Režie:
Jaroslav DudekScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Jindřich NovotnýHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Chudík, Miloš Kopecký, Eliška Balzerová, Josef Abrhám, Hana Maciuchová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Jana Štěpánková, František Němec (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(20)
Obsahy(1)
Seriál nás provází osudy protagonistů spjatými ze všech úhlů pohledu s oddělením ortopedie. Do příběhu vcházíme ve chvíli, kdy do místní nemocnice je po autonehodě přivezen těžce raněný známý hokejista, reprezentant Přemysl Rezek, na oddělení primáře Sovy nastupuje mladá lékařka Alžběta Čeňková, právě sloužící, nezapomenutelný doktor Štrosmajer svérázně "chválí" sestru Huňkovou a primář Sova na rodinné oslavě začíná mít vážné obavy o svého syna Karla... A to zdaleka není celý výčet postav a událostí, které nás čekají v jednom z nejlepších Dietlových seriálů, podpořený skvělými hereckými výkony a vydařenými dialogy... Seriál měl původně třináct dílů, po velkém úspěchu pak bylo dotočeno dalších sedm. Roli primáře Sovy původně rozehrál Karel Höger, kterého po jeho úmrtí během natáčení nahradil právě Ladislav Chudík. (pfa)
(více)Recenze (417)
Vrcholné dílo z pera excelentního scénáristy Jaroslava Dietla. Jeho cit pro psaní má za následek poutavost, přirozenost a (ne)všednost příběhů, které se v Nemocnici na kraji města snoubí s fenomenálními hereckými výkony. Jistě není třeba blíže vychvalovat postavy dr. Štrosmajera, primáře Sovy, Arnošta Blažeje či sestry Hunkové-Pěnkavové. Tohle je seriál, který přitahuje diváky k obrazovkám i po letech. ()
Dietlův majstrštyk. Bohužel, tragický okamžik, tedy zcela nečekaná (a předčasná) smrt Karla Högera, původního představitele primáře Sovy, se nad celým seriálem vznáší jako prokletí. A přestože se Ladislav Chudík snaží, seč může, ta role – věkem, charakterem i osobním charizmatem – byla psána Högerovi na tělo a jedině on ji mohl vycizelovat do nejmenších detailů. Herci Högerova formátu jsou, bohužel, alfou a omegou každého díla, sebevíc milovaného a obdivovaného. ()
Upachtěný režimní seriál, ukazující dle společensko-politických pravidel té doby na epizodkách >ze života< jedné okresní nemocnice >problémy< socialistického zdravotnictví. Socialistické soužití, soudružské vztahy, jasný záporák Cvach, nemorální kariérismus, řeč a moudrost dělného lidu a tak dále a tak dále - no ano, soudruzi umělci, ukažte nám ten život v husákovském socialismu, ale jen to co vám vrchnost dovolí... Nechápu tu zdejší adoraci, byť samozřejmě hlavní protagonisty téhle vylhané story zosobnili nejpopulárnější herci té doby. A ty dvě hvězdičky zde jsou opravdu jen za ty dobré herecké výkony některých z nich... ()
Skvěle napsané dialogy a postavy - ty postavy jsou navíc i dobře zahrané (většinou). Nejraději mám Kopeckého a Medřickou, hodně zajímavým vývojem projdou např. Abrhám nebo Janžurová. Srala mě Motlová s tím svým věčně vytřeštěným výrazem ("a co Kája!"), snad největší sviní v seriálu je dcera Štrosmajera - k té cítím přímo fyzický odpor. Jsem zvědavý na pokračování (vyhlížím ho ovšem s mírnými obavami) ()
Nebylo všechno na tom socialismu jenom špatné. Třeba, jak se komunisté mezi sebou věšeli, to se mi líbilo, nebo pak tenhle seriál. Ale vážněji: Nemocnice je skvěle řemeslně zvládnutý seriál s excelentními hereckými výkony. Dokáže-li si člověk odmyslet onu rovinu, v níž se prezentuje plakát socialistického zdravotnictví, musí uznat, že příběhy jsou vedeny naprosto bezchybně a že se od nich lze jen stěží odtrhnout. Tandem Dietl-Dudek je nepochybně to nejsilnější, co jsme kdy v televizní tvorbě měli. Na dalších sériích Nemocnïce je to znát velice zřetelně. ()
Galerie (131)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (154)
- Prelietavý doktor Blažej (Josef Abrhám) sa v deji zblížil s plachou sestričkou Inou, ktorú stvárnila Andrea Čunderlíková. Z romániku sa vykľula láska, z ktorej vzišlo dokonca spoločné dieťa. V seriáli sa Blažej svojej žene priznal, ako sa veci majú, rozviedol sa a začal nový život po boku Iny. Skutočný životný príbeh Josefa Abrháma bol takmer totožný so svojou filmovou postavou. Osem rokov tvoril pár so speváčkou Naďou Urbánkovou, zoznámenie s mladučkou Libuškou Šafránkovou mu zmenilo život. Dva roky udržoval pomer s oboma dámami, kým sa Urbánková o jeho „druhom živote“ dozvedela od svojej kaderníčky. Veľmi zamilovaná, ale teraz aj nesmierne sklamaná a zúfalá Naďa Urbánková sa Abrháma nechcela len tak vzdať. Dokonca sa mala z nešťastnej lásky pokúsiť o samovraždu. Lenže Abrhám sa definitívne rozhodol pre Šafránkovú a Urbánkovú opustil. [Zdroj: Pluska] (Raccoon.city)
- Na dveřích oddělení lze vidět ještě nápisy „Orthopedie“, později se slovo počeštilo a nahradilo nově „Ortopedie“. Původ slova pochází z řeckých slov „orthos“, což znamená „správný“ nebo „rovný“, a „paidion“, což znamená „dítě“, a to proto, že ortopedie byla poprvé praktikována jako způsob léčby dětských deformit páteře. Moderní ortopedie se samozřejmě rozrostla a zahrnuje rozmanitou škálu léčebných postupů pro všechny věkové skupiny. Ve světě se používají pro tento obor slova Orthopaedic a Orthopedic. (sator)
- Naviac pri písaní scenára Jaroslavovi Dietlovi pomohol jeho priateľ ortopéd športovcov Ihor Elíf, ktorý pracoval v Mosteckéj nemocnici a celú mu ju ukázal. (Raccoon.city)
Reklama