Režie:
Roman PolańskiKamera:
Gilbert TaylorHrají:
Catherine Deneuve, Ian Hendry, Helen Fraser, Valerie Taylor, Mike Pratt, Yvonne Furneaux, Roman Polański, Renee Houston, James Villiers, John Fraser (více)Obsahy(1)
V londýnském bytě spolu žijí dvě naprosto rozdílné sestry Helen (Yvonne Fourneaux) a Carol (Catherine Deneuve). Společenská Helen nachází plné uspokojení v milostném poměru s ženatým Michaelem (Ian Hendry), Carol, která se straní mužů a lidí vůbec, pracuje jako manikérka. Když Helen odjede s milencem k moři, přestává se její osamělá sestra kontrolovat: omluví se z práce pro nemoc a uzavře se ve svém bytě, soužená hrůznými sexuálními sny...
Režisér Polanski vytváří hororovou studii mentálního rozpadu osobnosti dívky, zatížené sexuálními zábranami. Snímek, který u nás nebyl nikdy uváděn (leda výjimečně v Ponrepu pod názvem Ošklivost), obsahuje drastické sekvence násilí a děsu, nikterak je však nekomentuje a neanalyzuje: kamera zachycuje děj tak, aby divák vnímal obraz z úhlu pohledu labilní Carol, a tak se stávají její hnus a samota také jeho hnusem a samotou. Šílenství se ve filmu nejeví jako osud jedince, nýbrž jako choroba celé společnosti. Film, který napsal sám Polanski se svým dvorním scenáristou Gérardem Brachem, získal na MFF v Berlíně 1965 Stříbrného medvěda. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (227)
Samota je strašná a tíživá věc a svý o tom ví i Carol (Catherine Deneuve).Musím uznat,že film má i své světlé stránky,ale těch je pomálu.Většinu snímku převládá těžká nuda a já si tak film zkrátka protrpěl.Kratší stopáž by rozhodně nebyla naškodu.A jestliže tvůrce chtěl aby divák vnímal film z úhlu pohledu labilní Carol-tak u mě se mu to vůbec nepovedlo.Velký podíl na tom má nepřesvědčivý výkon hlavní představitelky.Mohlo to být depresivní drama s prvky hororu jen by se to muselo uchopit trošku jinak.Za mě 2 hvězdy.Víc si tenhle HNUS nezaslouží. ()
Z nějakého důvodu jsem si během velmi sugestivního závěru představoval, jak by celá záležitost vyzněla coby televizní reportáž o hrůzném nálezu v jednom panelovém bytě. Jak by byl vykreslen vrah, jak oběti, zda-li by vůbec někoho zajímaly příčiny. Těm je věnováno předchozích devadesát tíživých filmových minut, zahrnujících asi třikrát znásilnění Catherine Deneuve a minimálně jednou Catherine Deneuve procházející v zombie modu Londýnem. Ale ačkoliv (nebo právě proto), že jsem se během nich cítil jako hlavní hrdinka – jako paranoik trpící klaustrofobií, kterému začíná jít na mozek „duševní“ uvěznění mezi čtyřmi stěnami –, nebyl jsem schopen uniknout. Netuším, jestli má jít o výzvu ke zmagoření, nebo naopak o varování před ním, či pouze o atmosférické nahlédnutí do hlavy pacientky, která utekla z pohovky doktora Freuda, psychárna je to každopádně vydařená. 80% Zajímavé komentáře: Jeanne, venus, Jordan, lupuscanis ()
Tak som sa tej Carol ani nečudoval. Keď Vás každý chlap okukuje a vyzlieka očami, tak Vás chuť na sex po čase prejde a ostane iba nenávisť k mužom. Aj keď nemusela teoreticky platiť nájom, že. Neviem, či aj o to išlo Polanskému, možno viac o technické finesy a eperimentovanie s hororovým žánrom. Celkom fajn, ale príliš ma to neupútalo. Niekde okolo 70%, pri Rosemary som pridal, tak tu uberiem. ()
Geniální, jak Polanski dokázal zhmotnit samotný titul. Ještě štěstí, že se film nejmenuje Smrt, to bychom toho sem moc nenapsali. Roman asi taky bydlel na kolejích, má pěkně zmáklý všechny noční zvuky od sousedů. Jako film ale nepoživatelný, do okruhu britských 60 ´s to vůbec nepasuje. Dominující a dobrá hudba. ()
Filmové rozklady osobnosti mě občas zaujmou, občas vůbec ne. Repulsion se to povedlo tak nějak napůl. Místy je tento Polanskiho snímek opravdu působivý a znepokojivý, větší část stopáže mě ale příliš moc povedená nepřišla. Výkon hlavní hrdinky je přinejmenším pochybný, nepodařilo se mi dostatečně se do ní vcítit. 6/10 Horror movie of the Year ()
Galerie (61)
Zajímavosti (25)
- Film bol natáčaný v Londýne - exteriéry v South Kensington a interiéry v Twickenham Studios. Dôvodom bol aj fakt, že Roman Polanski sa práve nedávno presťahoval z rodného Poľska do Spojeného kráľovstva. (Arsenal83)
- Natáčanie bolo pre Polanského náročné, pretože nepoznal londýnske miesta natáčania a on, ako aj Catherine Deneuve, nehovorili plynule anglicky. (Arsenal83)
- Časopis Premiere zařadil film mezi 25 nejnebezpečnějších filmů všech dob. (Kulmon)
Reklama