Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Soukromý detektiv John Klute pátrá po jednom zmizelém obchodníkovi. Do případu se náhodně připlete mladá prostitutka Bree Danielsová. Krátce po jejich seznámení jsou Klutovi souvislosti celého případu jasné: Jeho klient je jak vrah zmizelého, tak také nebezpečný neznámý, jenž call-girl ohrožuje. Jako člověk vysokého společenského postavení si nemůže John Klute dovolit být viděn s ženami, jako je Bree. Proto si vezme do hlavy, že Bree musí zmizet. (Pumiiix)

(více)

Recenze (93)

NinonL 

všechny recenze uživatele

Velmi zvláštní film, něco mezi detektivkou a psychologickým dramatem. Donald Sutherland jako detektiv John Klute pátrá po zmizelém příteli a poslední stopou je obscénní dopis adresovaný prostitutce Bree (Jane Fonda). Cesta špinavým New Yorkem plným bordelů, feťáků, hippíků a dalších podivných existencí. Film plný sexu bez lásky, polibků bez vzrušení a placené rozkoše. V roli pasáka se představí velmi přesvědčivý Roy Scheider. Film o samotě v anonymním městě, o hledání lásky, vztahu, strachu z nich, i o tom, jak těžce nalezenou lásku vlastním jednáním zatracujeme. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Místy velmi podivně poskládaný film. Co mě ale dostalo je psychický vývoj Jane Fonda. Ta ženská je vlastně průvodcem a vypravěčem zároveň. Takže na jednu stranu detektivka, dosti odfláknutá, na druhou stranu psychologický film, který ale nedbá žádných pravidel. Vzniklý galimatyáš dostává tvar až ve druhé polovině a nádherně krystalizuje do očekávaného závěru. Nebýt těch rozhovorů s psycholožkou, asi bych hodnotil níž. Ten druhý plán byl zábavný a dal tomu koule. 85% ()

Reklama

Topco 

všechny recenze uživatele

Výborná práca s kamerou a svetlom evokujúca film noir (hľadanie voyera/páchateľa na streche a povale obytného domu či samotné finále), v rámci „žánru“ nevídaná psychologizácia prebíjajúca kriminálnu rovinu (čo nehodnotím ako negatívum) a s ňou súvisiaca bezchybná Jane Fondová. Erotickým dusnom blízke inej neo-noirovej klasike Body Heat.Veľká spokojnosť: 9/10. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je ryzí nádhera. Těžko říct co vyzdvihnout dřív, protože skvělé je úplně všechno. Od režie, přes perfektní scénář, kameru - dvakrát podtrženo, hudbu a herce. Ti si zaslouží zvláštní pochvalu. Donald Sutherland předvedl svůj vysoký standard, ale Roy Sheider a hlavně Jane Fonda mě doopravdy překvapili. Bohužel docení to jen málokdo, protože Pakulův protahovaný a upovídaný styl určitě nesedne každému. Dlouhou dobu se na plátně zdánlivě nic neděje a místo aby děj pádil zběsile kupředu, tak rozpačitě přešlapuje na místě, podobně jako dvojice protagonistů. Podstatná část příběhu je věnována jejich vztahu a psychologickému rozboru vnitřně zmatené Bree. Režisér se pokusil zprostředkovat jinak nepřístupný svět dívek na telefon obyčejnému člověku a povedlo se mu to na výbornou. I ten letmý kontakt s jejím životem stačil, aby film nasál hutnou atmosféru nejasného pocitu ohrožení a morální zkaženosti. Na pravý příval hnusu sice divák pořád jen čeká, ale i očekávání funguje samo o sobě jako silná stimulace. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Dech beroucí a unikátně originální film - tedy pokud mu divák dá šanci a ideálně k němu navíc přistoupí bez jakýchkoli očekávání a informací. Což nemusí být nic snadného, protože film už svým názvem stáčí pozornost zavádějícím směrem. John Klute totiž není hlavní postavou, jen klíčovým katalyzátorem dění. Na druhou stranu název pomáhá naznačit, že snímek navazuje na žánr noir, který ale v duchu dalších dobových titulů jako "Dlouhé loučení" či "Noc postupuje" nenaplňuje v klasické podobě, nýbrž ho podvratně dekonstruuje, a tentokrát i přetváří v něco nevídaného. Navzdory původnímu scénáři (který v tradičním duchu pojednával o maloměstském poldovi, jenž zatočí se zločinci v New Yorku) se film namísto detektiva zaměřuje na femme fatale, kterou pojímá ne jako objekt, ale komplexní a komplikovanou figuru. Pakula přiznává, že "Klute" tak porušuje hitchcockovské pravidlo žánrových filmů, když se namísto atrakcí zaměřuje na psychologii ("Klute" mimoděk zpřítomňuje rozdíl opravdové propracovanosti postavy oproti blafující povrchní psychologizaci figur v moderních sofistikovaných žánrovkách a blockbusterech). Ústřední figurou se tak stává Bree Daniels v podání Jane Fonda a snímek se přes žánrové elementy noří do témat sexu coby mocenské hry a svádění jako herectví postaveného na kontrole nad druhými a situací, ale hlavně se stává portrétem této ženy. Herečka, pro kterou to po fenomenálním "Koně se také střílejí" byla druhá role ilustrující její osobní zrání do uvědomělé emancipované ženy, zásadním způsobem přispěla k výsledné podobě snímku. Na své přání trávila čas s reálnými call girls, velkou část kostýmů vzala z vlastního šatníku a dokonce v setu hrdinčina bytu žila několik dní před natáčením, ale také k řadě scén přistoupila improvizačně, aby se do nich plně položila. Proč se tedy film nejmenuje nakonec "Daniels"? Protože detektiv je pro sebevědomou a přesto vnitřně pochybující ženu zrcadlem kontrastu jejího zevnějšku i nitra, její kontroly i bezmoci, nebo prostě jen její mnohoznačnosti, se kterou se ona sama snaží vypořádat. "Klute" tak navzdory názvu představuje milník nejen v Americké kinematografii z hlediska ženských hrdinek, přičemž právě rozkol s tradičními žánrovými schématy a pravidly zpřítomňuje emancipační přelomovost zdejší ženské postavy a verbalizace její perspektivy. Alan J. Pakula vždy vyzdvihoval zásluhy Jane Fonda stejně jako roli dalších členů tvůrčího týmu na výsledné podobě snímku. "Klute" tak zosobňuje ideál filmu coby kolektivního díla, kde si režisér nepodmaňuje ostatní členy štábu pro naplnění své vize, ale naopak se nechává vést inspirací a talentem ostatních. Kameraman Gordon Willis přispěl neskutečně důmyslnými fragmentarizujícími kompozicemi, dramaturgicky motivovanými jízdami i expresivně ponurým svícením a skladatel Michael Small vytvořil zneklidňující paranoidní hudbu mísící se s ruchy scény. Vedle střihu, postaveného na kontrapunktech, a kostýmů s citem pro autenticitu New Yorku i profilování postav si zaslouží vyzdvihnout také Donald Sutherland, který titulního hrdinu pomohl svým zdrženlivým projevem vyprofilovat přesně do oné role, jakou měl v tomto vyprávění mít. "Klute" se narativně i stylově přelévá přes ostří noiru střídavě do thrilleru a romance, přičemž v obou polohách nabízí pohlcující, mrazivou a jedinečnou podívanou (scéna s nakupováním ovoce bere dech svou intimitou a křehkostí ve vyobrazení zamilovanosti, přičemž opět zpřítomňuje úžasnou souhru všech výše uvedených tvůrčích sil). () (méně) (více)

Galerie (66)

Zajímavosti (12)

  • Breeino příjmení je ve filmu nekonzistentní, střídá se mezi Daniel a Daniels. V závěrečných titulcích je však napsáno Daniel. (anezzik)
  • V původním scénáři byl Breein psychiatr muž, ale Jane Fonda měla během zkoušek pocit, že by se její postava nikdy neotevřela muži, a tak požádala, aby tuto roli hrála žena. Fonda také chtěla, aby se scény s psychiatričkou natáčely až na konci, kdy už byla s postavou Bree zcela sžitá. (anezzik)
  • Jane Fonda v rámci přípravy na roli pracovala týden jako callgirl. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel Donald Sutherland

Zemřel Donald Sutherland

20.06.2024

Přichází velmi smutná zpráva ze Spojených států. Ve věku osmaosmdesáti let odešel americký filmový velikán a plodný herec s přibližně dvěma stovkami filmových a televizních rolí na svém kariérním… (více)

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Reklama

Reklama