Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (464)
Výrazná režisérska osobnosť a výrazná herecká osobnosť na vrchole svojich umeleckých síl. Na druhý krát je film ešte pôsobivejší ako pred pár rokmi. Ak sa jedinec postaví proti systému, s najväčšou pravdepodobnosťou neuspeje, ale neustále by sa mal o to pokúšať, aby sme si takto mohli pripomínať, že sme stále ĺudia, ktorí si stanovili na začiatku určité pravidlá slušnosti a fungovania spoločnosti. Predrať sa cez celé navonok krásne "Veľké Jablko" do zhnitého jadra ale dá zabrať a vyžaduje si to aj osobné obete. ()
Je docela smutný začít komentář tím, že jsem si tenhle film pořídil do sbírky den před Lumetovou smrtí. Syrový a drsný podání policejního prostředí, bez příkras, bez hrdinů, i Serpico je jen chlap z masa a krve, se sklonama ke vzteku a sebelítosti, žádnej románovej hrdina, o to je to uvěřitelnější. Samozřejmě i díky Pacinovi. Citát z DVD bych opravil na "Život poctivýho policajta je asi ten nejnebezpečnější na světě". ()
Famóznímu, úchvatnému a charismatickému rebelovi Al Pacinovi se zde dostává dostatek prostoru pro prvotřídní hereckou exhibici a pro rozjetí nefalšovaného one man show - bohužel, jen o tom by film zdaleka být neměl. Postavičky kolem Serpica jsou dost očividně určeny k nenávisti ze straně diváka, svět korupce a špinavých policajtů se zdá příliš černobílý a byť možná vyspělý v porovnání s konkurencí raných 70. let, z dnešního pohledu už ne tolik přesvědčivý. Náboj Serpica už z větší části zhynul, je to film ze své doby, o své době a pro svou dobu, dnes už to zkrátka není ono, nic víc, nic míň... 6/10 ()
Když se dívám na tenhle film, napadají mě slova z jedné krásné knihy: "v zakřiveném prostoru nejde dělat přímky a stejně tak nelze dělat správné věci ve společnosti, která správná není". Franco Serpico chtěl být rovný a zůstat tak. Jeho snaha jde dál než moje chápání, šlo mu o hodně a v tom "křivém prostoru", který mu začal být nebezpečný, bych mu malý poklesek i odpustila. Je otázka, jestli bych si ho pak vážila. Film, který tolik sváže s hlavním hrdinou a tolik přiměje přemýšlet o věcech sahajících daleko za příběh samotný, zaslouží uznání. Jeden z nejlepších Pacinovo výkonů. Nádhera! ()
Démonický Al Pacino jako zřejmě poslední spravedlivý polda ve zkorumpovaném New Yorku. V sedmatřicet let starém policejním thrilleru dokazuje, že po raketovém vzestupu zvládne utáhnout celý film i sám. Opět splynul s postavou, do které se hluboce ponořil. Tou je idealistický pochůzkář, rozčarovaný z policejních poměrů. Korupce sahá až do nejvyšších míst a jakákoliv revolta vůči systému jen ohrožuje jeho vlastního. Film čerpá ze skutečných událostí, realisticky tak vykresluje všednodennost policejní práce i s ní spojená nejrůznější lákadla. Legendární Sidney Lumet (*1924) v nejlepších letech.. ()
Galerie (97)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (17)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
Reklama