Režie:
Jaroslav DudekScénář:
Jaroslav DietlKamera:
Jindřich NovotnýHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Chudík, Miloš Kopecký, Eliška Balzerová, Josef Abrhám, Hana Maciuchová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Jana Štěpánková, František Němec (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(20)
Obsahy(1)
Seriál nás provází osudy protagonistů spjatými ze všech úhlů pohledu s oddělením ortopedie. Do příběhu vcházíme ve chvíli, kdy do místní nemocnice je po autonehodě přivezen těžce raněný známý hokejista, reprezentant Přemysl Rezek, na oddělení primáře Sovy nastupuje mladá lékařka Alžběta Čeňková, právě sloužící, nezapomenutelný doktor Štrosmajer svérázně "chválí" sestru Huňkovou a primář Sova na rodinné oslavě začíná mít vážné obavy o svého syna Karla... A to zdaleka není celý výčet postav a událostí, které nás čekají v jednom z nejlepších Dietlových seriálů, podpořený skvělými hereckými výkony a vydařenými dialogy... Seriál měl původně třináct dílů, po velkém úspěchu pak bylo dotočeno dalších sedm. Roli primáře Sovy původně rozehrál Karel Höger, kterého po jeho úmrtí během natáčení nahradil právě Ladislav Chudík. (pfa)
(více)Recenze (418)
Dovolím si parafrázovat Tosima: "Silné lidské příběhy. To prostě Jaroslav Dietel uměl",.... ale to rozhodně nestačí! Měl jsem to štěstí, že za totality jsem byl ve věku, kdy mě tenhle seriál ještě nemohl zajímat a v době, kdy by mě zajímat mohl, už byl filmový výběr a srovnání mnohem pestřejší a zajímavější. Inscenační seriály nikdy nebyly a nebudou můj šálek čaje a pro sílu sdělení mi nestačí jen dobré dialogy a detaily na vážné obličeje. ()
Malá socialistická telenovela. 1) V době vzniku mé dvacetileté já vnímalo tento seriál značně kriticky. Fádní primář Sova pronášel své výchovné proslovy, jeho nesympatický syn se opíjel, panenkovská doktorka Čeňková s bezvýrazným ksichtem a stejně nijakým herectvím se točila kolem asexuálně působícího nevěrohodného hokejisty Rezka, nudná doktorka Králová s pro mě tehdy nepochopitelným jednáním ujížděla na poslechových diskotékách vážné hudby s doktorem Řehořem, doktor Blažej se točil kolem zomboidky (ve slovníku nehledej) Iny a všichni chodili po chodbě nemocnice a neustále otevírali nějaké dveře, čímž dodávali dílu potřebný drive. 2) Vnímal jsem i pozitivní aspekty - zejména skvělou sestru Huňkovou, doktorku Fastovou či hláškujícího moudrého guru doktora Štrosmajera. Neunikly mi prázdné ulice při vysílání nového dílu a zaznamenal jsem nepochybnou řemeslnou profesionalitu Dietlova scénáře i dobovou hereckou elitu. Navíc, dosud nepolíben telenovelami, jsem netušil, že může být mnohem hůře. 3) Uběhlo třicet let. Panoptikálnost některých postav mě už neštve, ale mírně baví. Uplynulá léta ani nové společenské poměry nic nezměnily na faktu, že seriál má co říci i dnešním divákům. ()
Skutečná seriálová špička. Troufám si říct, že i dnes patří mezi nejlepší seriály. Nemocniční prostředí je skvělé téma, dokáže lidi přitáhnout k televizním obrazovkám. Pan Chudík a pan Kopecký, nádherný herecký koncert, který nemá obdoby. Hrála zde tehdejší herecká elita a legendy filmového nebe. Tak má vypadat seriál. ()
Nadšení ostatních z tohoto seriálu rozhodně nesdílim. Neni to dost dobrý na to, abych to vydržel nějak pravidelně sledovat, takže mi poněkud unikaj souvislosti a vztahy mezi jednotlivými postavami. Celkově mi ale připadá jeden díl jako druhej a dalo by se to shrnout asi takhle: Doktor Sova flegmaticky pronese nějaký moudro, pak pro změnu doktor Štrosmajer pronese nějaký moudro velmi emotivně, do toho pořád přiblble se usmívající doktorka Bety Čeňková, sem tam nějakej prostřih na Gregoryho, kterej doma poslouchá nějaký hrozný kakofonie... Jedinej sympaťák je Cvach. ()
Typická dietlovská bizarní telenovela se všemi jeho scenáristkými nedostatky, nonsensy, ale i neúnavnými schopnostmi tvořit nové a nové floskule, které stávajíce se oblíbenými a citovanými hláškami jen podporují tu nostalgií podpořenou bublinu seriálové legendy, na níž se bohužel dodnes veze třeba i taková Ordinace v růžové zahradě.. Nemocnice tak jen potvrzuje, že za divácky, rozuměj většinového diváka, nejoblíbenější tuzemský žánr neplatí detektivka, ale vlastně libovolný filmový (pa)tvar z nemocničního prostředí.. ()
Galerie (131)
Photo © Česká televize / Přiba Mrázová, Miroslav Pospíšil
Zajímavosti (156)
- V USA pouštěli seriál na ambasádě lidem, kteří jeli do tehdejšího Československa pracovat. (M.B)
- Seriál nebol na objednávku a vedenie Československej televízie ho veľmi nechcelo, lebo neoslavoval robotnícku a roľnícku triedu, ale intelektuálov. Jaroslav Dietl išiel do toho svojvoľne aj napriek nevôli vedenia. (Raccoon.city)
- Výtah mezi poschodími nemocnice má jen jedny dveře. Takový případ známe ze starých výtahů, kdy kabina výtahu nemá své druhé dveře, které by jezdily s ní, ale při pohybu klece „chybí“ jedna stěna výtahu a je tedy vidět, jak dveře, kterými jsme vstoupili, mizí - kolem nás „jede“ zeď šachty a následně se další dveře objeví. To se tady ale neděje, protagonisté otevřou dveře do výtahu, vstoupí dovnitř, dveře se zavřou, výtah se rozjede - i s těmito dveřmi - a v dalším patře se zase tytéž dveře otevřou a protagonisté vyjdou ven. Toto se děje opakovaně v průběhu celého seriálu, mnohdy i několikrát za jeden díl. (tatachu)
Reklama