Režie:
Alan J. PakulaKamera:
Gordon WillisHudba:
Michael SmallHrají:
Jane Fonda, Donald Sutherland, Charles Cioffi, Roy Scheider, Dorothy Tristan, Rita Gam, Nathan George, Vivian Nathan, Richard B. Shull, Veronica Hamel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)
(více)Recenze (93)
Soukromé očko John Klute ( Donald Sutherland ) vyšetřuje záhadné zmizení výzkumného technika Thomase Grunemana. Jeho cesta v úspěšnému vyřešení vede i k telefonní šlapce se jménem Bree Danielová ( Jane Fonda ) Tato žena vypadá docela zachovale, zvlášť'ˇ, když o ní říkají, že má 600 až 700 zákazníků ročně. Dialogy ve filmu jsou zdlouhavé, divné, šílené a představují obrovské procento z celého snímku. Při delších pasážích jsou až nudné a protivné. Film je spíše slovním profilem hlavních postav, jejich činy jsou obsaženy v dialozích - nejsou moc vizuálně vidět. Hraje zde i Roy Schneider a to pasáka Franka Ligourina. CITÁT - Všechno je to strašně smutný.......... Má tu hrát i Silvester Stallone, ale rolička ve které účinkuje mi nějak utekla. Často jsem od filmu odcházel a jen ho poslouchal. ()
Je jakýmsi dvojitým paradoxem, že film nese jméno Klute, ale středobodem je call girl Bree. Přitom se vším respektem k Jane Fonda a jejímu ponoření se do role, je to právě Sutherlandova postava, která jako neotevřená kniha skrývající dobro a katalyzátor životní změny zaujme mnohem víc. To samé se dá říct i o technické stránce Pakulova nekonvenčního neo-noiru, která zachraňuje jistou těžkopádnost vyprávění. Willisovy kamerové kousky s předměty ponořenými do tmy, odrazy mrakodrapů a postavami mluvícími v zákrytu siluet jsou skvělé, stejně jako ta lehce braková tenzní hudba připomínající hru na sklenice.. ()
Nechme stranou herecké výkony (nejlepší role Sutherlanda, nejlepší role Fondové) a brilantní scénář - hrdinou večera je kamera Gordona Willise, nazývaného v Hollywoodu "princem temnoty". Willis zde poprvé naplno ukázal nový styl budování atmosféry, který později dokonale zůročil v "Kmotrovi" nebo "Manhattanu". Právě díky němu přeskočil "Klute" hranici mezi vynikajícím filmem a mistrovským dílem. Mohl bych na to koukat donekonečna. ()
Neuveritelne ze jde o film jen o tri roky mladsi nez Barbarella. Pokud mate Jane zafixovanou jako naivni bimbo s peknym telem, u ktere je skutecny herecky talent otazkou, pak budete nejspis hodne prekvapeni jeji polohou pragmaticke a realisticke prostitutky, ktera vi co muzi chteji a potrebuji a dokaze toho nalezite vyuzivat. Je skoro paradoxni ze se film jmenuje podle Sutherlandova hrdiny, a ne po jeji postave. Film z obdobi presne vymerenych obrazovych kompozic, temer fyzicky pevnych statickych zaberu, a pomalych vlacnych atmosfer. ()
Dosti zvláštní film. Jde o jakýsi psychologický krimi thriller, jehož autor byl zjevně v daný moment experimentálně naladěn, protože porušuje řadu ustálených zásad žánr(ů) i běžný způsob filmového vyprávění (myšleno dramaturgie). O postavách snímku se nedozvíme skoro nic a příběh se odvíjí v podivuhodně poskládaných epizodách, které snad jen jakoby náhodou dávají v závěru dojem jakési ucelenosti. Kdo má rád detektivky, nechť si radši pustí libovolný díl Vražd v Midsomeru. Kdo má rád psychologické snímky, ocení více Bergmana. Kouzlo Klutea je specifické - a ne každý z něj musí být nadšen. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (12)
- Jane Fonda v rámci přípravy na roli pracovala týden jako callgirl. (Kulmon)
- Práce kameramana posloužila jako inspirace Dariusovi Khondjimu pro film Sedm (1995). (Eldrick)
- V původním scénáři byl Breein psychiatr muž, ale Jane Fonda měla během zkoušek pocit, že by se její postava nikdy neotevřela muži, a tak požádala, aby tuto roli hrála žena. Fonda také chtěla, aby se scény s psychiatričkou natáčely až na konci, kdy už byla s postavou Bree zcela sžitá. (anezzik)
Reklama