VOD (3)
Série(11) / Epizody(256)
Obsahy(1)
Legendární seriál M*A*S*H patří v oblasti komediální televizní tvorby mezi to nejlepší. Výborná komedie z prostředí mobilní vojenské nemocnice uprostřed války v Koreji nám dává nahlédnou do každodenního života postav lékařů, sester a vojáků. Postavy seriálu čekají v prostředí války mnohdy i velmi dramatické momenty, i přesto je ale dokáží prožít s nadsázkou a humorem. (TV Nova)
(více)Recenze (1 243)
„Myslíš že by bylo podezřelé, kdyby ho ve sprše přejel džíp? - Můžu vždycky říct, že nám pod něj skočil!” Téměř nekonečná estráda těch nejvypečenějších vtípků s těmi nejsympatičtějšími postavami. Dokonalá válečná satira, která chytře kombinuje ty nejpravdivější fakty s těmi nejšílenějšími eskapádami a vždy to vychází na jedničku. Ať už otevřeně nebo metaforicky se vždy snaží odsuzovat lidské předsudky vůči rasismu, homofobii či genderovou diskriminaci. M*A*S*H se zkrátka liší od svých žánrových bratříčků téměř ve všem a právě proto neztrácí svůj jedinečný šarm ani po čtyřech dekádách. Právoplatný král komediálního žánru. ()
Narozdíl od většiny mě zas tak nesedly většinou humornější epizody první poloviny tohodle seriálu, ve kterých účinkoval Kuní Ksich Frank Burns. Aź s příchodem "Bídžeje" a Charlese jsem se tenhle seriál naučil milovat a s odstupem času ho už neberu ani jako sitcom. Ale jako drama s životní rolí Alana Aldy. ()
Kultovní sitcom, který sice trpí snad všemi obvyklými neduhy, kterými může sitcom trpět (opakování totožných zápletek, omezený repertoár vtipů, časté sklouzávání k moralitám za každou cenu), ale narozdíl od 99% US seriálové produkce je výtečně sehraný, má neodolatelný smysl pro ten nejčernější humor a jeho postavy se snadno stanou součástí vašeho života. Pro mne osobně první kontakt s žánrem a dodnes nastavenou laťku žádný jiný nepřeskočil... ()
Tento seriál patří k mým nejoblíbenějším! :-) vynikající herecké obsazení, inteligentní a osobitý humor, mě stále a stále dokáže rozesmát a pobavit. Vážnější a dojemné scény mě dokáží opět pořádně dojmout, přestože jsem ho viděla snad stokrát a vím o čem díly jsou. MASH může běžet v televizi do nekonečna a já zato budu nesmírně vděčná :-) ()
Dozvíme-li se, že seriál, o který se zajímáme, má více než 30 epizod, propadneme chmurám a skleslosti; je to očekávání, které se takřka nemýlí. MASH, ta zkratka amerických zdravotních praporů z krvavé korejské války, zvané pro časté frontové přesuny v první polovině jejího trvání také "čtverylková", je velkou výpovědí o stavu americké společnosti na počátku poslední čtvrtiny minulého století. Na rozdíl od filmu a jeho syrovosti, která neskrývá nic z drsností tohoto absurdního, de iure dodneška trvajícího konfliktu, reprezentuje MASH od počátku jakousi zprostředkovanou a velmi vzdálenou variaci na všelidská témata, která je soustavně provozována v kulisách z Korejského poloostrova. Jak víme z amerického dokumentárního filmu o Aldovi, první měsíce a léta seriálu nebyla valná; jeho popularita stoupala pozvolna a začala kulminovat zhruba od 3.-5. ročníku. tj od doby, kdy se podstatně změnil jeho tvůrčí tým, jehož stále viditelnějším protagonistou se stával krok za krokem právě Alan Alda. Výrazněji se v něm také začal zrcadlit povietnamský syndrom, dědictví paralelní války, v níž Američané utrpěli porážku a jež byla v levicově cítící části americké společnosti těžce diskreditována svou krutostí, značnými počty válečných zločinů i zločinců, jež provázely tuto "americkou misi". To všechno vyvolalo velké pochyby, které do aldovské části MASHe vnášejí pocity ne padesátých, ale zcela jednoznačně sedmdesátých let. Tvůrčí dílna, ve kterou se seriál nečekaně proměnil, i celá řada postupných změn, které takto do něj byly vnášeny včetně minimálně jedné generační obměny, docílily již popisovaný unikátní efekt: čím více epizod seriál měl, tím více stoupala jeho úroveň. Řečeno s jistou nadsázkou, Aldovi se podařilo do této tvůrčí dílny vnést ducha dědiců autorských manufaktur všech dob a věků. (U nás obdobné postupy s jistým, zhruba desetiletým předstihem uplatňovala ve svých průrazných avantgardních inscenacích kdysi liberecká Ypsilonka kolem Jana Schmida). Za zmínku stojí, že v přepočtu na standardní časové trvání seriálové produkce se jedná o seriál vlastně ne tak rozsáhlý (počet epizod se tímto způsobem zmenšuje z 255 na cca 60-120). Přesto - nebo právě proto - jde o dílo, které svou mimořádnou kvalitou zasáhlo nejenom amerického a českého, ale z toho, co je známo, i světového televizního diváka. Dílo, které je oslavou lidské poctivosti, slušnosti, pracovitosti, ale i veselosti, shovívavosti k lidským zvláštnostem a odlišnostem, jež nesdílíme, schopností sebeironie, sebesrandy, ale také pochopení pro okamžiky, kdy nevíme kudy kam. Dílo oslavy lidské solidarity a sounáležitosti, tedy toho, co soudobá společnost postrádá snad nejvíce. ()
Galerie (676)
Photo © 1972 20th Century Fox Television
Zajímavosti (973)
- V seriálu se objevuje často slovo „rekvizice“. V tomto případě se jedná o vymáhání materiálu z moci úřední. (sator)
- Doktoři i lékaři používají jednorázové latexové chirurgické rukavice. První jednorázové latexové chirurgické rukavice byly vyrobeny až v roce 1964. Předtím byly rukavice těžší a po každém použití byly znovu sterilizovány. (sator)
- Radar (Gary Burghoff) počas celého seriálu nosí čiapku, dokonca aj v sprche, až na výnimky, keď je napríklad v posteli. Zložil ju iba v jednej jedinej epizóde, a to v časti Sbohem Radare (2), aby poukázal na svoju postupujúcu plešinu ako symbol dospelosti. (Piri)
Reklama