Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film odráža psychózu násilia a teroru, ktorá ovláda americkú spoločnosť od čias atentátu na prezidenta Kennedyho. Vo fiktívnom, ale nie nepravdepodobnom príbehu sa novinár Joe Frady stane svedkom zavraždenia jedného senátora. Keď sa ostatní svedkovia atentátu stávajú obeťami podozrivých náhod, Frady si uvedomí, že aj on je v nebezpečenstve. Rozhodne sa konať na vlastnú päsť, lebo oprávnene nedôveruje policajnému aparátu. (Film a divadlo)

(více)

Recenze (80)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Parallax a mnoho ďalších trilerov zo sedemdesiatych rokov vyvracia zaužívané tvrdenie, že americké filmy sú reklamou na americký spôsob života. Lenže sme v sedemdesiatych rokoch, keď kritika moci bola divákmi akceptovaná v plnej miere. Navyše tá atmosféra tohoto obdobia svedčí ako francúzskym, tak americkým trilerom, ku ktorým sa všetci vraciame radšej, ako by sme mali pozerať podobne ladené novinky. Pakula, Polack, alebo Schlesinger boli omnoho zaujímavejší. Dôraz na chladnú odosobnenú architektúru, dokonalé veľké celky, v ktorých sa odohráva viacero akcií naraz, Beatty s klasickým výrazom amerického hrdinu ale neposkytuje satisfakciu v podobe samozrejmého víťazstva nad systémom, ktorú by pri pohľade naňho dnešný divák očakával. Ani sex. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Sedmdesátky politickým konspiračním thrillerům přály a tento patří k těm vůbec z nejpovedenějších (aspoň co se zámořské produkce týče); jakkoli je dnes již neprávem poněkud pozapomenutý. Přitom má oproti mnohým jiným výhodu v přímočarém tahu na branku s nejednou výtečnou akční pasáží, rozháraném zarputilém hrdinovi jdoucímu proti všem, nádherném nasnímání, cynickém závěru (který, pravda, mohl jít ještě o krok dál; přeci jen on byl jak na lodi, tak na palubě letadla, že...) a přesvědčivé paranoidní atmosféře "věřit se nedá a nesmí nikomu", která by měla být jedním ze základních kamenů všech filmů tohoto subžánru. A přitom na ní tolik z nich zapomíná. ()

Reklama

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Miluju Pakulovy pomaláče. Tu loudavou kameru pasoucí po nevšedních záběrech, ten neklid bublající pod povrchem… Parallax je trudomyslnou úvahou na téma oficiální výklad dějin, manipulace a mediální realita. Zároveň představuje pomyslný pomníček investigativní žurnalistiky a funguje i jako napínavá konspirační detektivka. Ať děláte, co děláte, pravdy se v tomhle světě nedoberete, a pokud náhodou ano, nedostanete šanci o tom komukoliv povědět, a kdyby přece, stejně Vám nikdo nebude věřit. I po tolika letech od premiéry pořád nesmírně aktuální film. JFK, Vietnam, Sametovka, jedenácté září, Irák, Libye, Ukrajina,… jen se klidně ptejte. Odpovědi už jsou dávno nachystané a všechny jsou správně. Anebo ne? ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Krucinál, Pakula v sedmdesátkách válel. Pohled společnosti Parallax je politický thriller, který je hodně věcí, jenom ne klasický, a hádám, že ho tak většina lidí musí zákonitě odzývat. Pokud ale máte zažitý Pakulův "pomalý" styl, který je tu minimem mluvení a maximem dlouhých statických záběrů dovedený až k absurdnu, budete skoro v sedmém nebi. Ty zvraty, ty polehoučku gradované scény... a ten parádní konec! ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nejlepší Alan J. Pakula. Na Pohled společnosti Parallax jsem se už od přečtení obsahu a obsazení těšil a výsledek mě nenechal ani na okamžik pochybovat o kvalitách autora, látky i samotného filmu. Vynikající atmosféra, nadčasově zachycené události a myšlenky propojené skvělou výpravou a kamerou. Především velké statické záběry jsou skvělé (např. smrt s autíčkem v závěru) a ani na minutu neruší svou velkolepostí a důrazem na eleganci geometrických útvarů a pravidelnosti v obraze. Moc mě potěšil přístup ke zvratům, které jsou předkládány naprosto nárazově. Žádné atmosférické stupňování, ale přímé jednání vstříc úmyslu. Chcete pracovat pro Parallax? Tady máte dotazník... ()

Galerie (47)

Zajímavosti (8)

  • Pôsobivá záverečná scéna v prázdnom sále bola nápadom Pakulu, ten tou chcel vyjadriť tieseň a celkovú náladu spoločnosti, prenajal tak priestory na 600 South, Commonwealth Avenue v LA. Producenti ho v tom podporovali, pretože ušetrili guľatú sumu za angažovanie prípadného komparzu. Naproti tomu rozčarovanie vyvolal test v sídle Parallax company - sled snímkov a hesiel - trvajúci bezmála päť minút, bez toho aby bol ďalej akokoľvek vysvetlený. (classic)
  • Beatty mal i ďalšie zmluvné záväzky, preto bolo zúfalo málo času. Naviac v tej dobe prebiehala stávka filmových autorov, takže Pakula angažoval Davida Gilera a s ním pracoval na dotváraní a zmenách vo scenári. Preto sa na režijnú stoličku občas posadil sám Beatty a režíroval niekoľko scén, ale do titulkov sa nedostal. (classic)
  • Pakula so svojím štábom putoval po USA - úvodné zábery sú nakrútené na známej výškovej budove Space Needle v Seattli, ďalej zamieril na priehradu Gorge u Skagit River v štáte Washington, pohyboval sa v Los Angeles a scéna, v ktorej Frady so svojím priateľom, bývalým agentom FBI Willom, idú na makete vláčiku, bola nakrútená v Griffith Parku v Crystal Springs (Los Angeles). A tradičná a zvyčajná záležitosť - letecká spoločnosť Globe Airlines neexistuje. (classic)

Související novinky

Zemřel scenárista Robert Towne

Zemřel scenárista Robert Towne

03.07.2024

Přichází smutné zprávy z Kalifornie. Ve věku devětaosmdesáti let odešla legenda mezi hollywoodskými tvůrci a držitel Oscara i Zlatého glóbu za legendární snímek Čínská čtvrť, scenárista Robert Towne.… (více)

Reklama

Reklama