Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (199)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Machův (potažmo Sovákův) major Kalaš je přirozeně jiný než ten Schulhoffův (potažmo Hrušinského), který je mně mnohem bližší. Jeho melancholii vystřídala ironie, kalnou atmosféru ředí i přítomnost watsonovského eléva Karlíčka, ale komediálními prvky se tíživý výraz celého dramatu jen umocňuje a napětí se stupňuje až do samého závěru. Originální variace na jednu z nejoriginálnějších českých detektivních postav je přitom - možná překvapivě - výrazově bližší těm kanonickým filmům než o dekádu mladší Schulhoffův „kalašovský“ epilog Diagnóza smrti, který sice vyčnívá mezi bezkrevnými normalizačními kriminálkami, nicméně kvalit raných filmů nedosahuje. ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Major Kalaš v podání Jirky Sováka se mi líbil. Jeho osobité pojetí s vtipnějším nadhledem oproti původnímu noir Rudolfovi Hrušínskému předkládá divákovi alternativní variantu detektiva. Má výtka míří ke zbrklejší poslední třetině příběhu. Tam je to trošku neučesané. Také tomu celkově chybí hutnější psychologický podtón. 69%. ()

Reklama

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Černobílý kabátek spolu se sugestivní kamerou dodávají příběhu zvláštní dobové kouzlo i ležérní styl - a ruku v ruce s nadstandardní zápletkou vyvolávají odpovídající atmosféru. Nicméně ... jen tak na okraj: Jiří Sovák je O.K., o tom žádná, ovšem zárovn musím konstatovat, že Rudolfu Hrušínskému postava majora Kalaše sluší o poznání víc ("Strach" - 1963, "Vrah skrývá tvář" - 1966, "Po stopách krve" - 1969 a "Diagnóza smrti" - 1979). ()

zette 

všechny recenze uživatele

Stale vyborny kriminalni film. Osobne se mi ale v roli majora Kalase libil Hrusinsky vice. Sovak je sice plny trefnych a vtipnych hlasek, trosku tim ale rozmnelnuje atmosferu. Hanzlik se ujal sve role velice dobre, mam vsak pocit, ze takovych postav-mladych zelenacu je v detektivnich filmech prehrsel. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Nejdřív jsem četl knihu Eduarda Fikera Série C-L a až pak viděl film, který dýchal stejnou atmosférou, jakou jsem si představoval při čtení. Některé vedlejší pasáže byly z časových důvodů pro filmovou verzi sice vyhozeny, nicméně hlavní myšlenka a zásadní momenty a figurky neztratili nic z knižní předlohy. Navzdory tomu, že má Fikerův román podtitul detektivní fantasie, tak celé dílo (ať už knižní nebo filmové) s populárno-vědeckým charakterem se nese ve velice důvěryhodné rovině s kvalitní ukázkou praktického využití kriminalistiky při objasňování případu a odhalování pachatelů. Jedním z rozměrů příběhu je takřka dokumentární linie příběhu s celou řadu využitých kriminalistických metod a prostředků (od podrobných ručních kreseb plánů, otisků, stopy po vozidlech, přes rekonstrukci, špionážní akci, až po moderní filmový materiál) a poctivé důkladné práce vyšetřovatelů, při které je zapotřebí navíc i smysl pro logickou dedukci. Přidaná hodnota filmové adaptace spočíva pak v hvězdném hereckém obsazením a působivém vizuálu připomínajícím svou temnou atmosférou na černobílém obrazu žánr film-noir. Jako atraktivní odlehčení pro diváky pak působí přítomný typický jemný humor, který nepostrádá čs.tvorba častokrát i ve velice vážných filmech, tady zejména v dialozích mezi Sovákem a Hanzlíkem. Za mě nejlepší filmová role Jiřího Sováka... Pic kozu do vazu! 95% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Když operační důstojník vyhlašuje pátrání po Cortine, popisuje řidiče jako staršího muže světlých vlasů. O něco později, když je řidič na poště, vidíme, že má tmavé vlasy. (pjotri)
  • Točilo se v Cerhenicích a Praze nebo v ulici Radimova v Praze 6 Břevnově. (M.B)
  • Cca v čase 01:15:00 vchází "Louskáček" (Bohumil Šmída) do kanceláře majora Kalaše (Jiří Sovák). Levou rukou otevírá dveře, zatímco Kalaš jde za ním. Hned v následujícím záběru zevnitř kanceláře ale dveře otevírá Kalaš. (Jarek572)

Reklama

Reklama