Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Emil SirotekHudba:
Luboš FišerHrají:
Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)Epizody(13)
-
Jak pan Majer našel zvoneček (E01)
-
Rumburakova pomsta (E02)
-
Petr a princezna (E03)
-
Jezevčík Karel Majer (E04)
-
Arabela na útěku (E05)
-
Petrovo zmizení (E06)
-
Pohádky jdou do sběru (E07)
-
Jeníček a Mařenka (E08)
-
Civilizace si žádá své (E09)
-
Rumburakova velká šance (E10)
-
Příliš mnoho generálů (E11)
-
Hrdlička zasahuje (E12)
-
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí (E13)
Obsahy(1)
Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)
(více)Recenze (486)
Jahůůů, po dlouhatánské době, možná i po 15ti letech jsem dal opět šanci tomuto legendárnímu seriálu. A jsem rád, že i po té době seriál vůbec nezestárnul. Sice si člověk musím při sledování občas poklepat na hlavu a podivit se nad vyloženě dětinským a občas i né zrovna logickým uvažováním některých postav (především tedy Arabely samotné) Nechtěl bych se této postavy nijak dotknout, ale přijde mi, že je "blbá jak pytel koledy" :o). Její láska s Petrem je velice úsměvná, ale proč né, vždyž celý tento seriál je pořádná porce zábavy. Nadšen jsem také z toho, že se zde objevují jen ti nejlepší a nejznámější čeští herci, díky kterým je a bude Arabela nesmrtelná. Kdybych měl jóóó někoho vypíchnout, tak Xénii, páč ta když se objeví na plátně, tak se člověk prostě smát musí, top hláška : "kdybych měla svůj bičík, nechala bych tě zmrskat" :o)). Jojo, je to pořádná domina, jen co je pravda. Asi dám šanci i pokračování, kde se mimo jiné objeví i strýček Pompo :o). ()
Pohádkový seriál, který spousta lidí žrala a žere dodnes, ale na druhé straně je nutno přiznat, že u nás byla natočena spousta a spousta daleko lepších pohádek. Ten seriál vlastně ani není tak pohádkový, jako spíš rodinný, protože je tam spousta scén, které pochopí jenom dospělí. Právě širokým záběrem diváka, pro kterého je tento seriál určený spolu se skvělým hereckým obsazením a hereckými výkony, je zřejmě daná jeho popularita. Jinak samotný námět, který je postaven téměř na parodování všech možných pohádek a světa pohádek vůbec, nic moc. Občas až trochu násilně slepované a poskládané. Pro mě nakonec celkem slušný průměr. ()
Naprostý vrchol (co se týče do absurdna dovedené kvantity) macourkovské fantazie, která popravdě řečeno občas sjíždí až k těm nižším patrům lidové zábavy. Ale na druhou stranu v dobách, kdy jsem seriál sledoval poprvé, tak jsem ho jako malé dítě doslova hltal a příliš jsem nad jeho podbízivostí nepřemýšlel. A pak ta nevypsatelná spousta skvělých českých herců, z nichž chci vyzvednout alespoň Vlastimila Brodského v jedné z jeho nejvlastnějších filmových rolí. ()
Naprostá bomba. Děti v říši pohádek (pro děti), čaroděj druhé kategorie Rumburak omylem v říši lidí, do toho Fantomas, Mekota+Blekota+Jekota a tuny dalších postaviček. A hlavně, hromady výborných fórků. Třeba když princezna Xenie myje dočasně nádobí v Intercontinentalu. Macourkova fantazie nezná hranic. ()
Pohádky se musejí odehrávat neustále znova (tedy vždy) a to tak, jak jsou v tomto světě vyprávěny. Na tomto mythologickém podkladě je skvěle vybudována základní zápletka (v obou „říších“), dojem podpořen všemi klady macourkovské komiky a výstavby, přičemž jejich nedostatky se zde rozpouštějí (což se žel nedaří v Létajícím Čestmírovi či v macourkovských velkofilmech). Nad to všichni ti miláčkové národa přistoupili k tomuto dílu opravdu chvályhodně, což nebývá pravidlem (rovněž Zázvorková v pohodě; nicméně mezi těmi, jimž lze sotva vůbec něco vytknout, jsou především obě děti). V první půli seriálu jednomu ani nepřijde, že se vše vlastně odehrává na klasických záměnách postav (změna podoby), přechodech mezi světy, primitivní stigmatizaci těch, kdo jsou konfrontováni se „zázračnem“, jako bláznů určených k hospitalizaci, a na zvratech v držbě kouzelných prstenů, jejichž momentální držitel je pánem veškeré situace. Teprve v dalších fázích začíná převládat dojem komična (resp. citovna) za každou cenu, nejedna epizoda vyznívá samoúčelně. Postavy jsou často hnedle hotovy se situací, např. v nejlepší pohodě záhy poté, co se ocitly v propasti úplného zoufalství. Zvláště některé scény jsou v tomto ohledu hodně odfláknuty (třeba už Arabelin útěk z Rumburakova hradu). (Hoffmanovi – Polákovi Návštěvníci takto vyznívají, i přes nepřetržitou řadu dílčích wtf v jednání postav, mnohem věrohodněji.) Ošemetné je celkové pojetí ženských postav: Mařenka si neusále chce hrát na manžele, snoubence apod., čímž Honzík ostentativně opovrhuje (safari), v čemž se zcela shoduje s původním Petrovým postojem k této otázce (technicky založený). Arabela sice ženichy nehoní, ale výslovně tématizuje jakousi pravou lásku a zamiluje se do prvního chasníka, kterého potká. Xéniina špatná povaha je exponována právě na tom, že se chce vdát zištně (a naopak její manžel je pojat jako pravý milovník – ovšem k Růžence). Tento obraz korunuje slečna Millerová, která nemyslí na nic jiného než na vdavky. Takže krom ctihodných matek (královna a paní Majerová) je jedinou ženskou postavou, kterou neurčuje její vztah ke vdavkám, Rumburakova pomocnice – čarodějnice. Máme tu tedy všehovšudy tři klasické základní archetypy ženy (milenka, matka, čarodějka), přičemž typ „milenka“ je široce rozprostřen na spojovací linii „nezadaná vyhlížející ženicha“, což je trochu trapné. Dále stojí za povšimnutí společenský a civilizační obraz: Poměry v našem světě vyznívají docela důvěrně socialisticky, nicméně jsou jednak přeplněny buržoazními přežitky, jednak jsou v každém detailu řešeny jako nějaká fiktivní země (zda to byl záměr tvůrců, požadavek cenzorů, nebo spíš ohled na koprodukční záp. Němce, je vedlejší; jedinou nedůsledností jsou pražské espézetky). Je ovšem kladen důraz na vědecký materialismus (a to zvl. i v postavě Petra), který zde sice v posledku jakoby prohrává, ale to je přece možné jen v pohádce, jak ví každý divák. Jak ale vyhodnotit novinové titulky? Titulní stranu Expresu s nápisem „Žijeme v pohádce???“, pod nímž lze vidět článek „Plnění hospodářského plánu“ a něco „…v senoseči“, Husákův cenzor dost podcenil. V dalším vydání vidíme snímek diverzanta Rumburaka s titulkem „Upozornění veřejnosti“. Obecnější dosah má samozřejmě Xéniino přeměňování říše pohádek dle říše lidí, čímž se původní perverze mythických konceptů dostává na novou úroveň: totální rozvrat mythického podkladu smysluplného jsoucna. Řád je přeměněn v neřád (fascinace odpadky). Každý z naznačených postupných procesů je ovšem provázen výroky na výsost aktualizačními: Nejprve král Hyacint, když přemlouvá milovanou dceru, aby se provdala za samozvaného zachránce, černokněžníka Rumburaka: „Arabelo, ty přece víš, jak mi záleží na tom, aby byl v naší říši klid a pořádek.“, jejž později vhodně „zdola“ doplňuje Petr (snoubenec téže Arabely) jako pomahač Xéniina devastačního režimu: „Pane, kdybych nemusel, tak to dělat nebudu“ (naštvaně v odpověď na výtku Vodníkovu; proč „musí“, víme: za kolaboraci má být volný pro svůj soukromý život). Nemělo by být přehlédnuto, že zatímco mythologická perverse je osnována temnými mocnostmi, devastaci provádí faktická dědička říše. Hvězdičku ubírám za výše naznačené sice dílčí, leč masivní nedostatky. Jinak výborný. "Továrnu, kde se takhle vaří, bych nechal vyhodit do povětří." () (méně) (více)
Galerie (484)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
![Arabela - Z filmu - Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Oldřich Vízner, Jana Brejchová, Ondřej Kepka, Veronika Týblová, Stella Zázvorková](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/082/160082905_cd2ccd.jpg)
Zajímavosti (80)
- Sněhurka vyprovází trpaslíky, kterých je ale jen šest. (pávek)
- Pes hrající v tomto seriálu při natáčení scény velké hostiny neustále strhával ubrusy ze stolu i s jídlem a žral pracovníky nachystané pohoštění, a tak rekvizitáři museli po několika nepovedených záběrech nakonec udělat hostinu z věcí, které psovi nechutnaly. Například šlehačka na dortech byla z pěny na holení. (Lynette)
- V 10. dílu "Rumburakova velká šance" lze zahlédnout cameo režiséra Václava Vorlíčka. Mihne se ve scéně v luxusní restauraci, coby extravagantní muž s třásněmi na loktech, kterého dává Xénie Vilibaldovi za příklad. (Braddy)
Reklama