Režie:
Václav MatějkaScénář:
Drahoslav MakovičkaKamera:
Jiří MacháněHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Zdena Studenková, Božidara Turzonovová, Karel Heřmánek, Miloš Kopecký, Radoslav Brzobohatý, Josef Vinklář, Jiří Korn, Hana Buštíková, Suzan Baker (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V šantánu na zámečku Riviera se baví pánové z lepší společnosti. Elegantní „zaměstnavatelka“ děvčat Gábi Stolařová, zvaná madam, dbá na hladký chod svého podniku. Do Riviery přichází hledat „práci“ bývalá studentka a příležitostná operetní zpěvačka Renáta Vaňková. Madam ihned odhadne, že tato dívka se sebejistým chováním, přitažlivým tělem a andělsky nevinným obličejem bude pro její luxusní nevěstinec silným magnetem... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (71)
"No nevím, nevím, majore. Myslíte, že budete mít úspěch? - Znám našeho člověka, řekne si: dám rád, ale kolik dali ostatní? A co zjistí? Pan stavitel Šulc dal deset tisíc. Pan sekční šéf Boura deset tisíc. A pan poslanec Nikodým . . . pan poslanec Nikodým dá hovno, protože pan poslanec Nikodým má imunitu." Rozkošnicky dovádivá, pikantní a eroticky nabitá fraška z dob první republiky je jednou z mých nejsrdečnějších záležitostí domácího filmu osmdesátých let. Ti, kdo zde hovoří o nudě a trapnosti by se měli přinejmenším zamyslet nad skvěle vypointovaným scénářem autora námětu Drahoslava Makovičky a režiséra Václava Matějky, nad bezchybnou dobovou atmosférou, zastoupenou v celé šíři perfektními kostýmy, účesy i rekvizitami a v neposlední řadě nad stále aktuálním podtextem celého filmu, kterým je politické pletichaření a nóbl aférky, řádně a včas zametené pod koberec. Vrcholnou lahůdkou pro diváka je herecké obsazení, sestavené ze soudobých hvězd první kategorie. Zdena Studénková jest atraktivní a vypočítavou inteligentní slečnou Renátou, která se v závěru filmu výhodně provdá za milionové konto v podobě mladého bankéře Justice (Jan Hartl) a darem získává i zavedený podnik. Naproti ní stojí šarmantní madam Božidara Turzonovová, jenž vymyslí zajímavý plán s anonymním udáním, ale nakonec vše získá zcela jiný spád. Stabilní klientelu hotelu Riviéra tvoří pražská honorace v čele s poslancem Nikodýmem (Josef Vinklář), sekčním šéfem Bourou (Miloš Kopecký), stavitelem Šulcem (Radoslav Brzobohatý) a docentem Pincem (Bořivoj Navrátil). Ti všichni žijí v jakémsi souladu s reprezentanty policejních orgánů Firstem (Josef Větrovec) a Halíkem (Josef Somr), jejichž řady rozšíří zuřivý mravokárce Bulis ve fenomenálním ztvárnění Karla Heřmánka. Třešinkou na dortu jsou figurky majora Armády spásy (Jiří Císler) a Justicova tajemníka (Jiří Kodet). Čili už jen z tohoto výčtu je zaručena jistá kvalita. Kdo chce a kdo miluje nestydatější a svým způsobem realističtější stranu masarykovské první republiky, užije si ANDĚLA s maximálním požitkem a vzápětí se s netrpělivostí přesouvá k druhému dílu s názvem Anděl svádí ďábla, kde se stává svědkem originelního uzavření celé této rošády. ()
Tak tady zvednu hodnocení, poměrně rozkolísané a kupodivu nižší než bych čekal. Proč? Mám rád historii, kostýmy, tehdejší auta co už předcházely dnešním veteránům... jak ten čas letí... a samozřejmě hudbu, jako vždy precizního Jiřího Korna (zpěv, tanec, step), hudba s texty Zdeňka Rytíře, krásné sexy ženy (Božidara s tím svým milým měkkým přízvukem), erotika, pěkné korzety a kostýmy a prostě vše co tento film nabídl. Krom toho i páni (herci), prostě skvělé obsazení. Takže dámy a pánové za 4* :-) ()
Musím sa priznať, že som bol trocha prekvapený pomerne nízkym hodnotením oboch týchto filmov, pretože podľa mňa je štylizácia do prvorepublikového obdobia dokonalá. To, čím u mňa oba tieto filmy stúpli, sú práve hudobné varietné čísla. Sú profesionálne zvládnuté ako po hudobnej tak aj po choreografickej stránke. Dodnes ma mrzí, že ani v čase vzniku filmu ani s odstupom rokov, nevydalo žiadne hudobné vydavateľstvo album so skladbami z tohto filmu. Nie sú to síce žiadne hudobné skvosty, napriek tomu ide o veľmi príjemne štylizovanú hudbu so zaujímavými textami aj aranžmánmi. Mňa osobne zaujala aj výprava a kostýmy. Dejová línia filmu tiež nie je nijako podpriemerná a mňa ako diváka od začiatku do konca zaujímalo, ako to celé vlastne dopadne. Dekadentná spoločnosť zámku Riviéra sa dokázala zabávať naozaj veľmi uvoľnene, v niektorých miestach mi to prišiel ako veľmi otvorený film s pomerne odvážnymi scénami. Oba snímky rozhodne patria do zlatého fondu českej kinematografie. ()
Takhle vypadá erotika v podání komunistů. Jak vypadá v době demokratické jsme se mohli přewsvědčit například v Playgirls. Každopádně svádivá erotika je dána nejen kráskami, které se na filmu podílely - například Zdena Studénková, ale i kostýmy a příběhem jako takovým. Vcelku slušná je hudba. Ovšem neřekl bych, že se jedná zrovna o komedii, až několik drobností. To, že je snímek dobře obsazen také nezaručuje úspěch. Ovšem pokud se podíváte jaké filmy byly natočeny v letech osmdesátých není ani divu, že dřív tento film mohli jen těžko uvést. Hloupoučká zápletka ale celý film neutáhne a tak je to spíš jen zajímavá sonda do let prvorepublikových a to zcela jiných než nám nabízely filmy z let třicátých. A přesto si myslím, že právě toto zobrazení je víc autentičtější. ()
Kdysi velmi populární film o intrikách v prvorepublikovém bordýlku. Diváci bez dechu sledovali české herce a slovenské herečky, jak je do té doby neznali. Samozřejmě v duchu českých tradic, takže kdykoli se děje něco ožehavého, slušně vychovaná česká kamera cudně sklopí zrak k oděvům rozházeným po podlaze nebo se nepřítomně dívá z okna. Ale přece jen - při vší banalitě - je to v českém kontextu dodnes šokující počin. To ale není důvod, proč dávám dvě hvězdičky místo jedné trapně osamělé. Tím důvodem je skvělý Karel Heřmánek v roli strážníka Bulise. Jeho zanícené donkichotské tažení proti nevěstinci připomíná strážníka Cruchota a jeho slavný zátah na nudisty v Četníku ze Saint-Tropez. 40% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (9)
- Na realizaci Anděla se nešetřilo v ničem a film byl ve své době považován za jeden z nejnákladnějších. (Rodriguez)
- Ve scéně, kdy Renáta (Zdena Studenková) je s mladým bankéřem (Jan Hartl) ve vězení, zazpívá Zdena Studenková píseň z opery Oskara Nedbala „Blondýnky sladké“. (majky19)
- Jiří Korn (Artur) si pri nakrúcaní nikdy nesadol v kostýme, aby ho nepokrčil. (Raccoon.city)
Reklama