného publika. Film navíc skýtá jednu z největších moderních pravd o té pravdě, že kdo je v televizi, má "pravdu". Tenhle film si zaslouží každého Oscara, kterého dostal v hereckých kategoriích i nominace, které posbíral v těch dalších. Chytrá satira, kterou asi nikdy neuvidíte na televizi Nova. ()
Výprava je tedy poněkud levnější, spíše bych měla říci, že je opravdu hodně špatná. Většina filmu se odehrává ve studiových ohavných kulisách. Ani to však neubližuje filmu, který svým černohumorným příběhem ukazuje na moc médií a na bezohlednost těch, kteří je ovládají. Závěrečná porada je naprosto fascinující. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (21)
- Poslední film Petera Finche. (HellFire)
- Režisér Sidney Lumet se nechal slyšet, že film natočil se specifickým nasvícením. Při počáteční scéně použil pouze přirozené světlo. S postupující stopáží filmu přidával více světla a zrychloval pohyb kamery. Ke konci filmu pak použil co nejvíce světla a odlesků. (HellFire)
- První film od Kdo se bojí Virginie Woolfové (1966), který získal oba Oscary pro herečky. (Kulmon)
Reklama