Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (461)
Je docela smutný začít komentář tím, že jsem si tenhle film pořídil do sbírky den před Lumetovou smrtí. Syrový a drsný podání policejního prostředí, bez příkras, bez hrdinů, i Serpico je jen chlap z masa a krve, se sklonama ke vzteku a sebelítosti, žádnej románovej hrdina, o to je to uvěřitelnější. Samozřejmě i díky Pacinovi. Citát z DVD bych opravil na "Život poctivýho policajta je asi ten nejnebezpečnější na světě". ()
Stupid. DVD hozeno do koše. Víc nemám, co bych psal. Po tomto filmu uvažuji o hvězdičce pro telenovelu Tisíc a jedna noc. Tohle může natočit jen zdegenerovaný dement. Věděl jsem, proč jsem se tomuhle filmu tak úzkostlivě vyhýbal. Film fakt psal po technické stránce. Vybledlé barvy, zrnící, šumivý nebo rozmazaný obraz. Prostě nedokážu pochopit, jak tahle nudná a otřesně natočená slátanina, může u někoho bodovat. Hodně se budu vyhýbat filmům určeným pro lidi po smrti. Zlatý nový filmy než tohle. ()
Za prvé působivý, komplexní a především naprosto realistický pohled do života newyorské policie a do obtíží boje s korupcí uvnitř ní. Za druhé a hodnotou srovnatelný - prokreslený, hluboký portrét nesmírně zajímavé osobnosti, pravého Franca Serpica, který se rozhodl, že jako policista je tu pro všechny, a že při potírání zločinu by měl začít přímo mezi svými kolegy. To jak se této role Al Pacino zhostil, jak se dokázal do skutečného Franca Serpica převtělit, je obdivuhodné a není divu, že právě tento film z něj udělal hvězdu. Zářil sice již v Kmotrovi, avšak to byl především film Marlona Branda či Francise Coppoly, tady však své mistrovství předvedl načisto a neoddiskutovatelně se tak zařadil mezi nejlepší herce své doby. V letech 1970-1972 bylo natočeno 18 filmů o newyorských policistech, vesměs nerealistické nesmysly, tento film byl první, který ukázal, že nezáleží na počtu odprásknutých padouchů, nýbrž na příběhu a především opravdivosti samotného hrdiny. ()
Zaujímavý príbeh policajta, ktorý sa drží ideálov, ktoré sú v spoločnosti už skoro zabudnuté (úcta, rešpekt, osobný kódex cti atď), to sa však nepáči jeho kolegom a nadriadeným. Frank Serpico si tak vedľa každodenného boja proti zločincom musí vybrať akou cestou sa vydá. Filmy podľa skutočnosti sú vždy dobré a ak sa ešte k tomu zaoberajú spornou tématikou, sú naprostou bombou, tu v tomto filme hrá ešte k tomu mladý Al Pacino, ktorý je úplne úžasný. Tento film potvrdzuje že 70. roky boli zlatá doba pre Hollywood. Al Pacinovi to svedčí ako bez brady, tak aj s ňou. Aj vďaka tomuto filmu je to môj najobľúbenejší herec tejto staručkej doby. ()
Budeš jako všichni ostatní v tehdejší NYPD, tedy další bezpáteřní uprděnec, a nebo výjimečně poctivý a nezkorumpovatelný, tím pádem vysoce podezřelý a smrtelně v nebezpečí. Klasický případ čestný jedinec versus prohnilý kolektiv / celý systém. Poutá jak charakter a patová situace hrdiny, tak prostě hippie podivínský Al Pacino, postupně čím dál víc pod tlakem a bezradný. Divák se ani na minutu neodtrhne od hlavní postavy. Trefný dobový kontext: "The United States was plagued by the Watergate scandal, a punch in the face that left a lot of Americans with the need to reexamine themselves and their faith in the government and the rule of law." C&B (x) ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
- Film byl natočen v obráceném pořadí, než se odehrává. Al Pacino (Serpico) začal natáčet s dlouhými vlasy a vousem a postupně se při natáčení stříhal a holil. Scény, kde je hladce oholen se natáčely nakonec. (don corleone)
Reklama