Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (200)

borsalino 

všechny recenze uživatele

Krimi "Na kolejích čeká vrah" patří rozhodně k těm několika nejlepším v naší kinematografii. Propletenost případu, výbuch poštovního vozu, série bankovek CL, zkušený a trošku ironický detektiv Kalaš (Jiří Sovák), začínající kriminalista Karlíček (Jaromír Hanzlík) a pan Louskáček, patří již ke klasickým atributům této vynikající krimi, natočené před téměř čtyřiceti lety. Domnívám se, že přítomnost skutečného příběhu, propracovanost postav a logické rozplétání případu dává této krimi stálý náskok před dnešními přeefektovanými a příběhově prázdnými filmy podobného ražení. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vcelku banální zápletka je tady překvapivě slušně rozvedena a "zašmodrchána". Sovák sice není možná tak dobrý Kalaš jako Hrušínský, ale s případem se potýká dobře, i díky Hanzlíkovi (ten mi trochu připadal jako Radar z MASH, taky všechno udělal ještě dříve, než mu Kalaš řekl :) ). Vyústění příběhu sice asi překvapí jen opravdové naivky, ale zase tak průhledné to od počátku není. Snímek staví (kromě hereckých výkonů) na postupném budování atmosféry a pomalém odhalování pravdy kousek po kousku, ale místy se objevuje i náznak humoru (viz Tosimem uvedená citace). ()

Reklama

kulyk 

všechny recenze uživatele

Obávám se, že na kolejích většinou nečeká vrah, ale imbecil (či jeho ženský ekvivalent), který se nechá rozčlenit a následně roztahat po dvou kilomerech trati, zacáká okna prvního vagónu, střeva umně namotá na nápravu a způsobí zpoždění jako prase. Ve špajzáku to je vcelku putýnka, ale co když nebohý cestující sedí na sucho někde v nekuřácké dvojce? Takové sebevrahy bych zabil! A to je asi tak vše k tomuto filmu.... Snad jen: snesitelná detektýfka, Sovák ve formě a Hajzlík těsně před ní. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Taká štandardná kriminálka v socialistickom kabátiku, ktorý však na príbehu neuberá, skôr naopak - podmanivá atmosféra, ktorá mi miestami pripomínala klasiku žáner film-noir. Jiří Sovák ako vyšetrovateľ tiež nebol zlý, hlavne keď došlo na vzájomný dialóg s J. Hanzlíkom. Samotný krimi príbeh síce nebol zvlášť napínavý, no na druhú stranu sa tu jednotlivé nitky zločinu krásne spájali dohromady, čo vyvrcholilo výborným záverom. Nadpriemer. 75/100 ()

Finskej 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od pana Hrušínského pojal J. Sovák svého majora Kalaše jako celkem rázného a živého muže nešetřícího stručnými, ale výstižnými poznámkami a hláškami s nádechem peprného, jízlivého, suchého humoru. A imho se mu to moc povedlo. Nemá cenu srovnávat, který Kalaš (Hrušínský x Sovák) je "lepší" - jsou prostě jiní, ale oba povedení. Je spíše na divákovi, která poloha mu víc "sedne", než že by snad oba pánové tu svou (polohu) neztvárnili dobře... Sovákovi zdatně sekunduje mladý kriminalistický kolega v sympatickém podání J. Hanzlíka a nemalým kladem celé detektivky (jež se ve filmové adaptaci od původní literární předlohy skutečně liší) je to, že dobový socialismus z ní vykukuje jen (tak) málo (jak je nezbytně nutné). Zkrátka natočilo se za socialistické éry mnoho mnohem víc době poplatných filmů, zde je nutné zlo redukováno na dobře únosnou mez. Takže s klidným svědomím prohlásím, že je to jedna z těch lepších detektivek, co se u nás kdy natočily, a do zlatého fondu nejspíš patří. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Helena Dvorská (Daniela Kolářová) vchází do domu, kde bydlí, vedle rozsvícené výkladní skříně Domu módy. Ten byl v Praze pouze na Václavském náměstí, ale podle policejní zprávy kriminalisty Karlíčka má Dvorská bydlet v Žitné ulici. (Robbi)
  • Použití ruční radiostanice bez náhlavní soupravy by nebylo kvůli nadměrnému hluku vůbec možné. Chrániče sluchu jsou vidět pověšené za Karlíčkem (Jaromír Hanzlík). (gug)
  • Ačkoliv vznik filmu spadá do období tuhé normalizace, jak Karlíček, tak bezpečnostní referent Jareš oslovují majora Kalaše střídavě "pane majore" a "soudruhu majore". (Robbi)

Reklama

Reklama