Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Komedie Homolka a Tobolka je závěrem trilogie o slastech a strastech rodiny Homolků. Tentokrát se s pražskou rodinou setkáváme na zimní rekreaci v Krkonoších, kterou si sem přijeli (s předsevzetím, že na sebe budou po celou dobu hodní) za své peníze jaksepatří užít. A jak už titul nasvědčuje, peníze se jim na dovolené stanou hybnou pákou veškerého jejich počínání, o němž tvůrci vyprávějí se satirickým, až sarkastickým akcentem. (Ateliéry Bonton Zlín)

(více)

Videa (2)

TV spot 2

Recenze (302)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Nechápu, co se později stalo, a nikde jsem se to nedočetla, ale k nějakému zásahu shora po natočení prvních dvou dílů dojít muselo. *** První dvě části trilogie o Homolkových mě přikovaly do křesla a zmrazily mi na hodinu a půl úsměv, dech i tep a řadím je bez váhání na vrchol československé kinematografie všech žánrů a dob nejen jako plnokrevnou existenciální podobenku tragické lidské komedie v našich poměrech, ale i umělecky. *** Filmařsky nepřekonatelná na světové úrovni je pro mě např. v Ecce homo Homolka hned ona dlouhá úvodní scéna, kdy se v lese, prošpikovaném čsl. rodinami na "nedělním romantickém výletě do přírody", začne ozývat volání o pomoc a nepřestává a divákovi, jak plynou minuty a kamera přenáší z hemžení v lese víc a víc, postupně dochází, že se nikdo ze všeho toho lidu, jehož tam celou dobu pohromadě bylo jak na Václaváku, ač si navzájem decentně dopřávali iluzi intimity a samoty, nezvedá z deky, neopouští mlází a nezrychluje krok proto, aby se vydal za hlasem, ale aby utekli, nezapletli se, pročež si to osobní zbabělství vůči bližním v nouzi před blízkými i před sebou všelijak neomaleně - a neomluvitelně - obhrouble a ramenatě zakrývají, nebo naopak úplně závěrečná scéna v bytě o několik krušných hodin později, když se dvě generace manželů pustí zoufale do tance na Ódu na radost, aby si nemusely připustit hrůzu svých nikam nesměřujících životů - a v druhém díle, Hogo fogo Homolka, je to pak jednoznačně nelidsky krutá metaforická scéna soutěžního norování lišky v bednění, pak scéna hádky u stolu u podřimující staré matky a nakonec scéna koupání celé rodiny Homolkových na rybníce, kdy nevědomky zakoušejí určitou volnost, zatímco opodál leží svalený na cestě mrtvý starý pantáta. *** Třetí díl trilogie už nicméně nemá s tou dosavadní svrchovanou výpovědí o malosti a nízkosti obecně lidské a specificky československy buranské nic společného ani hloubkou, ani kumštem. Je mizerně nasnímaný i sestříhaný, jako by snad původní snímek po dokončení cenzoři zrekvírovali a v návalu vzteku hodili do stoupy a Papoušek pak musel místo toho sflikovat něco ze zbytků pozametaných ve střižně, aby to aspoň trochu dávalo hlavu a patu a drželo jakžtakž na nějaké tezi, přičemž vzniklé dílko je ve výsledku jakousi splichtěnou lacinou barevnou komedií, ani ne nijak třeskutě vtipnou, ani mrazivou. Ostatně pokles úrovně ducha díla je patrný už z názvu - předchozí satirické odkazy k existenci na dřeň odkryté v její nízkosti "ecce homo" či následně předstíraně vznešené "hogo fogo" jsou doplněny zcela triviálně se koncovkou rýmujícím slovem "tobolka", které má zřejmě znamenat peněženku, ač je to hodně násilně posunutý význam, a odkazovat na československé škudlení a přepočítávání, které také na horách Homolkovým všechno pokazí. Třetí film je však stejně banální, povrchní, doslovný a upachtěný jako sám jeho název, a pokud autoři za ty dva roky mezi druhým a třetím dílem neprodělali lobotomii či mozkovou mrtvici, dá se jedině usuzovat, že u nich na základě nějaké domluvy shora proběhla zcela autentická autorská kritická sebereflexe. Mrzí mě jen, že už nikdy nezjistíme, jak měla trojka vypadat - či skutečně vypadala - původně. Jisté je, že ten neodvážný paskvil poskládaný ze špatně sestříhaných gagů nesahá svým dvěma předchůdcům ani po kotníky. *~ () (méně) (více)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Poslední díl trilogie o rodině Homolkových je opět plný vtipu a po smutku není ani stopa. Celá rodinka si užívá zasloužené dovolené a zároveň se dohaduje s ostatními hotelovými návštěvníky. Pouze tento díl je barevný a nevím jestli mu to uškodilo nebo naopak. Herecké výkony jsou opět excelentní. Musím dodat, že celou trilogii doprovází hudba, která má spád a dobře se poslouchá. A i po více než 35 letech neztrácí filmoví Homolkovi nic ze svého kouzla... ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Hele děti, postavte kufry a pojďte si něco slíbit. Celej rok jsme na sebe takový vošklivý, tak si slibme, že aspoň tady za ty peníze budeme na sebe hodný. Jste pro? – Já jsem pro! – Já taky! – Tak hele, tak budeme jako všichni pro. – Ale já jsem doopravdy pro! A pak už se to jen sype jako domeček z karet. Otravní sousedé, kteří chtějí stůj co stůj vyhandlovat nevyhovující pokoj, zásadový vedoucí hotelu, nemotorný kulturní referent, neodbytná soudružka Dernáčková, lyžařský kurs a ztracená tobolka. Čecháčkové. ()

LadyPupu 

všechny recenze uživatele

Asi v 5 letech jsem měla tu čest zúčastnit se rekreace ROH v horské chatě Pochodeň. Homolka a Tobolka mi pokaždé evokuje tenhle můj zážitek z dětství (uvědomělý soudruh vedoucí - tady skvělý Stanislav Dytrich, kulturní referent, zábavné večery s hudbou, ťukání na otravné sousedy ve vedlejších pokojích - "Já už na Vás tluču půl hodiny a Vy furt nic, dyk to sou rány, nevíte, kdo při tom má spát? - No nevim. - No, já přeci. Hergot. Já! - A proč na mě křičíte, to ste ňákej inteligent?"...) Kdo nezažil, nepochopí :-) I třetí díl je moje srdcovka a to i díky přispění nových postav (Hrzán, Janžurová, Jegorov, Křesadlová). ()

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

Na třetím pokračování je patrný už značný ústup od kvality prvních dílů, ale proč? Tísnivá atmosféra počínající normalizace pozvolna dusila svobodu uměleckého snažení všech směrů a euforie nadějí a touhy po svobodě byla nenávratně pryč. Dle mého názoru je spíš zázrak, že se Jaroslavu Papouškovi podařilo zrealizovat třetí pokračování Homolků, i když se tak stalo za cenu mnoha ústupků a kompromisů za které nenesl nejmenší vinu, protože už dokázal, že je skvělý umělec. Homolkovi jsou tentokrát na horách a jejich věčné hádky se protínají s osudy mnoha dalších postav. V těch se objeví poměrně dost známých herců a to je to, co filmu ublížilo víc, než barevný kabát. Za kameru se tentokrát postavil Miroslav Ondříček, což může spolu se stabilním scénářem znamenat jediné: Perfektní filmařina, řemeslo a i v kontextu tehdejších paskvilů stále vynikající a vyčnívající komedie. Ale hlavně – Homolkovi jsou pořád Homolkovi tak, jak jsme je měli rádi dosud.. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (16)

  • Do československých kin tehdy přišlo okolo 500 000 diváků, což je z dnešního pohledu pozoruhodné číslo, nicméně i tak měl snímek nejmenší návštěvnost z celé homolkovské trilogie (1969, 1970, 1972). (rublik05)
  • Výtvarné artefakty kulturního referenta Bradáčka (Jiří Hrzán) pocházejí z ateliéru Jindřicha Hegra – malíře, grafika a ilustrátora. (sator)
  • Ve filmu lze spatřit 3 typy českých autobusů – Škoda 706 RTO KAR, Škoda 706 RTO LUX z roku 1958, Škoda 706 RTO MTZ z roku 1959. Sněžná rolba je Ratrac S – švýcarská firma Ratrac byla v šedesátých a sedmdesátých letech jednička na výrobu roleb. (sator)

Reklama

Reklama