Režie:
Roman PolańskiKamera:
Gilbert TaylorHrají:
Catherine Deneuve, Ian Hendry, Helen Fraser, Valerie Taylor, Mike Pratt, Yvonne Furneaux, Roman Polański, Renee Houston, James Villiers, John Fraser (více)Obsahy(1)
V londýnském bytě spolu žijí dvě naprosto rozdílné sestry Helen (Yvonne Fourneaux) a Carol (Catherine Deneuve). Společenská Helen nachází plné uspokojení v milostném poměru s ženatým Michaelem (Ian Hendry), Carol, která se straní mužů a lidí vůbec, pracuje jako manikérka. Když Helen odjede s milencem k moři, přestává se její osamělá sestra kontrolovat: omluví se z práce pro nemoc a uzavře se ve svém bytě, soužená hrůznými sexuálními sny...
Režisér Polanski vytváří hororovou studii mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Snímek, který u nás nebyl nikdy uváděn (leda výjimečně v Ponrepu pod názvem Ošklivost), obsahuje drastické sekvence násilí a děsu, nikterak je však nekomentuje a neanalyzuje: kamera zachycuje děj tak, aby divák vnímal obraz z úhlu pohledu labilní Carol, a tak se stávají její hnus a samota také jeho hnusem a samotou. Šílenství se ve filmu nejeví jako osud jedince, nýbrž jako choroba celé společnosti. Film, který napsal sám Polanski se svým dvorním scenáristou Gérardem Brachem, získal na MFF v Berlíně 1965 Stříbrného medvěda. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (227)
Repulsion je prvni film z Polanskiho paranoidni bytove trilogie, ktery se pravem radi do Polanskiho osobni TOP5 a na podruhe musim docenit krasu tohoto skvostu maximalnim hodnocenim. Dokonale zobrazena paranoia a mentlani propad do hlubin silenstvi nadherne Catherine Deneuve, kterou je tezke si v tomhle filmu nezamilovat. Skvela atmosfera. 9/10 ()
Vynikajícím způsobem zfilmovaná beznaděj. Polanski by zřejmě chytlavě natočil i každodenní rutinu navěšovače na drůbežích jatkách. Uklidňující podívaná na rozkládající se mysl jedné nádherné ženštiny, která mi dokonale padla do nálady. Tísnivá atmosféra by se dala krájet a Catherine Deneuve pak přímo přeříznout. Vzhledem k jejímu duševnímu stavu by však bylo nutné místo divokého milování zvolit poměrně nudnou variantu bezpečného znásilnění. Deviantní čtyřka. Viděno během Challenge tour 2015: 30 dnů se světovou kinematografií ()
Šedesátky psychologickým thrillerům a horrorům docela fandily. U těchto příběhů jde často o to, zda se na ně příjemce dokáže naladit. Pravdou je, že byť má Hnus zajímavé scény a Catherine předvádí hodně dobrý výkon, já se na něj naladit úplně nedokázal. 101 hororů, které musíte vidět, než umřete 95/101 ()
Filmařské kvality i úmysly nezpochybnitelné, ale k vysoce sugestivnímu zážitku má Hnus pořád daleko. V neúprosné subjektivizaci vůči hlavní hrdince podobně laděné jako pozdější Rosemary, která ale měla vynikající Miu Farrow, zajímavé vedlejšáky a emocionálně silný, perfekcionisticky gradující vývoj. Repulsion má sice krásnou, ale herecky nemotornou Deneuve, a bezpochyby vynalézavou režii, která však nedokáže zcela zastínit šíleně zdlouhavou expozici a sám o sobě rutinní námět. Druhá půlka je ovšem zásluhou nepříjemné zvukové stopy a enormně sílícího pocitu mentální i fyzické izolace, vyvolané zmíněnou subjektivizací a promyšlenou prací kamery ve vztahu k bizarnímu prostředí, vskutku silnou filmovou zkušeností, kterou zpod kůže jen tak nevyškrabete. Škoda, že si takovou úroveň nedrží Polanski celou dobu... 70% ()
Nepřítomný pohled očí Catherine Daneuve, která hraje psychicky nemocnou, osamělou dívku Carol. + Nikdy neuvařené syrové králičí maso, měnící se postupně v zahnívající mršinu. + Pokoj, kde se Carol zabarikádovala před světem. + Brutální, mrazivý způsob jakým se vypořádala s přízní loudících nápadníků. Tohle si nejspíš vybavím při vzpomínce na HNUS, který mě jinak nijak zvlášť neoslovil. Prvky hororu, vraždění a stopy krve nejsou tím, co by mě ve filmu dokázalo nadchnout. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (25)
- Bridget (Helen Fraser) opisuje, že videla komédiu, v ktorej Charlie Chaplin je svoju topánku. Myslí tým film Zlaté opojenie (1925). (Arsenal83)
- První film, který zobrazuje ženský orgasmus (i když jen zvukově), který prošel britskými cenzory. (Kulmon)
- Film bol natáčaný v Londýne - exteriéry v South Kensington a interiéry v Twickenham Studios. Dôvodom bol aj fakt, že Roman Polanski sa práve nedávno presťahoval z rodného Poľska do Spojeného kráľovstva. (Arsenal83)
Reklama