Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
V roku 1973 napísal americký novinár a spisovateľ Peter Maas román "Serpico". Stal sa z toho bestseller. Preto sa v tom istom roku natočila aj filmová adaptácia tohto literárneho diela. Vznikla pod režisérskou taktovkou skúseného filmára Sidneya Lumeta. Je to príbeh neúplatného new yorského policajného dôstojníka, ktorý sa v rámci boja proti všade prítomnej korupcii postaví proti vlastným kolegom. Frank Serpico je idealista, ktorý verí tomu, že policajt má pomáhať a chrániť. Vidí však, že v jeho okolí bujnie korupcia a uplácanie. Vidí, že z polície sa stáva jedna skorumpovaná žumpa. Je to niečo s čím sa nechce zmieriť, nehodlá to akceptovať, a preto sa aktívne zapojí do boja voči tomuto neduhu. Titulnú postavu skvelým, profesionálnym, presvedčivým spôsobom stvárnil herec Al Pacino. **** ()
Korupce u policie byla vždy ožehavou tematikou a kdo si troufne tento zaběhlý systém narušit, jako kdyby sám sebe označil nálepkou „práskač“, ten nejopovrhovanější článek, na který lze, než plivnout(v tom lepším případě). Nebezpečí číhající „uvnitř“ je totiž mnohonásobně záludnější, než to „vnější“, které je rozpoznatelné mnohem snadněji. Frank „Paco“ Serpico si tento obtížný směr zcela vědomě zvolil, i když se zprvu domníval, že nebude mít jeho rozhodnutí takový neblahý vliv na jeho, ať už soukromé, či profesní vztahy; jak se postupem projevilo. Jenže Frank, je férový chlap, který ze svých zásad neustoupí ani o píď, i když mu hlaveň revolveru míří přímo mezi oči. A tak můžeme, možná i s trochou naivity doufat, že takových neúplatných policistů je mezi námi co nejvíc. /// Hudba : Mikis Theodorakis ()
Démonický Al Pacino jako zřejmě poslední spravedlivý polda ve zkorumpovaném New Yorku. V sedmatřicet let starém policejním thrilleru dokazuje, že po raketovém vzestupu zvládne utáhnout celý film i sám. Opět splynul s postavou, do které se hluboce ponořil. Tou je idealistický pochůzkář, rozčarovaný z policejních poměrů. Korupce sahá až do nejvyšších míst a jakákoliv revolta vůči systému jen ohrožuje jeho vlastního. Film čerpá ze skutečných událostí, realisticky tak vykresluje všednodennost policejní práce i s ní spojená nejrůznější lákadla. Legendární Sidney Lumet (*1924) v nejlepších letech.. ()
[6,5/10] (Paramount, De Laurentis) (Technicolor /// Produkce: Martin Bregman /// Scénář: Waldo Salt, Norman Wexler podle knihy Petera Maase /// Kamera: Arthur J. Ornitz /// Hudba: Mikis Theodorakis /// Nominace na Oscara: Waldo Salt, Norman Wexler (scénář), Al Pacino (herec)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
První půlhodinu jsem neměla ani stín podezření, že se začal odehrávat jeden z mých nejsilnějších filmových prožitků, tak nenápadně a civilně to začalo. Ale jednak se mnou silně rezonuje téma kvalitativně sílící odezvy zkorumpovaného systému na ryzost až k bezvýchodnosti, a jednak je to právě tak pomalu a důkladně se odvíjející příběh a natočený film, aby v každém záběru zachycoval co možná plnohodnotnou informaci z otisku skutečnosti, a ty scény i jejich významy se postupně, nenápadně, v rytmickém dramatickém sesuvu, bortění iluzí, zadírají pod kůži, až projdou skrz a stanou se živou součástí člověka, ústrojné jako vlastní formativní vzpomínky. Film Film. *~ ()
Reklama