Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (129)

rt12 

všechny recenze uživatele

Nůž ve vodě nese rukopis Romana Polańského (pozd. Hořký měsíc, Bůh masakru). Film je o manželské dvojici, jejichž vztah naruší třetí osoba zvenčí. Postupně se průběh filmu mění. Od uvolněné atmosféry přes psychologickou hru , když se objeví zbraň, bojíme se o život některé z postav. Dojem je umocněn tím, že se vše odehrává v omezeném prostoru v autě, na jachtě a opět v autě. Střet mužů, ale ještě více jejich eg, střet nejen generační, ale i sociální. Mladík intelektuálně nestačí na manžela, ten toho zneužívá ne fér způsobem. Žena zde buď urychluje nebo umožňuje jejich reakce, ale sama se nemění a zůstává chladná. Na konci filmu se projeví její cynizmus a vlastně i psychická převaha. Kdo má rád psychologická dramata též doporučuji. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších polských filmů, které jsem kdy viděla, dokonce ještě lepší než Rejs. Polanskému se povedlo už v jeho debutu předvést perfektní filmařinu. Dobře vystavěný příběh s vykreslenými osobnostmi. Vynikající kamera, zajímavé pohledy z nadhledu i podhledu, velké detaily, ve doladěné muzikou, která je výrazná, ale není přehlušující. Závěr není předem čitelný, v příběhu nastává hned několik zvratů. Vidíme tu mužské soupeření mezi majitelem jachty a stopařem. Oba mají něco společného, jsou soutěživí, staví na svém mužství, trochu se přitahují, trochu se provokují. Žena vylaďuje mírné neshody, příliš do sporů nezasahuje. Její podstatný part je až v samém závěru filmu. Jsem překvapená, jak málo má film hodnocení. Přitom předčí jak Čínskou čtvrť, tak i mnohem známějšího Pianistu. Roman Polanski ve filmu nehraje, předaboval Zygmunta Malanowicze. ()

Reklama

dANo 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski už vo svojej prvotine dokázal zaujať, pritom mal k dispozícii len 3 postavy, jednu jachtu a auto... Výborne sa mu podarilo vykresliť psychológiu postáv a poukázať na ješitnosť mužov v situácii, kedy je s nimi nejaká pekná mladá žena. Záver filmu ma takisto veľmi dojal, takže jeho sledovanie sa fakt oplatí. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Roman Polanski je skutečně šikula, co se týče psychologie mezi postavami. Nikdy bych nevěřil, že rychlokurz plachtění může být ve společnosti tří pšonků taková zábava se zajímavým psychologickým pozadím. Velice hezká kritika lidských povahových nedostatků a partnerského stereotypu. Divák se může nabažit krásnými lidskými vlastnostmi. Od ješitnosti až po cynismus. Já tahám z rukávu lepší tři kousky. Jsem si jistý, že bych ještě více snímek docenil po dalším zhlédnutí (třeba někdy), protože cítím, že je tam opravdu hodně skrytých odkazů a snímek má větší hloubku, než jsem zvládal registrovat. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že od Polanského celovečerního debutu jsem očekával spíše thriller, už jen kvůli názvu a mysteriózně vzhlížejícímu plakátu, jedná se ovšem o formanovsky laděný film (respektive passerovsky - Forman stavěl na ději krapet více), u kterého bych nebyl udiven, kdyby byl influencí pro tehdy ještě dorůstající generaci filmařů. Často se udává, že naše nová vlna měla za vzor tu francouzskou, ale s ohledem na kulturní blízkost bych radši hovořil o tomto snímku (navíc "Slnko v sieti" šlo do kin téměř stejně jako tohle). Některé naše dobové filmy dle mého soudu Polanski překonává - hlavně psychologickým rozvrstvením postav, které třeba postrádají u nás honorované "Intimní osvětlení" a "Ostře sledované vlaky", naopak postrádá humor typický pro tvorbu Miloše Formana (v tomhle je dílo naopak blízké právě Francouzům - hlavně Godardovi), ovšem to nějak výrazně nevadí. Svým způsobem je "Nůž ve vodě" i filipikou vůči žánrovým filmům z tehdejšího Hollywoodu, a to včetně Hitchcocka - nejsou tyto filmy přehlcené dialogy?, ptá se svojí půldruhou hodinou Polanski. Svým způsobem má pravdu - věci lze říct i takto silně minimalistickým podáním, někdy slova dokáží nahradit i okolní elementy. Jsem také rád, že tohleto mistrovství není jen valutou tohoto filmu, ale také i další Polanského tvorby - v tomhle výrazně uspěl i jeho následující "Hnus". Vedle dalších mistrů všeho druhu se tedy touto projekcí zrodil i "mistr minimalismu"... Od pěti hvězd tento snímek dělí jen jedna drobnost - větší zaujetí pro zápletku, je podobně 'o ničem' jako výše zmíněný Passerův film. 80% ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Skutečné jmeno lodi bylo "Rekin" (žralok). (Kulmon)
  • Polanski se stal po filmu známým a chtěl film přepracovat v angličtině se Spencerem Tracym a Elizabeth Taylor, ale poté od toho upustil, nechtělo se mu dělat znovu stejnou věc. (Kulmon)
  • Během jednoho záběru byl kameraman Jerzy Lipman přivázán ke stožáru a držel kameru. Přestože vítr nebyl silný, stožár se houpal, kamera byla těžká a bylo obtížné udělat dobrý záběr. Režisér Polanski o záběr velmi stál a ptal se jak to jde. Lipman se naštval a zařval: "Na hovno" a upustil kameru do vody. Kamera nebyla nalezena potápěči a dodnes leží na dně v jezeru. (Kulmon)

Reklama

Reklama