Režie:
Robert ZemeckisHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Debbie Lee Carrington, Michael Jeter, Eddie Deezen, Peter Scolari, Chris Coppola, Steven Tyler, Nona Gaye, Josh Hutcherson (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (610)
Nemôžem si pomôcť, ale mne sa to páčilo. Ma to skvelé "dobrodružné akcie" s prekvapivou hravou kamerou a príjemnou Vianočnou atmosférou. Stopáž je krátka a takže to moc nenudí. Scény kde poletuje lístok medzi vlkmi, orlami, horami, vodopádmi alebo ako vlak jazdí hore a dolu po koľajniciach sú scény, ktoré sa fakt vydarili a na ktoré je radosť pozerať (Odporúčam vidieť v 3D). Rovnako tak aj na animáciu, ktorá v roku uvedenia bola prelomová. Soundtrack od Alana Silvestriho je už len ako stužka na darčeku. Obľúbený soundtrack: Suite From The Polar Express. 90% - 5* ()
Najhorší animovaný film. Pozeral som ho cez Vianočné sviatky a tento animák mi ich poriadne pokazil. Strašná nuda a trapáreň, akoby to bolo priamo určené vekovej skupine pod 7 rokov. Deťom je samozrejme prispôsobený aj samotný príbeh, jednoduchý a mierne moralizujúci. V mojom detstve nenosil darčeky žiadny obézny dedo s bradou, takže pochybujem, že by ma táto rozprávka zaujala. Keďže celkom pochybujem, že by detský divák dokázal oceniť nové technológie použité pri natáčaní, predpokladám, že mali nalákať aj diváka dospelého. Samotná animácia prostredia je veľmi slušná, avšak na ľuďoch a ďalších živých tvoroch je potrebné ešte značne popracovať. Bol to však jeden z prvých pokusov spracovať metódou "motion capture" počas celého filmu, takže mierna zhovievavosť je na mieste. Časom bude aj táto animácia dokonalejšia, ale chcel by som sa dožiť doby, kedy budú vo filmoch ožívať už zosnulé hviezdy strieborného plátna. ()
Asi budem mať trošku slabosti pre tento film pre jeho posolstvo a momentku so Santa Clausom. Má to svoje čaro, ktoré na mňa funguje. Plus, musím priznať, keď vyšli trailery na tento film, tak predstava obrovského expresu, ktorý cestuje na severný pól v podobe ohromnej parnej lokomotívy bol pre mňa absolútne úchvatný. A aj keď sa tento film pozerám dnes, tak to vyzerá vynikajúco. Plus aj decká nie sú najhoršie, má to príjemné čaro, celkom dobré myšlienky v závere a je to príjemný film. Ale po rokoch mám rovnako aj pocit, že niektoré animácie nepôsobia úplne dotiahnuto a vyzerajú v dnešných rokoch trošku slabo. Stále je to síce ohromná práca, ktorá tu bola odvedená, no je to ešte čas, kedy sa počítačové animácie dostávali na vyššie miesta a postupne vzniklo niečo vynikajúce ako tieto roky. V čase keď to vyšlo t vyzeralo ohromne, dnes je to už len okey. Okrem toho ma trošku štvú niektoré hudobné čísla v tomto filme, ktoré mi tu nepasujú. Ale film to celkom kompenzuje momentkami na streche vlaku, kĺzaním sa na ľade a niekoľkými absurdnými dráhami koľají, ktoré by nikdy neexistovali. Napriek tomu mi ale myšlienka cesty vlakom na severný pól príde ohromná, rovnako aj tajomstvo lístkov a páči sa mi, že film netlačí na to, aby deti alebo ľudia verili v čaro Vianoc... ale plynie to prirodzene a príjemne. Je to podľa mňa stále relatívne dobrý film, aj keď asi už niečo rokmi stratil. Čeknite si ho sami, a rozhodnite, či chcete zažiť túto vianočnú jazdu rýchlikom. Hodnotenie: B- ()
Přepadl mě jakýsi závan infantility a chtěla jsem vidět něco miloučkého, slaďoučkého, kde budou děti a rolničky a písničky a ...... viděla jsem. Strašně se mi líbila ta ztracená jízdenka, jak poletovala mezi smečkou vlků a jak ji pak chytil do zobáku orel a letěl s ní nocí mezi horami a kolem vodopádu, a taky ten fičák, když vlak nad sebou ztratil kontrolu. Musela jsem si teda vzít svetr, jaká mi byla z těch chudinek jen v pyžámku na severním pólu zima a taky jsem nadskočila, když se tam jako Elf objevil Steven Tyler, ale mé potřebě vrátit se na chvilku do dětství bylo učiněno mile zadost. ()
Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)
Galerie (58)
Photo © 2004 Warner Bros.
Zajímavosti (32)
- Na konci snímky sa po záverečných titulkoch objaví fotografia a nápis: "Venované pamiatke Michaela Jetera". (MikaelSVK)
- Píseň „Hot Chocolate“ zpívala v české verzi dabingu mužská sekce sboru Touch of Gospel. (joktuk)
- Polární expres byl pro Toma Hankse osmý film, který jen v USA vydělal více než 150 milionů. (imro)
Reklama