Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (197)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Druhá nejslabší kalašovka, hned po jediné barevné a normalizované Diagnóze smrti. Sovákův major Kalaš je trefou vedle, oproti Rudolfu Hrušínskému nemá potřebné charisma, ani herecké umění, na vážné role nebyl velký komik stavěný, nefunguje ani chemie mezi ním a mladým Hanzlíkem alias Karlíčkem. Občasný vtipný moment detektivku ani nezachraňuje, ani nespasí. Schulhoffův koncept i režie fungovaly bezezbytku, oproti tomu Josef Mach chtěl zřejmě sérii odlehčit a jeho rozhodnutí nebylo šťastným krokem... ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Výborná česká detektivka s dvojici skvěle zahraných detektivů v podání Jiřího Sováka a Jaromíra Hanzlíka. Radoslav Brzobohatý, byť v jedné z hlavních rolích, nedostal moc prostoru a zahrál si v podstatě déle trvající "postelovou" scénu. Na české detektivky pak dost nezvyklý akční závěr s přestřelkou. Každopádně za 5*. ()

Reklama

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Série CL Eduarda Fikera je pro mě i ve zjednodušeném filmovém zpracování špičkou české detektivky, kterou drží především námět a Brzobohatého plasticky prožívající postava. Citlivá role Fišerovy expresivní hudby a zvuků, Šmídův dramatický vklad, živost Hanzlíkova a Kalašova kameramanská škola: -"Nechte toho umění, já chci vidět !" - "Nebylo vždycky světlo, pane majore." ()

mab 

všechny recenze uživatele

Jednodušší děj, velmi natvrdlý ale o to víc poučující hlavní vyšetřovatel, který navíc mluví jako by byl úplně mimo, myšlenkama jinde. Fenomenální pamětí disponující zraněný. Vysoké hodnocení tohoto spíše podprůměrného filmu je dáno klasickým automatickým schématizmem "starý český film - musí být dobrý", kterým nejspíš uvažuje většina zdejších hlasujících, včetně mých nejbližších. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Chápu, že tehdejší doba nebyla pro některé filmové tvůrce a herce růžová, ale pře obsazovat jednu z nejoblíbenějších detektivních postav muselo být docela těžká. Jasně byla tu předloha – zajímavý příběh, ale kdyby se prostě hlavní vyšetřovatel jmenoval jinak a nebyl tento film vůbec spojován s „majorem Kalašem“ asi by se moc nestalo. On totiž tento příběh byl sám o sobě dobrý. Navíc se změnil i režisér. Petr Schulhoff byl z kola venku, Hrušínský nemohl hrát a Brzobohatý zde ztvárnil úplně jinou postavu – tohle vůbec nemuselo dopadnout dobře a byl to risk. Jak se ale ukázalo, své oblíbence si našel i Sovák a nováček Hanzlík. Ti si nevedli zas až tak špatně, navíc se na place objevila celá řada dobrých herců. Mezi nejlepší ale stejně patřil Brzobohatý. Nicméně atmosféru to mělo dobrou, postupné rozzuzlení příběhu taky a nechybí ani dramatické finále. Takže z mého pohledu to nakonec nedopadlo zle. Byl to prostě jiný Kalaš, ale obstál. Detektivka se mi líbila a tak dávám i zde nadprůměrné hodnocení. 70% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Úvodní scéna jedoucí soupravy převážející peníze je složena minimálně ze tři odlišných záběrů na jiné vlaky. Poznáme to především podle lokomotiv - v prvním záběru vidíme typ 477 "Papoušek", záběr při odjezdu z nádraží divákům představuje lokomotivu 498 "Albatros" a při jízdě po trati defiluje nejčastěji typ 475. Pozorní diváci si také všimnou různého počtu vagónů a v některých záběrech na vlak docela chybí poštovní vůz. (Robbi)
  • První záběr filmu je na lokomotivu řady 477.0 (Papoušek) inventárního čísla 38. Lokomotiva byla vyřazena 16. 3. 1976 a sešrotována o čtyři roky později... V době natáčení jí tak chybělo 6 let do „důchodu“. (alanwilder)
  • Použití ruční radiostanice bez náhlavní soupravy by nebylo kvůli nadměrnému hluku vůbec možné. Chrániče sluchu jsou vidět pověšené za Karlíčkem (Jaromír Hanzlík). (gug)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno