Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Jane Fonda, Donald Sutherland, Charles Cioffi, Roy Scheider, Dorothy Tristan, Rita Gam, Nathan George, Vivian Nathan, Richard B. Shull, Veronica Hamel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)
(více)Recenze (93)
Klute je výborný filmík starej školy, ktorý stavia na tajomnosti okolo hlavnej postavy. Dej je pomalý, vťahujúci a napätie rastie priamo úmerne s pribúdajúcim časom a odkrývaním nových skutočností. Prekvapujúco dominantnou postavou nie je samotný Klute, ale výborná Jane Fonda. Záver mohol byť viac "šokujúci", ale inak je to presne typ krimi/trileru, aké mi sedia najviac. ()
Představte si, že jste režisér a natáčíte posezení několika lidí u stolu. Za prvé můžete jít od detailu k celkovému pohledu na scénu. A za druhé obráceně, tedy od celkového orámování scény, kterým se divák zorientuje v prostoru, a poté najíždět na předměty doličné a tváře postav. Klute jako mystery thriller volí kvůli žánru přirozeně první cestu. ____ Prostitutka není děvka, jen divákův zasvětitel (zprostředkovávající důležité informace), a Donald Sutherland zas zasvěcovaný (zástupce filmového diváka). ()
Nechme stranou herecké výkony (nejlepší role Sutherlanda, nejlepší role Fondové) a brilantní scénář - hrdinou večera je kamera Gordona Willise, nazývaného v Hollywoodu "princem temnoty". Willis zde poprvé naplno ukázal nový styl budování atmosféry, který později dokonale zůročil v "Kmotrovi" nebo "Manhattanu". Právě díky němu přeskočil "Klute" hranici mezi vynikajícím filmem a mistrovským dílem. Mohl bych na to koukat donekonečna. ()
Tak tohle je ryzí nádhera. Těžko říct co vyzdvihnout dřív, protože skvělé je úplně všechno. Od režie, přes perfektní scénář, kameru - dvakrát podtrženo, hudbu a herce. Ti si zaslouží zvláštní pochvalu. Donald Sutherland předvedl svůj vysoký standard, ale Roy Sheider a hlavně Jane Fonda mě doopravdy překvapili. Bohužel docení to jen málokdo, protože Pakulův protahovaný a upovídaný styl určitě nesedne každému. Dlouhou dobu se na plátně zdánlivě nic neděje a místo aby děj pádil zběsile kupředu, tak rozpačitě přešlapuje na místě, podobně jako dvojice protagonistů. Podstatná část příběhu je věnována jejich vztahu a psychologickému rozboru vnitřně zmatené Bree. Režisér se pokusil zprostředkovat jinak nepřístupný svět dívek na telefon obyčejnému člověku a povedlo se mu to na výbornou. I ten letmý kontakt s jejím životem stačil, aby film nasál hutnou atmosféru nejasného pocitu ohrožení a morální zkaženosti. Na pravý příval hnusu sice divák pořád jen čeká, ale i očekávání funguje samo o sobě jako silná stimulace. ()
Klute hodnotím s větším časovým odstupem, nicméně i na tu vzdálenost si zřetelně vybavuju pomalu plynoucí děj, kdy jsem si už zoufal a potajmu doufal, že se hlavní hrdince něco stane a mé trápení bude u konce. S postavou ztvárněnou Jane Fondovou jsem se nedokázal ztotožnit, ba co víc, nějak jsem jí její hodnotový žebříček ve spojení s jejím řemeslem nedokázal uvěřit, jakkoliv se herečka opravdu snažila. Celkový dojem 50 %. ()
Galerie (66)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (12)
- Barbra Streisand a Ali MacGraw odmítly roli Bree Danielsové, za kterou dostala Jane Fondová Oscara. (Matty)
- Jane Fonda v rámci přípravy na roli pracovala týden jako callgirl. (Kulmon)
- Jane Fonda se osm dní za sebou po večerech a nocích scházela s nejrůznějšími prostitutkami a majitelkami erotických podniků. Některé byly hodně nóbl, jiné až po strop plné drog. [Zdroj: Jane Fonda – kniha Tak šel můj život] (Pavlínka9)
Reklama