Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (463)
Al Pacino ve filmu podle skutečné události jako policajt, který zjistil, že "pomáhat a chránit" funguje v praxi trochu jinak. Vlastní pílí se dostává od pěšáka na kriminálku, ale setkává se jen s korupcí a rozhodne se s ní bojovat. Jeden z jeho nejlepších výkonů! Sidney Lumet jej posléze obsadil do Psího odpoledne (1975), kde zazářil snad ještě víc! ()
Občas rozvláčnělé ale na každý pád kvalitní policejní drama o osamělé a frustrující cestě uniformovaného mužíčka Pacina za spravedlností. Jako životní příběh zachycuje horizont několika let a neoslňuje tak gradací okamžiku, nýbrž famózním vykreslením nekončícího stresu, stupňující se paranoie a stále se prohlubující bezmoci. Napětí spolehlivě funguje, konec filmu na sebe nechá čekat s krůpějí potu na čele, Pacinův výkon je skvělý a špinavost policejní práce 70. let stojí za to. Ubírá jen ten dojem lehké zdlouhavosti. ()
Když se dívám na tenhle film, napadají mě slova z jedné krásné knihy: "v zakřiveném prostoru nejde dělat přímky a stejně tak nelze dělat správné věci ve společnosti, která správná není". Franco Serpico chtěl být rovný a zůstat tak. Jeho snaha jde dál než moje chápání, šlo mu o hodně a v tom "křivém prostoru", který mu začal být nebezpečný, bych mu malý poklesek i odpustila. Je otázka, jestli bych si ho pak vážila. Film, který tolik sváže s hlavním hrdinou a tolik přiměje přemýšlet o věcech sahajících daleko za příběh samotný, zaslouží uznání. Jeden z nejlepších Pacinovo výkonů. Nádhera! ()
Frank Serpico je takový policista, jakého si každý poctivý občan přeje mít. Poctivý, spravedlivý a hlavně neúplatný. Což vyžaduje obrovské morální zásady a statečnost, protože všichni jsou proti němu. Dokonce i jeho ženy ho opouštějí a on stále bojuje svůj osamocený boj. Velmi realistický snímek s mladičkým a už tehdy výborným Al Pacinem. ()
Famóznímu, úchvatnému a charismatickému rebelovi Al Pacinovi se zde dostává dostatek prostoru pro prvotřídní hereckou exhibici a pro rozjetí nefalšovaného one man show - bohužel, jen o tom by film zdaleka být neměl. Postavičky kolem Serpica jsou dost očividně určeny k nenávisti ze straně diváka, svět korupce a špinavých policajtů se zdá příliš černobílý a byť možná vyspělý v porovnání s konkurencí raných 70. let, z dnešního pohledu už ne tolik přesvědčivý. Náboj Serpica už z větší části zhynul, je to film ze své doby, o své době a pro svou dobu, dnes už to zkrátka není ono, nic víc, nic míň... 6/10 ()
Galerie (97)
Zajímavosti (17)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
Reklama