Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (155)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Podkres závěrečných titulků s ukázkami projevů nejrůznějších politických aj. osobností je nechutnou demagogií. Nejsem zrovna obdivovatel Marie Le Penové, ale udělat z ní představitelku netolerantního zla a zařadit ji vedle různých popíračů holocaustu aj. exotů jen proto, že se chce bránit proti islamizaci Francie, je mírně řečeno podpásovka. Uvědomuje si vůbec pan Bebjak, že radikální muslimové by s Židy nejradši zatočili stejně jako Hitler? A že to předvedli už za války, kdy se jeruzalémský muftí Amín al-Husajní přestěhoval do Berlína, kde obdržel titul "čestný Árijec", založil muslimskou legii SS a jako velký kamarád Himmlera všemožně podporoval vyhlazovací politiku nacistů? ()

janesX 

všechny recenze uživatele

Za mňa 3,5 hviezdy. Musím povedať, že som bol plný veľkých očakávaní. Zrejme som sa nejakým omylom tešil na veľký stredoeurópsky trhák z obdobia ll.svetovej vojny. Film je ale svojimi rozmermi skôr malý a bojím sa, že aj svojím odkazom. Na druhej strane je dobré, že vôbec vznikol. Veľká škoda poslednej tretiny (podávaniu správy), keďže vieme, že táto časť bola omnoho dramatickejšia (napr. vypočúvanie oboch hrdinov samostatne a následné porovnávanie ich  výpovedí vraj v skutočnosti prebiehalo ako na policajnom výsluchu, škoda..). Môžem ale uznať, že Peter Bebjak sa aspoň technicky posúva dopredu, napríklad viac pracuje na detailoch. Scénka, keď sa pri žmurknutí oka nasmrť unaveného Wetzlera na zlomok sekundy ukáže  spomienka na bránu koncentračného tábora, trvá asi pol sekundy, ale je to skvelý moment. No ešte predtým tá hororová ľakačka, neviem či bola vhodná, ale hej - po bitke je každý generál a možno aj Bebjaka teraz napadá X vecí, ktoré mohol spraviť lepšie... Dobre zvolená hudba sa strieda s výborne sa hodiacimi atmosferickými zvukmi a tiež sa v jednej chvíli zdá, že jedna dobrá scéna strieda ďalšiu dobrú, nikdy to ale nevydrží dlho.   Veľmi ma potešil Ondřej Malý, no hneď som bol aj sklamaný, že tam nebol dlhšie a takto by som asi zhodnotil celý film - potešil a hneď aj mierne sklamal. Asi sa do celého toho natáčania a produkcie išlo priveľmi "hrrr". Napriek tomu sú to vďaka jednoduchej matematike štyri hviezdy, ktoré priznávam, že aj pre mňa vyzerajú trochu veľa. ()

Reklama

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Kdo se nedokáže poučit z historie, je odsouzen k tomu ji opakovat." – tímto významným citátem od George Santayana otvírá režisér Peter Bebjak rekonstrukci (ne)slavného útěku Rudolfa Vrby a Alfréda Wetzlera z Osvětimi, a následném vzniku zprávy, jež se stala zcela prvním zveřejněným svědectvím o existenci koncentračních táborů. Přestože jde o příběh, který zásadně ovlivnil tehdejší válečné dění, jde o jeden z několika tisíců historických střípků, jež jsou zcela neprávem zapomenuty...... 'Správa' je sice adaptací velmi věrohodnou a autentickou, ale zbytečně oddramatizovanou, prakticky bez gradace, či napětí – což je však z odlišného úhlu pohledu tvůrčí záměr, kterým se Bebjak pokoušel umocnit ztělesnění utrpení, a v divácích navodit pocit beznaděje a subjektivní emoce protagonistů. Z hlediska řemesla a formálního zpracování jde však o nadstandardní a nesmírně zručnou práci, byť celkový potenciál se dal využít víc lukrativněji. A ač jde o dílo se slovenskými kořeny, je 'Správa' ve všech měřítkách skutečně plnohodnotný mezinárodní film se vším všudy. Na závěr nelze opomenout ani finální titulky, které podkresluje audiokoláž sestavená z projevů popíračů holokaustu anebo výroků populistických, nacionalistických či extremistických politiků (Trump, Le Pen, Kotleba, Salvini, apod.), kteří vědomě útočí na současné terče moderní společnosti, jimiž v tehdejších dobách byli právě židé: na uprchlíky, migranty, homosexuály, romy, a celkově menšiny – čímž snímek akcentuje velmi jasné poselství: "Strach vede k hněvu. Hněv vede k nenávisti. Nenávist vede k utrpení." .... uživatelský hodnocení je totálně mimo mísu. A pak že na ČSFD nejsou náckové. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Oči, co viděly, na útěku za srdci, co nebolela.. Po horizontále se pohybující mlha s oranžovým podsvícením, rozostření a úhly záběrů s účelem napumpovat expresionismus, kamera zvolna se přibližující k obličeji úředníka Červeného kříže, jehož výraz se začíná měnit, jako by viděl obživlou mumii.. Super, jenže sám Žiaran ten mechanický obsah do plánovaného cíle nedotlačí.. ()

borec999 

všechny recenze uživatele

Tak s týmto Bebjak v kinách podľa mňa nepochodí a môže si za to vlastne sám, pretože danú látku spracoval veľmi divácky nevďačne. Správa je artový film. Čiže film pomalý, s dlhými nič nehovoriacimi zábermi, minimom deja,minimom hovoreného slova. V skratke: film pre kritikov a okrajové publikum, ktorý pre bežného-konzumného diváka nie je príliš atraktívny. Nedostatkov má ale Správa podľa mňa viac. Najväčším problémom sú absentujúce emócie. Podobný film má byť surový,drsný,beznádejný,bezútešný,depresívny. Správa až na pár momentov z Auschwitzu (kôň a hlavy v zemi, kopy mrtvol,selekcia...) taká vôbec nie je. Čiastočne za to môže aj spomínaná minimálna dejovosť. Príbeh je zmätočný a kto sa v problematike nevyzná, bude stratený a veľa vecí nepochopí. Hneď v úvode sme hodení in medias res a sami musíme prísť nato, čo sa deje, kto je Wetzler, kto je Vrba, o ostatných postavách nevieme nič, často ani ich meno. Emocionálny vzťah k nim je teda minimálny. Kamera je experimentálna (zábery zhora,zdola,zboku,z prvej osoby, rôzne zoomy) a na mňa pôsobila že sa šlo až príliš na efekt a zabudlo sa na základný účel- v skratke: kamera pôsobí často veľmi rušivo. V scénach v tme nie je nič vidieť a je problém identifikovať kto je kto. Ozvučenie je katastrofálne. V polovici scén postavám vôbec nie je rozumieť, čo hovoria. Takéto veci by sa v podobne ambicióznom filme nemali stávať a sú dôkazom že sme so svojimi filmami oproti svetu stále o krok pozadu. Hlavný herec Noel Czucuzor sa tiež nevyznamenal a ťažké momenty jeho postavy sú zahraté rozpačito. Vo výsledku: Správa je filmom so silným,emotívnym príbehom Alfréda Wetzlera, ktorý si pýtal filmové spracovanie, ktoré sa však podľa mňa príliš nepodarilo. O to väčšia škoda to je, pretože ako tvorcovia umne pripomínajú táto tématika je stále dosť aktuálna a história sa akoby znova opakovala (popierači holokaustu,silnejúca polarizácia spoločnosti, rastúca popularita extrémistických a neonacistických strán u nás ale aj vo svete). Podobný film, ktorý mal potenciál rozvíriť diskusiu a istým ľuďom otvoriť oči dopadne zrejme tak, že ho väčšina ľudí odpíše. Obrovský premárnený potenciál. 3* len z úcty k téme,historickým postavám a odvahe tvorcom do podobného projektu ísť. Inak naozaj nie je príliš čo chváliť, nebyť posledného rozhovoru s Johnom Hannahom a záverečných titulkov s prepojením na dnešnú dobu bol by to regulérny prúser... 50% ()

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

  • Film bol najprv premietaný v iných krajinách (USA, Španielsko, ...), až neskôr bol uvedený v kinách doma na Slovensku. (banacik)
  • Noel Czuczor v rámci prípravy na rolu Alfréda Wetzlera schudol 18 kilogramov. Docielil to prísnou diétou a cvičením. O samotnej príprave na film v rozhovore s The L.A. TIMES sa vyjadril takto: "Fyzická príprava nebola jednoduchá, ani príjemná, ale kombináciou disciplíny a odhodlanosti bola dosiahnuteľná. Omnoho ťažšie bolo nájsť pravdu v tom, čo som nikdy nezažil a uveriteľne stvárniť pohnútky človeka, ktorému, ako jednému z miliónov ďalších, vzali všetko čo mal a poznal, a ktorý sa napriek tomu rozhodol nevzdať a bojovať. To bola tá najväčšia výzva." (darkphoenix)
  • Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)

Související novinky

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

09.01.2021

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) v pátek představila svým členům užší výběr 93 snímků, z nichž budou vybíráni finální kandidáti do kategorie nejlepšího cizojazyčného filmu pro… (více)

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (více)

Reklama

Reklama