Obsahy(1)
Legendární režisér Carlos Saura přidal k dlouhé řadě žánrově rozmanité filmografie také snímek pojednávající o baletním představení s názvem 'Salome'. Všeobecně známý biblický příběh vypráví o krásné tanečnici Salome, která je zamilovaná do Jana Křtitele. Ten její city neopětuje a zhrzená Salome využije svých půvabů k pomstě. Saura vnímá baletní představení nejen jako příběh vyjádřeny pohybem. Performanci je třeba připravit, vybrat tanečníky, navrhnout scénu... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (32)
Jistě velmi originální a osobité ztvárnění Salomé. Výsledné baletní zpracování má naprostou absenci dialogů a jeho samotná délka mě již po chvíli začala uspávat. Baletní interpretaci jinak nebaletního příběhu jsem ve filmu ještě dosud neviděla, takže pohled na, v podstatě "žádný" děj bez mluvy, pouze za přítomnosti tanečníků, byl pro mě dost nezvyklý. A s postupem děje začínalo být představení také lehce jednotvárné. Balet je krásný a i tento snímek má své kouzlo, spíše se však hodí pro zájmově zaměřené publikum, které jej dokáže patřičně, hluboce a možná i odborně ocenit. ()
No propáníčka! On to není film, ale dokument! A Salomé je tam nahá! Božínku, jak perverzní! Ale k věci... Vážně, proč někdo nazývá počin dramatem, když je to klasický dokument popisující představení? Kromě toho, pro milovníky baletu mám špatnou zprávu. Není to klasický balet, takže na špičky zapomeňte. A proč ten nejtalentovanější tanečník, černoch představující Jana Křtitele, netancuje a jen se otáčí na podstavci? Pardon, na stupínku... Na druhou stranu musím pochválit scénu a světla, ale jak už tady poznamenal Magyar, vhodné jen pro epileptiky. Blikající světýlka totiž utváří dojem nejen narušené osobnosti, ale i laciného efektu, který tomu celkovému vůbec nepomůže. Ovšem tanečníci jsou úžasní! K hudbě bych ráda řekla, nechte kytaru na doma, odstraňte rádoby operní zpěv, nechte znít violu, housle a obecně smyčcové nástroje. V pozadí klidně nechte kytaru, ale jen potichu, prosím. A kameramanovi: nemůžeš točit, ty pako, když je objekt přesvětlený, není to vůbec zajímavé, víš?! ()
Upraveno v lednu 2023. Salomé Carlose Saury je intenzivní taneční podívanou. Známý a v dějinách umění oblíbený biblický námět je již svou podstatou stvořený pro ztvárnění tancem. V tanečním pohybu je vášeň. Současný, scénický tanec, novodobá variace baletu, která je přístupná a otevřená inovacím a synkretismu s tradičními, novými i znovuobjevenými prvky, má možnost plastického zhmotnění niterných pocitů. Saura si na jedné straně vystačí sice s prostou a věcmi nezatíženou scénou, přesto na druhé straně využívá každičké drobnosti ke znásobení intimních dojmů. A protože na uměleckých projektech nám obvykle není přístupno zákulisí samotného procesu utváření, Saura ho, byť trochu účelově, otevírá veřejnosti. A to s těmi, s kterými spolupracoval. Avšak hlavní atrakcí je taneční vyjádření příběhu, touhy ve flamencovém zabarvení pocitů a znovuposvěcování života. A tak nás Salomé (Aída Gómez) přesvědčuje, že hranice mezi láskou a nenávistí je nestabilní a těkavá, ba dokonce ilusorní a nepředvídatelná. Héródés (Paco Mora) zase, že mužský tělesný pud je hlavním impulsem velkých (zlých i dobrých) skutků. Herodiana (Carmen Villena), že zášť lidí dokáže kout bez zábran. A Jan Křtitel (Javier Toca), že člověk věří, aby žil, a žije, aby věřil. Saurovo zpodobnění sebe (Pere Arquillué) nás do soukolí zasvěcuje. Salomé je působivým tanečním vyjádřením. Možná excentrickým, avšak takový má tanec býti, ať již jde o flamenco, balet či současný tanec. ()
Nemám rád balet, ani tanec jako takový, ale chtě nechtě musím konstatovat, že Salomé Carlose Saury měla hodně co do sebe, flamenco je v tomhle podání ve většině filmu nádherné...když je navíc podpořeno opravdu nádhernou choreografií, výpravou i scénou, tou hrou barev, atmosfér a úchvatné hudby, vydržím celých 85 minut bez mrknutí okem... ()
Balet je umění lidského těla vyjádřit jakékoliv emoce pohybem, výrazem nebo gestem. A pokud je pro člověka balet v jeho životě svým způsobem velkou vášní, pak se to nutně musí odrazit i na baletních prknech, jak jsem to mohla vidět v originálním pojetí a s úžasnou atmosférou v Salomé. Jsem ráda, že jsem mohla trochu nahlédnout, co všechno se skrývá za přípravou takového baletního představení, jaké vybrat kulisy, barvy, šaty a to nejdůležitější, kdo budou TI, kteří nám svým baletem mistrně předloží kruté biblické drama. Já miluji balet, ale přece jen dávám přednost živému vystoupení, protože to je alespoň pro mě daleko intenzivnější a niternější zážitek. ()
Reklama