Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Emil SirotekHudba:
Luboš FišerHrají:
Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)VOD (1)
Epizody(13)
-
Jak pan Majer našel zvoneček (E01)
-
Rumburakova pomsta (E02)
-
Petr a princezna (E03)
-
Jezevčík Karel Majer (E04)
-
Arabela na útěku (E05)
-
Petrovo zmizení (E06)
-
Pohádky jdou do sběru (E07)
-
Jeníček a Mařenka (E08)
-
Civilizace si žádá své (E09)
-
Rumburakova velká šance (E10)
-
Příliš mnoho generálů (E11)
-
Hrdlička zasahuje (E12)
-
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí (E13)
Obsahy(1)
Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)
(více)Recenze (487)
Bohužel jsem teď Arabelu viděl znova a musím ubrat ze svých "dětských" 4* na 3*. Janu Nagyovou asi Vorlíček klátil, jinak si nedokážu představit, že by takovýmu hereckýmu dřevu svěřil jednu z hlavních rolí. No a během toho klácení už mu nezbejval čas na scénář a tak to chvilkama vypadá, jak to vypadá -- dějový zvraty jsou občas těžkej facepalm. Ale jako děcko jsem to žral, to se musí nechat. Staříci by se asi neměli dívat na hity mládí :) ()
Kouzelný seriál, který mne rozzáří pokaždé, když ho vidím na obrazovce a připomene mi krásu mého překonaného dětství. Nedokázal bych spočítat, kolikrát jsem ho dokola celý viděl, ale vím, že mě to nikdy nepřestalo a ani nepřestane bavit. Dnešní české seriály i filmy jsou jen urážkou těm tehdejším, kde se vyskytuje jen pramálo nepovedených, ale i ty horší jsou většinou přijatelné. Arabela je opravdu jedinečná, plná skvělých postav a pohádkové atmosféry, která si svou cestu najde úplně ke každému. 90%. ()
V dětství jsem to miloval, a když jsem dostal po letech chuť si to připomenout, opět mě to hodně bavilo - většina dílů je strašná sranda, má to dokonalé obsazení, a těch 13 půlhodinových epizod uteče jako nic, takže to jde dát v pohodě za víkend (něco jiného to samozřejmě bylo tehdy, když si člověk na každou epizodu musel týden počkat, než ji televize odvysílala, což znamenalo čekání téměř nesnesitelné). A přestože je fajn, že to není nijak poplatné době, spousta věcí tam musí dnešního diváka přesto zarazit. Pozoruhodná je například skutečnost, že většina mužských postav seriálu je až šokujícím způsobem pasivní, neschopná jakékoli akce a dokonale smířená s osudem (zcela to platí o totálně bezradném králi Hyacintovi, krajně submisivním čertu Blekotovi a princi Willibaldovi, a z velké míry též o panu Majerovi a jeho synovi Petrovi, který tu hlavu na popravčí špalek už snad ochotněji ani položit nemohl), zatímco ženské postavy zde mají navrch a to ony jsou hlavními hybatelkami děje (Arabela, Xenie, královna, čarodějnice, paní Müllerová ad.). Jsem skoro v pokušení věřit, že stopy Arabely skutečně vedou až k francouzské komiksové legendě z 60. let, Barbarelle (jak ostatně Arabelu nazývá zloděj Fousek), což je myšlenka, na kterou jsem ostatně narazil v českém vydání tohoto komiksu. Co je na seriálu také velice zvláštní, je spousta momentů, které nedávají zdánlivě vůbec smysl - například náhlé zchudnutí Majerů, kteří sice žijí ve velké vile, ale jakmile je zloděj Fousek okrade o pár obleků a koberců, nemají náhle ani na rohlíky (?!), velké otázky také vzbuzuje kouzelný prsten, která sice například umožňuje měnit podobu lidí, ale přesto jim zůstává původní hlas nebo bradavice na tváři, takže se člověk zmateně diví, jak to s tou zdánlivou všemocností prstenu vlastně bylo (protože pokud by dokázal skutečně splnit jakékoli přání, stačilo by, aby si kupříkladu pan Vigo už na začátku přál, aby byl Rumburak hodný, mrtvý, změněný v kámen, prostě něco takového, a veškeré problémy by byly vyřešeny). Nelogické je i neustálé přemísťování různých postav mezi říší lidí a pohádek, kdy často není jasné, jak se tam která postava dostala (pouze u vodníka je řečeno, že našel cestu pod vodou), a silně otravné mi přišly postavy dětí - Jeníčka a Mařenky, a zvláště ta Mařenka mi přišla zcela nesnesitelná, neboť ona je něco jako dětská verze paní Müllerové, tedy ženy posedlé myšlenkou sňatku, bez něhož nemá její život smysl a teprve po boku mužského protějšku dosahuje svého životního cíle, o čemž se Mařenka marně snaží Jeníčka přesvědčit, zatímco dospělá paní Müllerová užene nakonec za manžela čerta, a může se pak následně kamarádkám v televizi chlubit, že se provdala a s manželem žije na "hrádku, nic velkého, asi 20 místností, sálečků, zařízení stylové, oblečení stylové, a na jaře si postavíme bazén a saunu" - to mi přišlo skutečně vrcholně odpudivé a nevtipné. Naopak Rumburak v ženských šatech a s parukou, který se jí ptal, kde je jeho Blekota, u mě vyvolával záchvaty smíchu, a jeho herecké ztvárnění Rumburaka je celkově úchvatné. V seriálu se dokonce objeví ekologické motivy, což je vzhledem k době vzniku obdivuhodné, a obecně na něj už dnes jde pohlížet v první řadě jako na dokonalé retro, které zachycuje spoustu známých míst, která už dnes vypadají jinak, stejně jako dobová auta, oblečení, účesy a podobně, včetně celé řady čs. hereckých legend, které už nežijí, nebo jsou z nich zasloužili kmeti. Jestlipak si Arabela udrží popularitu i za takových 100 let? Velmi bych jí to přál. () (méně) (více)
Kouzelný pohádkový seriál. Sice malinko zestárnul a očima dospělého už tak kouzelný není, ale to se mu dá odpustit. Zvláště ve srovnání s hrůzným pokusem o pokračování. Potěší široké obsazení - i v několikavětých štěcích se objeví známí herci (třeba Sv. Beneš jako ředitel hotelu, M. Neděla jako generál, V. Jandák jako tysikář), naopak pobaví úspornost v kostýmech - např. Arabela si na celý seriál vystačí se dvěma (!), jeden pohádkový a jeden v reálném světě, totéž královna (nepočítáme-li samozřejmě převlek hrdličky, ve kterém stráví většinu času) a vlastně i král (kdybychom tedy nepočítali pracovní a internační přidělené oděvy). ()
V ARABELE Macourek s Vorlíčkem dokonale propojili a zúročili dvě hlavní linie svojí dosavadní tvorby - pohádky a sci-fi crazy komedie/parodie - a jako obvykle se mohli opřít o luxusní obsazení v čele s Menšíkem, Brodským, Sovákem a Lábusem. Příběh o skutečném světě ovlivňujícím paralelní svět fikce připomíná jinou klasiku mého dětství, NEKONEČNÝ PŘÍBĚH, který ale poprvé knižně vyšel ve stejném roce, kdy byla natočena ARABELA. Zajímavý námět, sympatické postavy, napínavý a zamotaný děj, typické macourkovsko-vorlíčkovské motivy, gagy, dialogy a hlášky ("NEPOSLOUCHEJTE HO, JE TO BLÁZEN." - "A CO JSTE VY? - "ČARODĚJ.") , gejzír nápadů a famózní znělka. A fešné princezny. Zřetelně si pamatuju, jak jsem jako děcko hluboce prožíval všechny intriky Rumburaka, jakož i dvou malých sígrů, co se na chvíli zmocnili kouzelného prstenu, nebo když kouzelné artefakty měnily majitele (nebo byly zničeny). S odstupem času mě nejvíc dostal do kolen Menšíkem nadabovaný jezevčík. ()
Galerie (484)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
Zajímavosti (80)
- Pri natáčaní v okolí Hradca Králové bol celý filmový štáb vrátane hercov ubytovaný v hoteli Černigov, ktorý stále stojí. Už vtedy podľa Ondreja Kepku bola rarita, že v hoteli boli výťahy na fotobunku. (Raccoon.city)
- Vladimír Dlouhý (Petr Majer) mal počas natáčania veľké problémy s nadmerným pitím alkoholu. (Raccoon.city)
- Pri natáčaní, keď išli trpaslíci za snehulienkou po spadnutom strome, prvý trpaslík (Aťka Janoušková) niesol krompáč a svetelničku, ale neuniesol rovnováhu, spadol a strčil pri tom všetkých trpaslíkov. Potom režisér rozhodol, že prvý trpaslík pôjde ten, ktorého stvárnil herec Jiří Krytinář, ktorý si zahral aj Mekotu a bude niesť krompáč, svetelničku aj lopatu. (Raccoon.city)
Reklama