Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (200)

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Tento film mám rád především pro odlehčenost, kterou mu dodává suchý humor majora Kalaše v podání Jiřího Sováka. Ale ani u tohoto filmu se nemohu zbavit dojmu, že scénáristé šlápli trochu vedle. Totiž když vyšetřovatelé konečně zjistili identitu a adresu pobytu "pana Trojánka" a rozhodli se jej navštívit, tak teprve nyní zjistili, že je po smrti a seznámili se s čerstvou vdovou - Květou Fialovou. Když potom v závěru filmu potřebovali zjistit, zda se pan Bláha nepohyboval v bydlišti "pana Trojánka" - tedy pana Velena a Fialové, nechali si pustit film, který policisté "hlídající" Trojánkův dům natočili, aby zde viděli ze vchodu domu odcházet nejen pana Bláhu, ale rovněž posléze paní Fialovou, jak běží volat do budky VB. Jen je mi záhadnou jak předem mohl někdo dát pokyn natáčet před vchodem Trojánkových, když se okamžitě po zjištění jeho adresy za ním vydali a už byl po smrti.... ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Na někoho tu čekal vrah, na mě tu však čekal ironický Sherlock Holmes v podání Sováka, který si z Watsona Hanzlíka neustále utahoval. Vedle vážného, klidného a zadumaného Hrušínského vypadá Sovák jako kabaretní komik. Nechci tím poškozovat jeho herectví, ale na tuhle roli se Sovák nehodí. Navíc tomu moc nepomáhá scénář, který je mu psán přímo na tělo - Sovák si v ironii liboval. Trocha nadsázky nikdy neškodí, ale zde to je toho dvě tuny na minutu stopáže. To však filmu na kvalitě nijak zásadně neubírá, námět je totiž výborný, hudba rovněž a Josef Bláha nepřekonatelný. 75% ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála českých krimi filmov, ktorý má napätie, spád, humor aj spracovanie porovnateľné s kvalitnými obdobami súdobej západnej produkcie, navyše šikovne - krimi líniu nerušiaco - obohatené o nenápadne ukázane špecifiká života socializmu sovietskeho strihu. Opraty sa už uťahovali, no toto ešte u súdruhov prešlo. Odporúčam aj knyhu, v úvodných titulkoch označenú ako "detektivní fantasie", ktorá tvorí predlohu scenára filmu - "Série C-L" od Eduarda Fikera. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„Souvislosti, Karlíčku!“ Na kolejích obvykle čekává sebevrah, ale pokud vlak převáží 5 melounů, je potřeba postoje přehodnotit.. Dnes již televizní klasika s majorem Kalašem, který směrem ke snaživému elévovi Hanzlíkovi pronáší bonmoty s kadencí zbraní svého ruského skoro jmenovce, mravenčí pílí skládá puzzle důkazů a občas vyzkouší Karlíčkův postřeh náznakem úderu do podbřišku. Neříkám, že jsem přímo začal trpět příznaky narkolepsie, ale nějaká gradace příběhu v poslední půlhodině by třeba zvedla z lůžka i Ráďu Brzobohatého.. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Nejdřív jsem četl knihu Eduarda Fikera Série C-L a až pak viděl film, který dýchal stejnou atmosférou, jakou jsem si představoval při čtení. Některé vedlejší pasáže byly z časových důvodů pro filmovou verzi sice vyhozeny, nicméně hlavní myšlenka a zásadní momenty a figurky neztratili nic z knižní předlohy. Navzdory tomu, že má Fikerův román podtitul detektivní fantasie, tak celé dílo (ať už knižní nebo filmové) s populárno-vědeckým charakterem se nese ve velice důvěryhodné rovině s kvalitní ukázkou praktického využití kriminalistiky při objasňování případu a odhalování pachatelů. Jedním z rozměrů příběhu je takřka dokumentární linie příběhu s celou řadu využitých kriminalistických metod a prostředků (od podrobných ručních kreseb plánů, otisků, stopy po vozidlech, přes rekonstrukci, špionážní akci, až po moderní filmový materiál) a poctivé důkladné práce vyšetřovatelů, při které je zapotřebí navíc i smysl pro logickou dedukci. Přidaná hodnota filmové adaptace spočíva pak v hvězdném hereckém obsazením a působivém vizuálu připomínajícím svou temnou atmosférou na černobílém obrazu žánr film-noir. Jako atraktivní odlehčení pro diváky pak působí přítomný typický jemný humor, který nepostrádá čs.tvorba častokrát i ve velice vážných filmech, tady zejména v dialozích mezi Sovákem a Hanzlíkem. Za mě nejlepší filmová role Jiřího Sováka... Pic kozu do vazu! 95% ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Přepadení vlaku se zúčastnili dva pachatelé, představovaní Bohumilem Šmídou a Josefem Bláhou. Přesto v záhadných telefonátech, týkajících se Lenka (Radoslav Brzobohatý), ani jednoho z těchto herců neslyšíme, ani jejich komplice Trojana (Oldřich Velen), přestože telefonovat musel jeden z nich. Pokud bychom v telefonu slyšeli představitele jednoho z pachatelů, případ by byl pro nás vyřešen. Stejně se však jedná o chybu, zjevně úmyslnou. (pjotri)
  • Ačkoliv vznik filmu spadá do období tuhé normalizace, jak Karlíček, tak bezpečnostní referent Jareš oslovují majora Kalaše střídavě "pane majore" a "soudruhu majore". (Robbi)
  • Kalašova hláška "pic kozu do vazu" zazní ve filmu celkem čtyřikrát. Zajímavé je, že tu poslední pronese elév Karlíček. (Robbi)

Reklama

Reklama