Reklama

Reklama

Film režiséra Vladimíra Michálka je postmodernistickou vizí nedokončeného románu Franze Kafky "Nezvěstný". Do Ameriky počátku 20. století, země velkých vzletů i velkých pádů, přijíždí mladý Čech (M. Dejdar). Jeho strýc (J. Lábus) je nejbohatší muž Ameriky. Synovce přijme jako vlastního syna za podmínky absolutní podřízenosti. V tvrdých poměrech, tolik vzdálených idylické Evropě, mladý muž neobstojí. Je strýcem tvrdě a nečekaně zavržen. Amerika mu nastaví svoji druhou tvář – stává se z něj vyděděnec bez budoucnosti. Filmová vize mu však jistou naději poskytne. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (195)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Nikam nespěchej !! Nic ti neuteče.." Chtělo by se říct, jaká je škoda, že Vladimír Michálek nepočkal, až - či jestli vůbec - jako tvůrce pro podobný projekt dozraje, protože tady byl ten potenciál cítit na míle daleko, nicméně myslím, že podobné doslova přízemní úvahy vlastně u něj pozbývají smyslu, žánrově až riskantně rozkročený Michálek totiž rozhodně nepatří mezi ty současné připosrané české režiséry, kteří se bojí vzít diváka svým filmem pěkně po hlavě a servírují mu jednu hořkosladkou upachtěnost za druhou.. Za tu bláznivou odvahu adaptovat Kafku, zvlášť z pozice debutanta, i za tu famózní zemanovskogilliamovskou vizuální stránku snímku mu tleskám, jinak jsem ovšem z téhle Ameriky ve velkých rozpacích.. Ovšem vidět Jirku Lábuse v životní roli a veliké šanci ukázat, za jak nesmírně nevyužitého a nedoceněného herce platí, mi bylo velkým zadostiučiněním.. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Říká: "Má ruka je karamela. Má ruka je mramor." Pro ty, co podlehnou vedlejším svodům. Jsou vyrušeni z hlavní ambice. Po říčné vlně, tsunami vamp dlaně. Amor, coby zátočina srdce, zalije armádu ramen mrakodrapů bez citu. Modřiny /ze/ zaoceánské peřiny, když dotknul se proudu rodu "orwellovských" rohů. ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Když jsem to viděl kdysi před lety, tak se mi to vůbec nelíbilo. Nevím, jestli jsem dospěl nebo co, ale tentokrát mě to oslovilo mnohem víc. Nejen, že nyní dokážu ocenit vynikající dramatické role (vynikající Schmitzer, kterému sekunduje trojice Lábus, Kaiser, Dejdar, kteří jsou známí spíš jako komikové). Zvláště Lábuse jsem totálně žral. Atmosféra mi připadala jak vyšitá z nějakého Kafkova románu a to jsem četl jenom jeden a ten mě nebavil. Ale prostě to je taková moje představa (jak všichni o Kafkovi mluví). Částečně mi to taky připomnělo film bratrů Coenů Záskok (The Hudsucker Proxy), akorát tohle fakt nebyla komedie. Trochu optimisticky tam působil až samotný závěr, kdy Dejdar konečně vyrazí z průmyslových zón na americké pláně (a do toho vám hraje Lucie)... Pozn.: no, tak jsem tady asi za úplnýho vola. Teď se tady dozvídám, že to JE podle Kafky... ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Smutné. Promarněná šance. Typicky česky uchopené a ukoptěné. Kamarádi s kamarády vaří dort. Prostě se všichni ti artisti musí nějak živit, že - a když už příjde kšeft... Tři hvězdičky jsem dlouze v sobě doloval, snad jen pro ty obrazy některé... - - - P.S. Hodnocení v IMDb (5.4/10) je myslím trefnější. Asi se tam sešlo k hodnocení málo kemoušů... Tak poplácat po ramenou a nejvíc na ty brouky v hlavě... P.P.S. A víte, proč už v Česku nikdo nenatočí opravdu dobrý film?... ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jakpak se tvůrci filmové adaptace Kafkova románu "Nezvěstný" vypořádali s jeho nedokončeností? Zhůvěřile kýčovitým happy endem podkresleným dobovou vypalovačkou od kapely Lucie, který navíc ani nelícuje s dosavadním stylem filmu. Ale zase to na druhou stranu skvěle ilustruje nabubřelost blockbusterového projektu, který měl být současně osobitý, důležitý a vážný, ale také divácky přístupný, marketingově uchopitelný a mainstreamově prodejný. Ačkoli samotného Kafku, respektive jeho prózu charakterizuje problematický vztah k ženám, Michálkův celovečerní debut předlohu přetváří do esenciálně devadesátkového bijáku sálajícího všemi dobovými neduhy. Čecháčkovské chcípáctví, otevřená misogynie a obšournický étos zde zcela upozaďují kafkovské motivy. Při tom ale nelze "Americe" upřít nápadité formální uchopení s expresionisticky ztvárněnými velkými celky a naopak klaustrofobně skličujícími polodetaily interiérových sekvencí. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (10)

  • V knize Jaroslava Sedláčka "Rozmarná léta českého filmu" je na natáčení ve skutečné Americe vzpomínáno takto: "'Říkal jsem si, že se ve všem uskromním, ale že v tom filmu musí být aspoň jeden záběr z Ameriky, aby se to celé rozsvítilo,' vypráví Vladimír Michálek. 'Ameriku už jsem trochu znal, takže jsem věděl, že když poletíme na západní pobřeží, pojedeme do Arizony a tam uhneme doleva, tak dorazíme do Utahu, do takových městeček a vesnic, kde chlapi opravují repliky starých aut, a že tam je i poušť a růžové hory, tak jsme letěli do Los Angeles, odbočili do hor, třetí den našli chlápka s autem a celé to natočili. Nestálo to víc než sto dolarů.' Jednu komplikaci to ale přece jen neslo. 'Já mám trauma letadlo jen vidět, netož do něj sednout, říká Martin Dejdar. (...) Kvůli závěrečeným záběrům ho přitom čekal let z Helsinek, kde v tu dobu byl na zájezdu s Ypsilonkou, do New Yorku a odtud do Los Angeles, kde už na něj čekal producent Bouček. 'Čtyřiadvacet hodin jsem letěl, jen co jsem přistál, odvedli mě na jídlo s tím, že hned jedeme do Utahu a ať se nezlobím, ale že hned ráno v sedm se točí. Přijeli jsme tam asi v pět, já si šel na tu chvíli lehnout. Probudím se, koukám na hodinky a bylo jedenáct. Říkám si: Ty bláho, něco se děje, tohle není jen tak. Rozhrnu záclony v motelu a venku ležel sníh. Začal jsem se štípat, jestli se mi to nezdá. Vylezu ven, tam stál Vláďa Michálek, kouřil a říkal: Ty vole, tohle tady ještě nikdo nikdy neviděl. Tady padá sníh, protože tady točíme Kafku.'" (NIRO)
  • Kvůli uspoře peněz byl celý film natočen na 16mm filmový materiál a až poté hotový překopírován na 35mm film. (ramsatko)
  • Jedná se o první kinematografický film podle Kafky v české produkci. (Snorlax)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

SOUNDTRACK Poděbrady - 27. srpna

01.08.2016

David Koller, Dasha, Michael Kocáb, Michal Pavlíček, Ondřej Ruml, Michal Dvořák a další hvězdy v sobotu 27. srpna vystoupí na velkolepém multimediálním koncertu filmové hudby pod poděbradským zámkem… (více)

Reklama

Reklama