Režie:
Marko ŠkopScénář:
Marko ŠkopKamera:
Ján MelišHrají:
Milan Ondrík, František Beleš, Zuzana Konečná, Ľubomír Paulovič, Daniel Fischer, Csongor Kassai, Anikó Vargová, Ingrid Timková, Marek Geišberg (více)Obsahy(1)
Milan má tři děti a jezdí pracovat do Německa, aby rodinu uživil. Když se na Vánoce vrátí domů, zjistí, že jeho nejstarší syn Adam je členem polovojenské mládežnické skupiny a navíc je zapletený do šikanování a smrti spolužáka. Otec se rozhoduje, jak by se měl zachovat. Společně s manželkou Zuzkou při tom zjišťují skutečnou pravdu o synovi, o své rodině, o sobě samých, a také o společnosti, ve které žijí… (AČFK)
(více)Videa (2)
Recenze (156)
Letní Filmová Škola 2019, film 26: Sympaťák Milan toho má na krku dost. Rodinu s třemi dětmi, sbírku střelných zbraní a za souseda tatínka, který je kandidátem na cenu Otec Roku Slovenského Štátu 1944. Aby to všechno zvládl, jezdí pracovat na stavby do Deutschlandu. Ale nejen penězmi živ je člověk, jak brzy zjistí, když se do jeho života začne montovat místní semináckovská ale poloplešatá skinheadská skupina, v čele se samolibým knězem podobného vzhledu žijícím u maminky. Ale co naplat, když v té skupině jsou úplně všichni. Hlavním tématem je pak vzepření individuality proti skupinovému fanatismu, a následky tohoto činu v sektou prorostlých komunitách. ()
Zase to spravili tak, aby cirkev a farár si umyli ruky akože oni nič On niečo zisťoval, tak mu povedali a všetko je ok a za smrť si môže sám. Film vlastne skončil otvorený bez vyriešenia a zbytok je na každého fantázií ako si domyslí. Hlavné je aby nemohla cirkev a jej duchovní namietať, že ich očiernili, ale keď ich velebia, tak až za hranicu reality, či pravdy. Buď chýba na konci dotočených minimálne 15 minút filmu, alebo bude pokračovanie a všetko spomenuté je dôvod prečo som nedal 4*. ()
Slovenský vidiek nie je tak jednoznačne napojený na militaristickú omladinu, krytú pláštikom nostalgie za farskou republikou, ako naznačuje film. Upozornenie na rozdiely medzi mestom a dedinami, na ktorých má cirkev dodnes veľký vplyv je však potrebné. Spoločenské debaty sa totiž v sk mediálnom priestore točia prevažne len okolo hlavného mesta. Zvyšok krajiny akoby neexistoval. Časť farárov dodnes nosí fotku Jožka Tisa v Biblii. Neonaci spolky - Slovenskí branci, Akčná skupina Vzdor Kysuce či Slovenská pospolitosť, lákajú medovými motúzmi dobrovoľnej pomoci pri ťažkostiach tam, kde štát zlyháva. Helfnú po povodniach, zosuvoch, obdarujú sociálne slabých i chorých, postavia hliadky pred cigánskymi zlodejmi. Film síce hyperbolizuje, ale to je ok. Poukázanie na hroziace nebezpečenstvo sa účinne nedá totiž spraviť realistickým opisom situácie. Príbeh zobrazuje pobožnú rodinu, ktorá sa ocitá v bludnom kruhu potreby vymanenia sa z novodobých móresov naviazaných na ustálené dedinské zvyklostí. Psychicky to devastuje ich deti. Komunita obce, cirkev, ani polícia pri snahe o normálny život však nápomocné nie sú. Ich lídri sú často myšlienkovo naklonení smerom, na ktorý varovne ukazuje film. ()
Slovenský film o otci, který roky pracuje v Německu a když se vrátí do rodné vesnice, zjistí, že jeho syn je členem nějaké nacionalistické skupiny, která má na svědomí smrt místního chlapce - na jednu stranu hrozně profi film, námět, kamera, atmosféra , několik mrazivých scén, skvělé herecké výkony v čele s Milanem Ondríkem , ale na druhou stranu je ten film hrozně jednoduchoučkej a jako filmový zážitek trochu chudý. ()
Výborný Ondrík (jen to drmolení by se mohl odnaučit, Slovenskej Taclík...), který na svých bedrech táhne celý film. Jeho postava je zde alfou a omegou celého dění, jelikož se v rámci svých rozhodnutí zapojuje do celého dění. Zajímavé je, jak rozdílná je typická Slovenská vesnice od té naší, ačkoliv k sobě máme v mnoha ohledech velmi stále blízko, tak zde se úplně rozcházíme. Jen by možná neuškodilo se zaměřit na celou problematiku více zeširoka, až se bojím napsat, že v takovém Slámově stylu, jen by to chtělo, aby to nerežíroval Sláma. Ale myslím si, že Marko Škop by se ani v takovém stylu neztratil, a hodnocení by tak mohlo jít o něco výš. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (11)
- V jednom ze záběrů usedají Milan (Milan Ondrík) a farář (Daniel Fischer) do automobilu Škoda Octavia Combi, v následujícím záběru ale sedí v interiéru vozu Škoda Kodiaq. (Martin_L)
- Film se natáčel na Oravě v místě se statisticky nejvyšším úhrnem sněhových srážek. Suchá zima způsobila, že se prvních 14 natáčecích dnů natáčely pouze interiéry. (klukluka)
Reklama