Režie:
Anthony MannKamera:
Charles LangHudba:
George DuningHrají:
James Stewart, Arthur Kennedy, Donald Crisp, Cathy O'Donnell, Alex Nicol, Aline MacMahon, James Millican, Wallace Ford, Jack Elam, Frank DeKova (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu.
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (53)
Další mimořádně kvalitní kousek dua Mann - Stewart. Svým tématem (souboj mezi rančery, postava nezdárného syna) i zpracováním (širé pláně na pomezí Texasu a Nového Mexika, typická technicolorová kamera 50. let s našedlým odstínem) mi připomněl jiný skvěle zpracovaný western - Wylerovu Velkou zemi. James Stewart opět touží po pomstě a svou tvrdohlavostí spojenou s charismatem dokáže odolat i nepřátelským projevům místních obyvatel. Nejzajímavější a nejtragičtější postavou pro mě ale zůstává Vic Arthura Kenedyho - jedná podle svého nejlepšího svědomí, pokouší se zavděčit svému zaměstnavateli, kterého si váží jako svého otce a snaží se ochránit nevinné, nakonec se ale všechno obrátí proti němu a potkává ho krutý osud. To vše navíc bez nějakých okecávaček nebo vysvětlování - člověk si tam tyhle věci musí najít sám. Pokud i další Mannovy westerny budou mít podobnou kvalitu, bude načase ho zařadit po bok takových klasiků, jakými byli Ford, Hawks nebo Leone. ()
Western, jehož hrdinové se chovají jako po logotomii a činí tak nelogická rozhodnutí, že by se i hejno blech nad tím rozchechtalo. Když pominu, že prérií běhají hned dva kovbojové s průstřelem dlaně, aniž by je to nějak očividně brzdilo v aktivitách, tak nejde přehlédnout, že postavy jednají zhola nesmyslně proti svým předešlým stanoviskům, a to aniž by je k tomu nutila jakákoliv změna okolností. -----------KOUSEK DĚJE Bohatý statkář chce cizince na střídačku vystrnadit z kraje, zaměstnat ho (aniž by ho znal), osvobodit z vězení, zabít (ok, tohle jistou logiku mělo) ..atd. V městečku je asi vůbec nouze o aspoň trochu použitelné zaměstnance, protože pracovní nabídku dostane i od druhé statkářky - opět, aniž by o něm něco věděla. V jejím případě je to ale nabídka značně ubohá, protože mu nabídne místo předáka a přitom není vidět, že by na jejím statku pobýval kdokoliv jiný než ona sama. _____ Šerif cizince zavře pro podezření z vraždy a vzápětí ho jen tak pustí, když to statkářka chce, a nestará se, že mu může kdykoliv utéct. Šerif má patrně taky problémy s hlavou - možná způsobené solnými výpary - protože na první vraždu úplně zapomene a do konce už pak o ní nepadne ani slovo. ____ Bohatý statkář tvrdí, že ukrytý nebezpečný náklad hravě objeví, protože zná v kraji všechny skrýše - na desetitísích hektarech hornatého terénu je to značně odvážné tvrzení. A to už vůbec nevím, jak na ten krpál těžký náklad dostali - nejspíš jim pomohl vrtulník. A tak bych mohla pokračovat. ----- Jediné, co jsem ocenila byl souboj slepého rančera se zmrzačeným kovbojem - poměrně netypická přestřelka. ___Nikdy více. /7. 8. 14./ ()
4/10 Western detektivka nebo snad psychologicke dramo? Ale to snad ne! Sislal je tu dreveny jak noha valecneho invalidu - tisicere diky za titulky bez nichz bych byl zcela jiste nahrany... Sympaticke jsou zaporne postavy - hlavne Arthur je po Gantrym pro me dalsim dukazem jeho hereckeho kumstu. Jake western opravdu nedivatelne - i kdyz se snazi zasahnout jine zanry - zustava diky pouziti nejruznejsich klise daleko za ocekavanim. ()
Jeden z prvých westernov nakrútených v Cinemascope, takže sú tu početné širokouhlé scenérie vyprahnutého západu USA a to vo farbách Technicoloru. Príbeh ale nie je veľmi zaujímavý, hoci to, kto je na konci "zloduchom", je pomerne prekvapivé. James Stewart sa mi tu s jeho komediálnymi tikmi veľmi nehodil. ()
Mann další ze svých násilných westernů pojal jako paranoidní detektivku. Cizinec, jehož profese je nám odhalena až v posledním záběru, přijíždí do města, ve kterém navenek vládne klid. Mužův příchod, motivovaný možná touhou po pomstě, možná úkolem, který mu byl přidělen, však vyvolá rozruch vedoucí k odhalení pokřivených vztahů mezi postavami, jako i jejich strachu z lidí odjinud (Apači jsou atypicky tolerováni coby domorodci). S využitím cizorodého elementu jako roznětky pro dění zastiňující důvod protagonistovi přítomnosti na místě se ale Mann nespokojil. Nečitelný hrdina se z pasivního pozorovatele brzy mění v aktivního vyšetřovatele, zatímco je zdánlivě nahodilými reminiscencemi na jeho minulost postupně charakterizován do větší hloubky. Stylu filmu nicméně zůstává obezřetně objektivní. Hlediskové záběry a střih dle pohledu (některé záběry se pouze tváří jako eyeline match) se omezují na dialogové scény, které jsou ale také často řešeny v jednom záběru s oběma postavami. Hledisko kamery nikomu nepatří, je neutrální. Mann dává při svém zvýšeném zájmu o psychologii postav a napjatou atmosféru místa celkově přednost delším plynulým záběrům před častými střihy, které by rozbily budované napětí. Muž z Laramie je Western široký i hluboký (skoro psychoanalytický), nezvyklý odstupem, který si drží od protagonisty, svou brutalitou i množstvím možných společensko-politických přesahů (strach z cizinců, podněcování války, kupování si míru, slepota mocných…). Kdo od westernů čeká přestřelky a přímost, může mít s tímhle vykročením směrem k důsledné žánrové revizi trochu problém. Mne bavil dost na to, abych se na něj někdy podíval i potřetí. 85% ()
Reklama