Reklama

Reklama

Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby...
Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

Jossie 

všechny recenze uživatele

Celkem dobře se na to dívalo, byla to taková jednoduchá detektivka s uměleckým pozadím. Trochu mi vadily ty podivné herecké výkony, moc jednoduché vyřešení celého případu tří vražd a hlavně ty charaktery postav, především u mladé dvojice, která byla chvíli naprosto bezstarostná a vzápětí strašně vystrašená a celé to nepůsobilo nijak přesvědčivým dojmem. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

V době, kdy jsem ještě nevěděl, oč v tom filmu půjde, jsem se podle jeho "sartrovsky znějícího" titulu domníval, že to bude něco filosoficky laděného (řekněme něco à la Wellesův Proces) - byl jsem proto mírně překvapen, když se z toho vyklubala noirová kriminálka. Ovšem jaká! Ten film mě vtáhnul do sebe v podstatě od prvního záběru a nepustil až do konce - natočeno je to fantastickým způsobem (nota bene uvážíme-li stáří snímku, a především pak skutečnost, že se jedná o režijní debut). Kromě skvěle vystavěného a napínavého děje je zážitek sám o sobě sledovat nádherné pařížské lokace (podbarvené výtečným jazzovým doprovodem Milese Davise), kochat se oslnivým herectvím Jeanne Moreau (v roli detektiva pro změnu exceluje Lino Ventura, byť jeho herecký prostor ve filmu je velmi malý a na scénu nastupuje až po neuvěřitelných 57 minutách od začátku filmu), či obdivovat nadčasové tvary Mercedesu-Benz 300 SL, jednoho z nejkrásnějších vozů automobilové historie, který si zde zahrál důležitou úlohu (zajímavých aut se ve filmu objeví daleko víc). Závěrem náznak lehké výtky - ačkoli mi scénář přišel velmi promyšlený a skvělý, chování některých postav přece jen občas působí nelogicky - především většina děje kolem partnerské dvojice zlodějíčka a květinářky působí, řekněme, poněkud nevěrohodně - těžko například věřit, že postarší řidič luxusního Mercedesu s nimi začne jen tak bezdůvodně na silnici závodit, a v momentě, kdy mu v cíli ťuknou autem do espézetky, je za to ještě "za odměnu" pozve na šampaňské (podobně nevěrohodně působí i jejich pozdější rozhodnutí vzít si život). Za sebe jsem ale nad tím velkoryse mávnul rukou, protože tenhle film je prostě jedna velká retro libovka, která musí potěšit každého správného fandu kvalitních starých filmů. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Milenci Julien Tavernier(Maurice Ronet) a Florence Carala(Jeanne Moreau) si vyznávajú lásku ako hrom... Vymyslia dokonalý plán,ktorý obsahuje jeden kriminálny zločin. Tým mám na mysli odstránenie jej manžela,ktorý je Julienov šéf... Po čine sa majú stretnúť na dohodnutom mieste,kde Julien potom,čo dokončí „JOB”,t.j naaranžovať to tak,aby to vypadalo na samovraždu,Julien je takpovediac precízny,myslí na všetko do detailov,všetko je eňo-ňuňo,aj zamestnanci nemajú ani poňatia,čo tento ich kolega praktizuje v šéfovej miestnosti,tak čin je vykonaný,odtlačky nie sú,lebo má rukavice,zamkol tak,aby to presne vypadalo na „SUICIDE”... Vracia sa rýchlo na svoje miesto,lebo počuje zvoniť telefón,a tak ho zdvíha,aby nevzbudil nejaké podozrenie... Keď je „dokonáno”,s kľudom sa poberie von z firmy,kde ostatní dvaja idú taktiež,ktorí nemajú ani poňatia,že boss je dead. Rozlúčia sa,Julien ide k autu,a v tom zbadá visieť lano hore na budove,ktoré použil k spáchaniu tohoto odpudivého činu,ale zrejme láska nepozná žiadne medze... Čo teraz?Tak Julien sa musí pekne vrátiť výťahom hore,aby toto lano zmizlo,že by mohol mať sakramentský problém,že v tom lieta až po uši... Ako sa mi zatiaľ stratí z dohľadu sympaťák Julien,tak vidím dvoch ďalších „zamilovaných”,t.j Louis a Véronique ako sa pozerajú na Juliena,ale najmä na jeho auto,ktoré si chce chorobný kleptoman Louis„ vypožičať”,ktorý má zajačie úmysly...Tak sa z neho stáva pirát ciest za účasti Veroniky,ktorí s postupom času budú na chvíľu zastupovať Bonnieho a Clydea...Tak týchto dvoch „odvial vietor...” A aby som nezabudol na Juliena,ktorý sa necháva vyviesť hore výťahom,v tom ho stretáva smola,že sa vypol prúd,pričom nie z nezaplatenia faktúry,ale že sa prúd vypína,keď sa v budove už nikto nenachádza... Ale milý nemilý Julien ostáva visieť vo výťahu,kde sa snaží dostať von,ale ešte si tu nejaký čas pobudne,a tak fajčí jednu od druhej... Tak Julien ostáva „visieť” vo výťahu,dvaja zamilovaní počas zbesilej jazdy spoznávajú nemecký manželský pár,s ktorým budú mať čo dočinenia,kde Louis sa bude vydávať za Juliena,totiž v aute,ktoré čorkli sa nachádza zbraň,s ktorou si Simon Carala akože strelil do hlavy,kde títo dvaja zmetci urobia neobyčajný posun vpred,že pri pokuse o ukradnutie luxusného auta Nemcov,s ktorými mali menšiu žúrku na moteli,sa nechtiac podarí Louisovi zastreliť týchto dvoch manželov,tak zdrhajú odtiaľ v domnení,že sa u Veroniky otrávia liekami,lebo majú depku,čo by ich čakalo... Ešte,keď mali prvé auto Juliena,tak sa v ňom nachádzal mikro fotoaparát,s ktorým sa fotili obidva páry,t.j prvý pár sa fotil už dávnejšie,druhý sa fotil v moteli,t.j nemka sa zhostila fotenia,takže sú dôkazy o tom,kto ich v skutočnosti zabil? Jeanne Moreau je extrémne príťažlivá žena stojaca nad priepasťou medzi slobodou a basou,ktorá sa snaží zistiť,čo sa stalo s Julienom,ktorý sa nakoniec dostáva von tak,že už prichádzajú do firmy policajti,ktorí tam idú v tom,že Julien je obvinený z vraždy manželského páru,ale on tam nebol,on bol vo výťahu,ale aj tak ostáva vinným.. Pripočítam k dianiu komisára Lina Venturu,ktorý na malý čas,ktorý tu strávi je dôležitý charakter,ktorý vyrieši prípad lusknutím prsta. Francúzska kinematografia sa môže pýšiť výbornými režisérmi,hercami,kde tu je jasné ako facka s prehľadom,kto tu čo robí,atmoška čoraz viac hustne,a ja som miloval,keď som videl pôvaby Jeanne a jej odhodlanie a snahu zamiesť stopy + charizmu elegána Lina Venturu,zásadný film. () (méně) (více)

5150 

všechny recenze uživatele

Důležitým prvkem pro budování atmosféry je zde hudba. Tu zkomponoval a sólovou trumpetu zahrál Miles Davis (nar. 1926). Byl to slavný černošský jazzový trumpetista a skladatel. I díky němu je VÝTAH NA POPRAVIŠTĚ zajímavé drama s krimi zápletkou a slušivou pointou v podobě ironie osudu. Herecké výkony byly dobré - mj. Lino Ventura v roli policejního inspektora. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Nebudem klamať. Pozrel som si to výhradne iba kvôli soundtracku ktorý zložil môj veľmi obľúbený jazzový  virtuóz Miles Davis. Zujímavosť pri tomto diele je ten, že Miles Davis skladal a nahrával hudbu počas sledovania filmu. Najprv bol hotový film potom sa k nemu dokončil soundtrack. Pred snímkou som si prečítal zopár kritík ktoré tvrdia, že snímka je aj na to obdobie, naivná, nelogická a postavy sa správajú divne. Mne to našťastie až tak zlé neprišlo. Film aj z odkazom som vstrebal a užil si ho. No, soundtrack je stále to, čo vo mne rezonuje a vyplavuje emócie. Na úvodný motív už nikdy nezabudnem. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (38)

  • Malle chcel cieľavedome ukázať moderné mesto ináč, odbočiť od tradične prezentovaného Paríža Reného Claira. Malle chcel ukázať jednu z prvých moderných budov v Paríži. Sám tvrdil, že ukázal Paríž, ktorý nebol mestom budúcnosti, no moderným mestom, už tak trochu dehumanizovaným svetom. (Biopler)
  • Odcizené auto Friedy (Elga Andersen) a Horsta (Iván Petrovich) Benckerových je 1957 Mercedes-Benz 300 SL Coupé. (vangobseck)
  • Miles Davis vo svojej autobiografii uviedol, že sa pri návšteve Paríža zoznámil s Louisom Mallom skrz Juliette Gréco. Malle sa mu priznal, že sa mu jeho hudba veľmi páči a že by bol rád, keby mu napísal hudbu k jeho chystanému filmu. Davis súhlasil a bola to preň veľká skúsenosť, lebo ešte nikdy predtým pre žiadny film hudbu nezložil. Bol prítomný pri natáčaní a vždy ho napadli nejaké nápady, ktoré si zapísal. Napínavý film o vražde bol faktor, pre ktorý nechal muzikantov hrať v starom, tmavom a ponurom dome. Chcel hudbe dodať atmosféru. Podarilo sa, muzika sa všetkým v štábe páčila. (Biopler)

Reklama

Reklama