Reklama

Reklama

Stáří není pro sraby

  • Česko Plavčík (pracovní název) (více)
Česko, 2022, 85 min

Obsahy(1)

Máte sny? Nějaká nesplněná přání? Parta důchodců si je vyrazila na výlet splnit a vzpomíná na svá mladá léta brigádničení v obecních lázních. Kňoura (Jiří Krampol), Josefa (Rudolf Hrušínský ml.), Janatu (Luděk Sobota), Kačera (Jan Přeučil) a vnuka Tomáše (Robert Cejnar) čeká výlet, na který nezapomenou. Let vrtulníkem, spaní pod širákem, večeře v nóbl restauraci, závod s pilotem Formule 1, ale i zábava na kolotoči... Co byste si ještě v životě chtěli splnit? (TV Prima)

(více)

Recenze (103)

Hanka_M odpad!

všechny recenze uživatele

Školní výlet se vrací? Je vtipné dívat se na amatérsky zpracovaný film s profesionálními herci, dokonce bardy českého filmu a divadla. Oni by asi rádi o něčem hráli, ale těžko se jim to dělá, když nemají žádné herecké vedení a hlavně neznají charaktery postav, protože je do scénáře nikdo nezakomponoval. Scénář je tak směšný, až se chce člověku brečet. Dramaturgický vývoj příběhu, body obratu, dialogy - nic z toho by v reálném životě takhle nevypadalo, protože by to bylo autentické, což tomuhle filmu chybí. Každá vážnější situace vyjde nakonec směšně, trapně, toporně. Pokusy o humor nevyšly v žádné ze situací a sentimentalita se proměnila v patos, který člověka bohužel nakonec pobavil a shodil i poslední zbytky snahy hereckých představitelů. Myslím, že bychom pány Sobotu, Přeučila, Freje neměli vystavovat takovému zesměšnění. Parazitovat na českém filmu i hereckých hvězdách Magnusek umí a nestydí se za to. Stydět by se mohli alespoň distributoři a investoři. Nemluvím o studentské kameře (kompozice, nedramatické záběrování a dokonce záběry přes osu) a šíleně nechutné hudbě, která jen ždímala tóny z počítače, bez jakéhokoliv melodického, nebo harmonického nápadu. O instrumentaci už vůbec nemluvím. Jako kdyby to dělalo nějaké dítě, které si hrálo s počítačem. Když to srovnám třeba se Školním výletem na podobné téma, tak v něm alespoň fungovala hudební stránka, ale tohle? Vlastně tvůrce obdivuju, že s tím dokonce vylezou před lidi a netočí to pod pseudonymem. Absolutní odpad a zcela nevysílatelný film. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér, scenárista, producent a herec Tomáš Magnusek je takovým zvláštním úkazem české filmové scény. Původním povoláním učitel je ne zrovna dvakrát oblíbený u kritiků, naopak ovšem poměrně oblíbený u diváků a herců. Po herecké stránce na sebe dokázal vyvolat pozornost především famózním výkonem ve filmu Shoky a Morthy: Poslední velká akce (a odměnou mu byla nominace na Cenu české filmové kritiky za nejlepšího herce roku), filmy čistě z jeho produkce jsou prozatím víceméně zařazované mezi to nejhorší z aktuální české filmové tvorby. Diváci ho ovšem cení především milého člověka, který dává svými filmy příležitost zazářit hereckým a tak trochu zapadlým legendám a je prostě sympaťákem, který si plní svůj sen a točí filmy. Je jeho nejnovější film Stáří není pro sraby poté částečným vykoupením?   Osobně bych se nebál Stáří není pro sraby za Magnuskův nejlepší film. Nebo minimálně ten nejsympatičtější. Nejideálněji spíš nejsnesitelnější. S námětem původně za samotným Magnuskem přišla dvojice bývalých plavčíků, kteří Magnuskovi námět nabízeli pár let a Magnusek nakonec přijal. Důležité je též zmínit fakt, že se na psaní scénáře společně s Magnuskem podílel také Petr Markov, spoluautora scénáře k populární trilogii Slunce, seno. A i když se dá o kvalitách slavné trilogie Zdeňka Trošky polemizovat, Magnusek tak alespoň dostal posilu v podobě zkušeného scenáristy, který alespoň má nějakou představu o dramaturgii, psaní dialogů a podobně. A i v tomto ohledu je možná nejnovější Magnuskův film nejsnesitelnější ze všech. I když to vlastně zas tak veselé není.     Je velmi snadné se filmům Tomáše Magnuska posmívat, on sám ovšem ví, že netočí světoborné filmy vysokých kvalit. Přesto alespoň částečně tvůrčí vyzrání je z Magnuskovy novinky cítit. Samotný námět jakoby lehce navazoval na Magnuskův režijní debut Pamětnice či jím napsaný Školní výlet, film o plnění si bucket listu čtyř přátel ovšem dokáže fungovat minimálně na tom principu, že je postav razantně méně a o každé z nich jde něco říct. A především má člověk alespoň pocit, že si čtveřice Jiří Krampol/Rudolf Hrušínský/Luděk Sobota/Jan Přeučil natáčení filmu užilo a i na stará kolena dávají do tak víceméně primitivní záležitosti vše.   Původně zamýšlený pro kina film skončil v hlavním vysílacím čase na stanici Prima, přičemž je toto rozhodnutí možná ideálnější. V prime-time Stáří není pro sraby dokáže obstát jako neurážející částečně odpočinková zábava, která přitom není tak nevkusná a odpudivá, jak by člověk mohl snadno očekávat. A je to vlastně skutečně v rámci možností cajk.   Téma příběhu je v podstatě jasné už ze samotného názvu. Ani na stará kolena by se člověk neměl bát, plnit si své sny do posledních sil a někdy se i nebát a postavit se stínům minulosti. Zápletka se odvíjí v podstatě očekáváným primitivním způsobem, zásadní zvrat je snadno prokouknut už od samotného počátku. Tady ovšem nejde o film, který by zoufale chtěl do poslední chvíle tahat za tajemno. Magnusek prostě točí film pro svou cílovku a zbytek jen bude ve finále neuražen tím, že se na to dá po stránce vizuálu alespoň chvíli koukat a především je v tom celou dobu cítit alespoň minimální snaha o nějakou řemeslnou úroveň.   Pár poměrně pěkných záběrů a především fungující nasvícení, zvuk je konzistentní a střih dokáže vyvolat dojem, že na sebe záběry funkčně navazují. I v tomto ohledu po předchozích zkušenostech s Jedlíky aneb Sto kily lásky či Modelkami s.r.o. solidní krok dopředu. Po Klukách z hor Magnusek točí o poznání méně ambiciózní téma, přece jen to ovšem dokáže nezavánět vyloženým neumětelstvím.   Zarazí tak především příliš okatý product placement, jisté momenty, které příliš sází gerontní demenci a ve finále až příliš snadné vyžehlení zásadního konfliktu, který vlastně celou zápletku vrhá do pohybu. Vše jde jinak v zápletce poměrně hladce, bucket list pochopitelně především odpovídá rozpočtu a kdo se těší především na Emersona Fittipaldiho by měl rychle vychladnout. Přitom to celé ovšem není vyloženě nevtipné a nezajímavé. Zajímavé je to především sledovat s odstupem a vzpomenutím na progres v Magnuskově tvorbě. A pak se jen smířit se scénami typu ´´ senilní důchodce se náhodou dostane do bordelu ´´ či ´´ banda důchodců kouří jointa ´´. Člověk prostě vždycky nemůže mít vše, přesto se alespoň minimálně Stáří není pro sraby daří zahřát duši. Především v momentech, kdy dochází k vášnivé romanci mezi Janem Přeučilem a Ivanem Vyskočilem.   Výsledné hodnocení se poté odvíjí od lehkého sociálního experimentu/survival challenge, kdy jsem si k sledování filmu zakoupil flašku Amundsena a měl jsem v plánu do sebe hodit panáka v každém momentě, kdy se budu za film a jeho tvůrce cítit trapně. A po skončení závěrečných titulků ještě pořád byla flaška z poloviny plná! K tomuto faktu připočítám zmíněnou nejvyšší snesitelnost a sympatičnost ze všech děl Tomáše Magnuska a rázem se Stáří není pro sraby stává jasným vítězem v rámci jeho kariéry. Ano, laťka není nastavená příliš vysoko. Magnus ovšem očividně našel formu (hehe), která mu vyhovuje a jako filmař alespoň částečně zraje. Tak uvidíme co předvede třeba s těmi čtvrtými Bastardy.....     PS: Zhruba rok dozadu vyšel poměrně slušný videoklip k písní Budeme spolu zpívat v duetu Jiří Krampol/Natálie Grossová. Výsledná píseň z nějakého důvodu ve filmu chybí, instrumental jde ovšem zaznít ve scéně u táboráku.   PS 2: Jiří Krampol v průběhu filmu v televizi sleduje Bastardy 2. Šance na Magnusek Cinematic Universe jsou tak nejspíš definitivně mrtvé. () (méně) (více)

Reklama

Mates Hradecky 

všechny recenze uživatele

Magnusek je prostě borec! Točí filmy hlava nehlava, protože se u toho prostě baví. A silou své osobnosti dokáže přesvědčit hromadu lidí, aby mu v tom (a patrně i zadarmo, nebo za minimální odměnu) pomáhali. Ještě chápu, že ukecal náchodského starostu Birkeho na cameo roličku vrchního v kavárně Pupp Karlovy Vary. Ale jak sehnal k učinkování světoznámou brazilskou hvězdu formule 1 Fittipaldiho už nepochopím. Pokaždé čekám, jestli jeho další film bude stejně špatný, jako ty předchozí. A to mu mu právě jde. A mohu zde do budoucna slíbit, že mu ze zvědavosti jako divák zůstanu věrný. ()

tuctovychlap 

všechny recenze uživatele

nie, nebol to film za *****..ale to hodnotenie hejterov človeka nadvihne..tak reku, přiložíme polínko..:) Magnuseka nemusím, jeho výkon u Shokyho a Morthyho som takmer nepostrehol, nieto ho nominoval na čechiše gróse kace..nehodnotím však Magnuseka, ale film..a ten plynul - bez nudy, znechutenia, nevrlosti, žinantnosti..proste klasicky český neakčný ľudový pohoďák, ktorý neurazil..pripomenul mi Babí léto, ktoré kultúrna obec čsfd vyzdvihla nad osemdesiatky..výšiny Létu neupieram, ale príbehy starcov neboli príliš mimo príbehu Vlastíka a Standu..obyčajnosť ľudí, ktorí žijú medzi nami a blížia sa k "letu cez komín"..ja osobne som som spokojný a predstavitelia hlavných úloh asi tiež..:) ()

VelkejViktor 

všechny recenze uživatele

Nedá se svítit, film u mě propadl. Těšil jsem se na setkání hereckých legend v jednom filmu po tak dlouhé době a na mnoho fórků, které budou mezi sebou střílet ze strany na stranu, to ale nenastalo. Do toho se tam každé 3 minuty spouštěla hudba, která se do snímku vůbec nehodila. Bohužel, lepší hodnocení dát nemůžu, ale abych něco vyzdvihl, malá role Fittipaldiho byla povedená. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (10)

  • Stříbrný Sprinter Mercedes-Benz, ve kterém cestují hlavní postavy, se také používal pro převoz štábu a techniky při natáčení filmu Bastardi 4: Reparát (2022) a je v některých scénách vidět v obraze. (ugugege)
  • Natáčelo se v Jindřichově Hradci, na zámku Doudleby nad Orlicí, v Liberci, Ratibořicích, Náchodě a Karlových Varech. (Zix.)

Reklama

Reklama