Režie:
Louis LeterrierKamera:
Erik WilsonHrají:
Hannah John-Kamen, Caitríona Balfe, Helena Bonham Carter, Dave Chapman, Harris Dickinson, Natalie Dormer, Taron Egerton, Nathalie Emmanuel (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Konec, začátek, to je jedno (E01)
-
Nic už není tak jednoduché (E02)
-
Co bylo zmařeno, se zase spojí (E03)
-
První, na co si vzpomínám, je oheň (E04)
-
Zná všechna tajemství (E05)
-
Gelfling – světa zachránce (E06)
-
Je čas na můj tah (E07)
-
Vědmy nevědí vše (E08)
-
Krystal volá (E09)
-
Jen střepina byla ztracena (E10)
Obsahy(1)
Mocichtiví vládci vysávají z planety Tra život. Skupinka odvážných Gelflingů se proto spojí na výpravě za záchranou světa a s temnotou se rozhodnou bojovat. (Netflix)
Videa (3)
Recenze (59)
Přestože se tento výtvarný experiment hrubě nezdařil, jsem nucen ocenit alespoň samotnou snahu o nevšední zpracování. Jakožto zdejší hororový expert totiž dobře vím, že pro posun vpřed musíme mnohdy prozkoumat nejednu slepou uličku. Tvůrci vsadili na loutkový svět, který, ač detailisticky propracovaný, postrádá rozměr autenticity. Podrobíme-li pohyb postav důkladnějšímu zkoumání, velmi rychle v něm odhalíme jistou neplynulost a anatomickou nevěrohodnost. Stejně tak zarazí i permanentně neměnný výraz postav, v důsledku čehož nedokážou přesvědčivě projevovat své emoce. Diváky nepochybně odradí i banalita celého příběhu, který navíc v úvodních epizodách podstatně zápolí s narací. Doufal jsem, že The Dark Crystal: Age of Resistance dostojí svému jménu a dostane se i na decentní strašení, ale to by rasa Skeksiů nesměla připomínat úsměvné příšery z osmdesátkových hororových komedií. Seriál bych doporučil k projekci leda dětskému publiku a pouze z hluboké úcty, kterou chovám k půvabné Anye Taylor-Joy a jejímu svůdnému hlasu, neudělím odpad. ()
Jedno z největších seriálových překvapení za posledních X let a pro mě osobně zřejmě nejlepší fantasy od Pána Prstenů. Neskutečný (!!) vizuál, fantastická hudba, Komoří, humor, dabing, napětí, Komoří, emoce, kamera, Komoří, podlingové, Komoří, ... Rozšíření světa, který původní film jen zlehka načrtnul kvůli omezené stopáži, se zde tvůrcům povedlo opravdu neskutečně. Postavy z filmu dostaly více prostoru a tak se mohly dostatečně vykreslit a díky tomu si s nimi utvořit patřičný vztah, a nové postavy byly ve velké většině také naprosto skvělé. Nejvíc mě ale uhranulo naprosto neskutečné propojení loutkové animace s těma digitálníma. Nikdy jsem z žádného fantasy necítil takovouhle pohádkově-fantasy atmosféru, jako z tohohle. Občas jsem si vzpomněl na Pána Prstenů, občas na Nekonečný příběh, občas na Labyrint, ale pořád tam bylo něco... víc, co jsem nikde jinde neviděl. Nikdy bych nevěřil, že to řeknu, ale mám pocit, že původní film vznikl právě proto, aby se o skoro 40 let později mohlo natočit tohle mistrovské dílo. ()
Verím, že ako dieťa alebo mladšieho teenagera by ma upútal tento seriál podobným spôsobom, akým ma kedysi dávno uhranuli Nekonečný príbeh či Posledný jednorožec. To znamená, že tieto diela pozerám pravidelne s radosťou dodnes. Spracovanie je úchvatné, postavy aj napriek svojej drevenej forme žijú, spoznávame väčší svet s množstvom postáv, ale dej je prehľadne prerozprávaný. Najslabšiu chvíľku si bohužiaľ tvorcovia vybrali v samotnom finále, avšak celkový pozitívny dojem to už rozhodne signifikantným spôsobom neznižuje. Mimochodom môže ísť aj o balzam pre dušu ľuďom, ktorí boli trpko sklamaní z Rings of Power a na Temný kryštál doteraz nenarazili. ()
Jim Henson vytvoril nový a pútavý svet. Tvory čo ho obývajú sú invenční, zaujímavý a častokrát strašidelný. Určite sa nejedná o rozprávkové postavičky, hoci niektoré sú celkom milé. V rámci žánru je to ale tradičné fantasy, ktoré je značne inšpirovaný tými známymi, ako je napríklad Pán prsteňov, ale je v ňom cítiť aj inšpirácia voči novým fantasy dielam, ktoré určite vo väčšej alebo menšej miere ovplyvnilo. Má v sebe veľa filozofie o dualite a o ceste hrdinu. A do toho nám celé toto dielo dabuje herecká elita. Najväčší problém je, že to zostáva nedokončené a možno tiež, že koniec toho všetkého už poznáme. To ale neznamená, že by nám putovanie trojice hrdinov prišlo nudné. Práve znalosť konca je v rámci vytvárania nových motívov a prehlbovania mytológie obrovskou zábavou. Leterrier sa prekonal a vdýchol v novej dobe starnúcemu dielu nový život. Mňa osobne to bavilo. Najobľúbenejšou postavou sa pre mňa stala Deet. S tou jej naivitou aj novo nadobudnutými schopnosťami. Určite to nie je dielo pre každého. Ale myslím si, že tí, ktorý v ňom dokážu nájsť tie presahy ( a je ich tam veľmi veľa) toto dielo ocenia. Je iné, svieže a veľmi, veľmi svojské. ()
Pre mňa seriál predstavuje nádherný úvod do čarovného fantazijného sveta Thra. Vytvoriť veľkovýpravný bábkový seriál v dnešnej dobe chce istú dávku talentu a geniality. Úvodná epizóda približujúca príbeh okolo Temného kryštálu pôsobila na prvý pohľad mätúco. Som rád, že som dal seriálu šancu, s každou epizódou má jeho dej viac a viac pohlcoval. Podlingovia, Geflingovia a Skeksiovia mi budú chýbať. Teším sa na pokračovanie. Medzitým si skrátiť čakanie starým filmom o temnom kryštáli z roku 1982. ()
Galerie (36)
Photo © Netflix
Zajímavosti (8)
- V scénach v kráľovskej knižnici je približne 10 000 kníh. (Krnac)
- Pre pôvodný dabing bola použitá metóda tzv. ADR recording, to znamená, že pri natáčaní lútok boli prítomní aj dabéri, ktorý rozprávali svoje repliky a tomu sa, samozrejme, musela prispôsobovať scéna a hlavne pohyb úst, potom vo zvukovom štúdiu tieto repliky povedali znova pre vyššiu kvalitu zvuku (počujeme len zvuky vzniknuté v štúdiu). (Krnac)
- Jazyk Podlingů je uměle vytvořený jazyk, ale má základy v srbochorvatštině, takže slované mohou rozumět vybraným slovům, ale už ne celým větám. (Muffino)
Reklama