Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (461)
Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()
Filmů o zkorumpovaných, rasistických a homobofobních poldech jsou mraky ale tenhle vyčnívá velmi slušnou charakterizací hlavního hrdiny, který je nejen čestný, ale také paranoidní, tvrdohlavý bastard a citový vyděrač, který se může přátelit možná tak s papouškem či psem, ale na přítelkyni nemá. Čili takové milé poukázání na to, že ryzí charakter z vás ještě nedělá dobrého partnera. ()
Takmer všetko v čom má prsty Sidney Lumet stojí za to. Nesklamal ani teraz. Vykreslenie samoty, beznádeje a frustrácie v prípade čestného policajta Serpica proti policajnej korupcii bolo naozaj ukážkové. Navyše Al Pacino s vizážou hipisáckeho bojovníka za ľudské práva tu mal vážne štýl, jedna z jeho najzaujímavejších a najlepších filmových postáv. 80/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Drsný snímek podle skutečnosti o prohnilosti newyorské policie. Al Pacino tu hraje policistu, který má trochu neortodoxní metody a snaží s touto korupcí skoncovat. Sahá to ale moc vysoko a nikdo ho nechce podpořit. Máto vliv i na jeho osobní život, který se mu dost rozpadá. Díky své píli ale dosáhne svého i za cenu riskovaní vlastního života. "Umírej pomalu." ()
Frank Serpico se vydává bojovat proti větrným mlýnům v podobě policejní korupce. Jistá Lumetova režie a podařený scénář jsou pevnou základnou pro hlavní klad, který Serpica vyzdvihuje až k výšinám takřka nejvyšším. Tím kladem je one-man show v podání mladého Al Pacina. Ovšem zároveň je to místy až zbytečně moc na úkor ostatních zajímavých charakterů, motivů a dějových linií. Jako film výborné, jako galapředstavení Pacina fascinující a jako celek právem policejní klasika. Každopádně i sám Lumet totožné téma zpracoval lépe (Prince of the City/Q & A). ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino (Serpico) začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec. (don corleone)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
Reklama