Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (629)
Skvělá adaptace, dostatečně věrná, aby byli spokojení fandové knihy, dostatečně jiná aby seděla na konec filmu od Kubricka. McGregor je výborný Danny, ale co předvádí sexy Rebecca Ferguson jako klobouková Rose je bomba. Mnohem lepší než v knize. Finále v hotelu, logicky jiné než v předloze je hravou variací na původní Osvícení s koncem, který uzavře kruh. Protože Ka. ()
„Svet je temné, hladné miesto plné príšer. Ale potom sú tu aj takí, ako ty.“ Posledný kvalitný román Stephena Kinga sa dočkal bravúrneho filmového spracovania. Áno, je to pomalé a dlhé, ale pravdupovediac vidno, že to malo byť ešte dlhšie, pretože niektoré vedľajšie postavy a línie nenápadne šumia do prázdna a ich dôstojnému zakončeniu nie je venovaný taký priestor, aký by si zaslúžili. Napriek tomu je Doktor Spánok skvelá pecka s výborným kastingom (Rebeccu Ferguson nemám rád, ale ako Klobúková Rose je božská... a ostatní sú snáď ešte lepší), bravúrnou hudbou, vynikajúcim vizuálom (na to, čo prevádza kameraman Fimognari v scéne „púť po oblohe“, len tak nezabudnem, určite jedna z najmagickejších scén americkej kinematografie toho roka) a výbušným finále odohrávajúcim sa veď uvidíte kde (!). Snímka neobsahuje explicitné násilie, ale po stránke psychologického ide na doraz a umiera sa tu fakt vo veľkom množstve; v tomto smere je film krutý, nemilosrdný, drsný a smutný. Ako život. K tomu séria parádnych feel good scén, ktoré zaobstaráva predovšetkým dvojka Cliff Curtis/Carl Lumbly. Plus musím vyzdvihnúť takmer debutujúcu Kyliegh Curran, ktorá má s Ewanom McGregorom geniálnu chémiu. Mám rád filmy, v ktorých muži ochraňujú napr. slabé deti, aj keď treba dodať, že v tomto prípade je to dieťa asi také bezbranné, ako Laura v Loganovi. Quentin Tarantino mal pravdu: Doktor Spánok je jeden z najlepších filmov roka. Aj keby ste za minulý rok mali vidieť len tento, bolo by to z vašej strany veľmi šťastné rozhodnutie. ()
Jsem rád že jsem si před filmem zopakoval Osvícení, nečekal jsem že Doktor Spnek na něj bude navazovat v až tak velkých detailech, a že ze všeho nejvíc bude zápletkou odkazovat na úplně nevinný dialog ze samotné úvodní cesty autem do hotelu. Odkazů vnějších jsou tak mraky, navázání stylem je ale jen povrchní - kde Kubrick dokonale pracoval s propadáním člověka do šílenství, tohle už se posunuje do o dost banálnějšího žánru duchařiny a svým způsobem upírského/kanibalistického filmu. V tomhle ohledu povedeného, na současné horory je to výborná práce, atmosféra od začátku houstne slušně, obtěžující lekačky ve filmu skoro nejsou. a i ten pozvolný přerod do akčnějšího thrilleru dává dost dobrý smysl. Zvlášť s tím jak se vše ještě těsněji provazuje s originálem a nosným se stává zúčtování s démony minulosti, ať už jsou to duchové, rodina, nebo alkoholismus. To jen to srovnání s originálem film zároveň i trochu zabíjí - není snadné stát vedle nejlepšího hororu všech dob a nepůsobit při tom aspoň trochu trapně. 8/10 ()
Shining patrí medzi moje najobľúbenejšie filmy a Ewan McGregor medzi najobľúbenejších hercov. Mytológia ohľadom osvietených osôb a podivných kultistov, ktorí sa živia ich dušami, ma však za celých 152 minút stopáže nedokázala vôbec zaujať. McGregora som si užil, návrat do hotelu Overlook taktiež a podobne aj skvelú Rebeccu Ferguson. Celkové dianie ma ale vôbec nezaujalo a mal som pocit, že som miesto hororového pokračovania Shiningu dostal akési nemastné-neslané temné fantasy. ()
Ubytování v dávném hotelu hrůzy, který už z filmového hlediska zasmrádl. Ono napojit se na letitý Kubrickův hororový kus nebylo pro příští filmové pokračovatele nic záviděníhodného. I stalo se a Mike Flanagan se přihlásil k odkazu náročného díla. Úplně nejhorší je značně přepálená stopáž, načež udržet nějakých 150 minut stoprocentní pozornost je slušný výkon, stylová nevyváženost má pak na svědomí, že film je poměrně v důležitých scénách nezáživný až často nechtěně směšný. Mám na mysli "obrazně" ztvárněné duševní kanibalistické choutky sekty unášející dětské oběti, což se projevuje jakýmsi legračním oparem linoucím se z "termosky", který do sebe sektáři opojně nasávají. Žádný velký strach ani nešel z (příšerným kloboukem ozdobené) Rebeccy Ferguson a Ewan McGregor, který (snad) měl variovat/kopírovat zajímavý odkaz Jacka Nicholsona, byl zralý na pořádně uzrálý maliník, bylo docela utrpení pozorovat jej v některých nezvládnutých hereckých polohách. Zbytek hereckého osazenstva nevynikl, i možným vlivem režijních nekvalit pro práci s vedlejšími herci. Emily Alyn Lind se ale podařilo vymanit a být zajímavou v každé scéně, určitě předčila hlavní dvě hvězdy filmu. Mike Flanagan razil áčkově bujaré aspekty, strukturoval své vyprávění do několika dějových linií (byly přibližně tři), které byly někdy skoro až nemálo stupidní, navíc hojně nezáživné. První linie je o tom, kterak je dospělý Dan zaměstnán v hospicu a utěšuje umírající, kteří při skonu vypustí "páru", což občasně završuje čtením zanechaných mysteriozních vzkazů na zdi svého pronajatého pokoje, druhá linie pojednává o kočovném kultu True Knot, který líčí na zvláštní silou obdařené děti, načež po jejich umučení z nich čerpají nesmrtelnost, třetí linie je taková rodinná, vystupuje v ní mladá černá dívka, poměrně talentem oplývající Kyliegh Curran, která vládne takovou nadpřirozenou mocí (či močí), až je z ní vůdčí sektářka Rebecca Ferguson hormonálně rozhozená. Nijak zvlášť mě nebavilo čekání, až se tyto linie spojí v jednu. A vlastně někdy až od scény přepadení/čistky (to už je film zhruba za svojí polovinou) členů sekty v lese mě film začal bavit, načež vynikající bylo vplutí do fáze závěrečné a vrcholné, tedy pochmurná cesta do hotelu v horách, za doprovodu známého zlověstného doprovodu, který byl atmosféricky prezentován v Osvícení. Užívat si tuhle část budou hlavně znalci proslulého Kubrickova kusu. Tmavší obrázky mají vysoké zastoupení, najde se i nějaký ten krvavý a drastický detail, ovšem iritovaly mě astrální schopnosti důležitých postav, takže kupříkladu Rebecca Ferguson, která plachtí vzduchem přes půl města za svojí příští obětí, byl poměrně comicsový prvek. Otravný zvuk neustálého tlukotu srdce byl rovněž nesnesitelný. Spojení Flanagan/King mně úplně nezachutnalo. Roztahaný celek si mě tedy nezískal, divácky mě rozhodně nestrhl, ovšem jste-li obdivovatelem (trošku zbytečných) nástaveb děl, které jsou pro početnou sortu hororových diváků milníkem, jistě bude revize na temných místech nevšedním zážitkem. 6/10 () (méně) (více)
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Dům, ve kterém bydlí Abra Stone (Kyliegh Curran) s rodiči, má číslo popisné 1980. V roce 1980 bylo natočeno Osvícení, na které Doktor Spánek přímo navazuje. (KubiSchroder)
- Kino, v němž členové Pravého rodu objeví Chřestýšovou Andi (Emily Alyn Lind), promítá film Casablanca (1942). V knižní předloze Stephena Kinga se hráli Dobyvatelé ztracené archy (1981). (D.Moore)
- Odkazů na dílo Temná věž (2017) je ve filmu více: Dan (Ewan McGregor) například vystupuje z autobusu společnosti Tet Transit . V Temné věži je společnost Tet Corporation; lihovar, kde je zabit Bradley Trevor (Jacob Tremblay), patří společnoti LaMerk Industries, která se také vyskytuje v Temné věži. A v neposlední řadě, když Andi (Emily Alyn Lind) vychází z kina, je za ní vidět plakát, kde je vyobrazen Joe Collins nebo-li Dandelo – postava z Temné věže. (Charpy)
Reklama