Reklama

Reklama

Epizody(7)

Hlavním hrdinou dnes již klasického seriálu Jiřího Hubače a režiséra Františka Filipa z roku 1982 je inženýr Josef Hovora, vzdělaný zemědělský odborník, který chovu ušlechtilých koní zasvětil celý život. Velká pozornost je věnována i dalším lidem, kteří s ním podstupují dlouhá léta hledání a omylů a v jejichž trpělivé práci je obsažen vklad příštím generacím. Je to třeba ošetřovatel koní Lojza, který si s koňmi rozumí víc než s lidmi a jehož mínění respektuje i sám ředitel statku... V prvním dílu se Hovora vrací z aukce, která byla prvním objektivním měřítkem jeho chovatelských výsledků, ale dopadla špatně. Nikdo žádného koně nekoupil. Za nízké ceny Hovora prodej odmítl, neboť je přesvědčen o jejich nesporných hodnotách. Ředitel statku se rozhoduje zrušit Hovorův chov a prodat koně za užitnou cenu. Hovora se snaží situaci zachránit... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (127)

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Škoda, že Haničincovi a spol. někdo včas nevysvětlil, že oskar za řvaní fakt neexistuje, takže se nemusej tak snažit. Jejich mohutné hlasové projevy byly fakt k nesnesení. Jinak by mě zajímalo, jak se můžou žokejové apod. považovat za milovníky koní... Vždyť při každé velké pardubické si nějaký kůň ošklivě zraní a je utracen. No, možná to milovníci koňů jsou, ale koňů ve formě salámu. ()

topi80 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Hodně dobře napsaný seriál o sociopatickém milovníkovi koní Hovorovi (skvěle protivný a neústupný Haničinec). Zajímavá je postava jeho syna (tradičně výborný Vladimír Dlouhý), jenž šel v otcových stopách, aby se mu zavděčil, a dostal se pod takový tlak specifického prostředí i sousedovic štětky, že začal kupit chybu za chybou, až nakonec místo bot o hnoje skončil u hrbení se před kdejakým ožralou, jak trefně poznamenal děda v podání tradičně jedovatého MIloše Nedbala. Postavu kapitána Šenbery jsem moc nepochopil, s tím by každý šéf vyrazil dveře i za všeobjímajícího socialismu. Dále tady byl koňům oddaný prosťáček v podání Jaromíra Hanzlíka, dědek hledající vlastní důležitost v podání Josefa Kemra a v neposlední řadě žokej Janýr, kterého jsem Ladislavu Mrkvičkovi věřil natolik, že bych přísahal, že ty koně tam skutečně hřebelcoval on. Asi nejsem jediný, kdo nedokáže inženýra Hovoru vnímat jako čistokrevně kladnou postavu, ale tady jsou všechny dialogy a scény napsané tak dobře, že jsou spletité jako sám život. ()

Reklama

milos.bradik 

všechny recenze uživatele

Seriál, který má dobrá i slabší místa. Jsou v něm nádherné záběry koní a perfektní Hanzlík a Mrkvička i kapitán v podání Radka Brzobohatého a Nedbal, slabší je Vaculík a zcela mne rozčiloval Dlouhý nebo Haničinec, který se chová jako feudální baron, ale přitom je to komanč, který statkářům koně vždycky záviděl a teď se snaží si z toho udělat rodinný podnik pro svého syna, který má však jiné zájmy, ale on jej přesto stále prosazuje i když ví, že Vaculík pro koně žije. Také to Haničinec hraje strašně, uboze přehrává. V seriálu jsou také vyložené nesmysly, například když Dlouhý jde dělat číšníka do hotelové restaurace, což je absolutní hloupost, protože na taková místa by musel vystudovat hotelovou školu, za komančů by mu protekce maminky, která v hotelu pracuje, nestačila. Také působí hloupě, když se Haničinec na aukci koní chová jako by tam koně přijel jen ukázat a vůbec nevěděl jak to tam chodí nebo v posledním díle, kdy vůbec není ani naznačené, že na Velkou pardubickou by se museli koně napřed kvalifikovat. ()

Horác 

všechny recenze uživatele

Já se na to dneska dívám jako na pamětnický seriál. Jsem melancholicky naměkko, když vidím jak ten a ten herec byl mladý, případně živý.Na druhé straně míra patosu a stylizace je tu fakt neúnosná. Navíc nesympatický Haničinec a obskurní svět koňáků. Fakt kromě pamětnické slzy nemám za do dávat hvězdy. ()

GASTON73 

všechny recenze uživatele

EPIZODA 1: Nástup - V prvním dílu se Hovora vrací z aukce, která byla prvním objektivním měřítkem jeho chovatelských výsledků, ale dopadla špatně. Nikdo žádného koně nekoupil. Za nízké ceny Hovora prodej odmítl, neboť je přesvědčen o jejich nesporných hodnotách. Ředitel statku se rozhoduje zrušit Hovorův chov a prodat koně za užitnou cenu. Hovora se snaží situaci zachránit… EPIZODA 2: Zklamání - Hovora se zarputilostí sobě vlastní pokračuje v boji o záchranu svého chovu. Po nástupu mladých chlapců se situace a napjaté vztahy na statku ještě zhoršily. Libor cítí, že každý jeho pohyb je sledován s nedočkavou škodolibostí. Každá jeho chyba je jeho předchůdcem, jezdcem Janýrem, zaznamenána. Znejistí, chybí mu otcův zápal, poctivost i láska ke koním. Damoklův meč zrušení chovu se vznáší čím dál zlověstněji, záchranou mohou být jen výsledky v nastávajících dostizích. Hovora vkládá naděje jen a jen do Libora. Ten nemá sílu zvládnout úkol, který na něm leží, a nakonec v důležitých přípravách na dostihy selže. EPIZODA 3: Zloba - Hlavními událostmi třetího dílu jsou dva dostihy. Libor v prvním prohrává, ale rozhodující, výběrový steeplový v Pardubicích je teprve před ním. Atmosféra je napjatá, ředitel odmítl poskytnout prostředky na nákup jezdecké výzbroje a Janýr těžce nese svou degradaci i skutečnost, že Libor jezdí dostihy. Ředitel zajde za Hovorou a požádá jej, aby mohl jet na Jasné Janýr. Hovora má před sebou těžké rozhodnutí, ale nakonec dává přece jen Liborovi přednost. Ten navíc prožívá své první hluboké milostné vzplanutí k Ireně, dceři kapitána Šembery. Jeho nervozita se s blížícím dnem D stupňuje… EPIZODA 4: Lhostejnost - Příběh tohoto dílu je ve znamení výkonnostních zkoušek, kde konečně Hovorův chov došel spravedlivého ocenění. Hovorovy vyhlídky se významně zlepšují. O to hůř působí synův nezájem a lhostejnost, která vyvrcholí tím, že se Libor vymluví na lékařský zákaz tréninku. Otec lež prohlédne a tak pomalu začíná chápat, že syn nikdy nemůže a nebude jeho pokračovatelem. Zaměstnanci statku zatím znepokojeně sledují zhoršující se stav staré, nemocné klisny Odety, zakladatelky Hovorova chovu. Na vztahu k ní se projevuje vřelý vztah chovatelů ke koním. Zejména Lojzy, starého Hanouska a především Michala, který chovem koní opravdu žije. EPIZODA 5: Lítost - V tomto dílu dochází k výrazné změně v osudu mladého chovatele Michala. Začíná působit i jako jezdec a přibližuje se tak ke splnění svého největšího snu – jezdit Jasnou. Na statku probíhají přípravy na závěr sezony, kterým je slavnostní Hubertova jízda. Liborova láska k Ireně prochází těžkou zkouškou, o Irenu se vážně uchází Lothar, host ze západního Německa. V rozhodující chvíli půjčí Libor Lotharovi Jasnou, a ta utrpí při projížďce závažné zranění. Musí být převezena do nemocnice. Hovora je zdrcen, Liborův vztah ke koním je víc než prokazatelný… EPIZODA 6: Pokora - Tento díl se ponese ve znamení aukce v Písku. Hovora na ní prodá jen jednoho koně, na další vysadí příliš vysokou cenu. Nesplní tak finanční plán. I když je zahraniční zájemce ochoten za Jasnou zaplatit osm tisíc dolarů, Hovora ani za tuto cenu koně neprodá. Díky Šemberovi se to dozví ředitel, výsledkem je konfliktní jednání na schůzi vedení statku. Následuje tvrdé rozhodnutí vedení prodat část Hovorova chovu a využít kapacit pro skot. V situaci této velké porážky nachází Hovora pochopení pro syna Libora a jeho rozhodnutí… EPIZODA 7: Radost - Hlavní událostí posledního dílu je Velká pardubická. Michal, který má jet Jasnou, si při tréninku zlomí ruku. Hovora se rozhoduje dát důvěru Janýrovi. Janýr přestal pít, trénuje, ale neunese zodpovědnost prvního jezdce. Těsně před závodem se Hovorovi přiznává a navrhuje, aby Jasnou jel Michal, který se už uzdravil, on sám pojede Rivala. A tak při Pardubické obsadí Dobrá Voda první dvě místa. Po všech útrapách vítězí především Hovora, neboť – řečeno slovy autora Jiřího Hubače – „dokázal, že velikost utrpení a sebezapření je vždycky úměrná velikosti myšlenky a činu.“ () (méně) (více)

Galerie (135)

Zajímavosti (42)

  • Zajímavý byl průběh natáčení závodu, jak vzpomínal Lukáš Vaculík v pořadu Abeceda (od r. 1984). Štáb si uvědomoval, že je povrch dráhy nerovný, a proto byl na plac přivezen automobil zn. Čajka, jakožto vůz s nejměkčím odpružením, který šlo tehdy v ČSSR sehnat. Kameraman s režisérem si vlezli do střešního okna, odkud natáčeli. Po prvních pár minutách, kdy bylo jasné, že při najetí na nerovnost nemůže kameraman udržet jezdce v záběru, vymontovali rekvizitáři víko kufru, do zavazadlového prostoru přišroubovali bednu, na které bylo upevněno sedlo a za zadní blatník přidrátovali uzdu. Dozadu se navíc posadil člen štábu, který synchronizoval herce s druhým plánem, který tvořili jezdci na koních, běžící za hercem usazeným na bedně v kufru Čajky. Nejzajímavější je, že když se přiblížili k překážkám, auto dřevěný taras těsně minulo, člen štábu zakřičel „vstaň“, herec se vzpřímil, jakože je v letu, a následně dopadl opět na bednu. (cundak)
  • Sedlář (Vlastimil Brodský) říká, že udělal sedlo podle Poplerova, půjčeného se zámku. Rudolf Popler byl jeden z nejvýznamnějších dostihových jezdců Československa, koně se mu staly osudnými, zahynul při závodu v Pardubicích. Na památku se překážka, kde zahynul, jmenuje „Poplerův skok“. (sator)
  • Hovora (Petr Haničinec) vyčítá Kobrovi (Josef Větrovec), že o jeho koních řekl, že nejsou hantři, ale hajtry. Hunter je z angličtiny honební kůň, zatímco hajtra je pejorativní označení pro špatného koně. Původ slova hajtra není znám. (sator)

Související novinky

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

Zemřel herec Ladislav Mrkvička

28.12.2020

Ve věku 81 let po dlouhé nemoci zemřel český herec Ladislav Mrkvička. Známou tvář českého filmu můžete znát například ze snímků Atentát či Dostih, popřípadě pak ze seriálů 30 případů majora Zemana,… (více)

Reklama

Reklama