Režie:
David LynchScénář:
David LynchKamera:
Frederick ElmesHudba:
Angelo BadalamentiHrají:
Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Isabella Rossellini, Hope Lange, Dean Stockwell, George Dickerson, Priscilla Pointer, Brad Dourif, Jack Nance (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Student Jeffrey, po návštěvě svého otce v nemocnici v rodném Lumbertonu, nachází na louce uříznuté lidské ucho. Šokující nález na policejní stanici předá detektivovi Williamsovi. Později se ale snaží získat více informací o pachateli záhadného zločinu. S pomocí detektivovy dcery Sandy se tajně dostává až k barové zpěvačce Dorothy, které manžela a syna unesl nebezpečný psychopat. Prostřednictvím tohoto zločince Jeffrey odhaluje zvrácené narkomanské prostředí a místní organizovaný zločin… Kultovní film natočil režisér David Lynch, známý svými tituly Mazací hlava, Sloní muž, Zběsilost v srdci, Mulholland Drive, Příběh Alvina Straighta či seriálem Městečko Twin Peaks. Ve svých dílech vždy něčím překvapuje. K detektivní linii Modrého sametu přidal působivou tísnivou atmosféru maloměsta, stejně jako nezvyklé podtexty, které spoludotváří výrazně propracovaná psychologická (i patologická) stránka postav. Také si nenápadně a působivě „pohrává“ s obrazem i zvukem. Pod jeho vedením hudbu k filmu připravil skladatel Angelo Badalamenti, s nímž spolupracuje delší dobu. (Česká televize)
(více)Videa (7)
Recenze (615)
(1001) Ach, dalo by se říci, že celá léta řeším ve svém srdci otázku, jestli Modrý samet je nebo není pro mne. Dnes jsem si nechala stranou čtyři hodiny na intenzívní přemýšlení a dospěla jsem k tomu, že není. Moje dětství si s sebou nese úplně jinou sadu traumat, takže je pro mě celý zážitek těžko pochopitelný, už jen to, že jsem holčička a do Oidipáku se neumím úplně vcítit. Největší atrakcí se tak pro mě stává bílá kůže Kyla MacLachlana. S postupem času také oceňuji, jaká byla Isabella kočka. Ale ty oficiální věci, které mám obdivovat, Dennis Hopper a tak, mě zanechávají v rozpacích až chladnou. Takže ve výsledku respektuji Lynchovo gesto jít pod povrch mezi ty červy, ale osobně si raději oblíbím depky od jiných autorů. ()
Když všeobjímající láska dohlíží na souboj dobra a zla, Frank Booth si už nezapíchá.. Laura Dern ještě nevypadá jako kostlivec z kabinetu učitele přírodopisu, MacLachlan je o jeden odstín méně zelenější bratr pana Data, hrubián Hopper nadužívající „that word“ je velmi nestabilní a když I.Rossellini při natáčení scény znásilnění roztáhne nohy a k překvapení herce Dennise je naostro, nelze se divit, že se sahá po kyslíkové masce (předpokládám, že patřila jemu a ve scénáři původně nebyla).. Rozsáhlá symbolika, červené záclony a zvědavost, která přinese vidění věcí, které byly vždycky skryté. Dobře vím, že Lynch umí vtáhnout podmanivým audiovizuálem i vzrušující podivností a právě nedostatek charismatu tuhle sametovou neo-noir historku připravuje v mých očích o působivost.. ()
Tajemný pohled Davida Lynche na dokonalost, čistotu a krásu amerického města a jeho obyvatel. Pomalu se odhalující "podsvětí" do kterého proniká Kyle "Mu-addib" MacLachlan, díky malému zločinu. Již od úvodní scény je patrné, že nám David Lynch ukáže co se vše může skrývat pod krásou(krásný zelený opravovaný trávník) a zlo v něm (hnusní odporní brouci). V tomto filmu se rychle ztrácí idee. Postava Franka je zastrašující, děsivá, arogantní, ale také vyvolává jisté touhy. Ať Kyle MacLachlan nebo Isabella Rossellini oba jsou naprosto skvělí a dokazují, že Lynch si umí vybrat herce, kteří nehrají, ale stávají se postavami ve filmu. Bezchybná hladká a děsivá kamera. Dokonalá atmosféra. Neuvěřitelné očekávání každé události se spojuje s bušením srdce. Ani hudba nemá chybu. Mistr Lynch si opět vybral svůj den a natočil geniální mysteriózní snímek. ()
Pamatuju si na příhodu z LFŠ, kde ex-politik Miroslav Macek vyprávěl publiku o jednom přísném kinaři, který tento film ohodnotil ve svém deníčku slovem "kravina". Macek ex-hibicionista mu (a přítomným dámam) začal vysvětlovat všechny psychonalytické narážky a dosáhl toho, že dotyčný pán doplnil své hodnocení na "psychoanalytická kravina". Hlavní vtip je ovšem v tom, že rádobyhluboký psychoanalytický výklad se jednoduše a okatě nabízí bez jakékoli latence. Lynch si s psychoanalytickými symboly hraje a vlastně je i paroduje, i když tuto parodii nikdy nepředstavuje jako průhlednou a čistou. A právě v tomto "dvojitém kódování" spočívá kouzlo tohoto průkopnického díla filmové postmoderny. ()
70% -Napínavý film, jemuž k více hvězdičkám chybí dobrý scénář. Nic proti Lynchovi jako režisérovi, ale jako autora scénáře jsem jeho kvality v Modrém sametu neocenil. Práce s kamerou a se zvukem jsou zde hlavním zdrojem zábavy, a když se k tomu přidají i fenomenální herecké výkony všech zúčastněných, je zaděláno na výborný film. Kdyby těchto prostředků bylo využito k projektu, který by měl aspoň trochu nějakou myšlenku, byl by Lynch asi jedním z mých favoritů. Takhle není... ()
Galerie (100)
Zajímavosti (48)
- Isabella Rosselinová přečetla scénář za jednu noc. Druhý den souhlasila s rolí. (Tomket)
- Frank Booth (Dennis Hopper) byl zařazen Americkým filmovým institutem v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 36. pozici. (TheDude)
- Scéna, ve které Dennis Hopper uhodí Isabellu Rossellini byla editována tak, aby dopad dlaně na tvář nebyl vidět. Úprava byla nutná, aby nedošlo k protestům ze strany MPAA kvůli násilí na ženách. Lynch však trval, že editací se scéna ještě umocnila. (don corleone)
Reklama