Režie:
Roman PolańskiScénář:
Roman PolańskiKamera:
William A. FrakerHudba:
Krzysztof KomedaHrají:
Mia Farrow, John Cassavetes, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans, Ralph Bellamy, Victoria Vetri, Charles Grodin, Tony Curtis, William Castle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Jsou to jen hormony, anebo se temné síly opravdu chystají ovládnout svět? Novomanželé Rosemary a Guy Woodhouseovi (Mia Farrowová a John Cassavetes) se nastěhují do starého newyorského činžáku, i když je přítel Hutch (Maurice Evans) varuje před temnou historií domu. Působili zde okultisté a došlo tu k několika tragickým úmrtím. Woodhouseovi se seznámí se starými sousedy Castevetovými, kteří u nich začnou být častými hosty. Když Rosemary otěhotní, doporučují jí Castevetovi svého známého gynekologa. Od té doby však Rosemary začne trpět nevysvětlitelnými bolestmi a strachem. Od Castevetových jsou slyšet zvuky jako při duchařských seancích, někteří lidé včetně ostražitého Hutche záhadně onemocní nebo přímo umírají. Jsou to jen náhody, představy psychicky labilní rodičky anebo se proti Rosemary chystá nefalšované satanské spiknutí...? (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (731)
No teda od filmu s takovouhle povesti a takovymhle hodnocenim jsem cekal vic. Jednoduchej, pomalinku odsejpajici pribeh, odehravajici se skoro celej na plose jednoho bytu a jemne receno stupidni konec. Proste mohlo to bejt komplikovanejsi. Nicmene Polanski se soustredi hlavne na postupnou promenu hlavni hrdinky, s tim, jak pomalu odhaluje o co tu jde a i s minimem prostredku se mu dari skvele budovat atmosferu, ktera s kazdou dalsi minutou cim dal tim vic houstne. Ale za horor bych to stejne neoznacil, vylozene hororovejch scen tu je jen par. Velkou vyhrou pak byla tenkrat jeste pekna Mia Farrow v jedny ze svejch prvnich roli, ktera celej film tahne. Takze i kdyz rozjezd je opravdu hodne pomalej a nakejch 40 minut se prakticky nic nedeje a konec je naopak zase uspechanej a stupidni, diky hercum a atmosfere proste nemuzu jit pod 4*. ()
„Is God Dead?“ Bez legrace film, který svým přístupem „nožem proti těhotenství“ není vhodný pro nastávající matky. Polanski dále rozpracovává motiv z Hnusu (Mia Farrow je zpočátku dokonce podobná Catherine Deneuve): bezbrannost mladé ženy, obklopené ze všech stran čímsi cizím, usilujícím o narušení její sexuální integrity. Zde musí hrdinka navíc zápasit s faktem, že se nekontrolovatelné zlo stává její fyzickou součástí, ale jako matka je i v tomto ohledu bezmocná, své nenarozené dítě zabít nedokáže. Film i po čtyřiceti letech od vzniku fascinuje scénami, jejichž sestříháním Polanski protěžuje (možná) paranoidní konspirační teorii Rosemary, tedy i hororové „čtení“ příběhu. U mne to zafungovalo přesně opačným způsobem a vzdorovitě jsem začal „číst“ psychologickou rovinu. Netrpělivě očekávaný a velmi snový závěr nám k vlastní škodě dává jednoznačnou odpověď, ale zároveň si díky ní může dovolit asi vůbec nejděsivější scénu – pasivní přijetí vsugerované role. Odvážné téma i délka plně slouží režisérovu oblíbenému procházení nejtemnějšími a nejcitlivějšími podloubími lidské duše, které jsou v tomto případě (rok před brutálním zavražděním Polanského manželky Masonovým gangem) ještě sem tam projasněné zábleskem škodolibého humoru (například dva vetřelci procházející po špičkách za telefonující Rosemary). 85% Zajímavé komentáře: POMO, tron, tangerine1, Jordan, ScarPoul, Gardenboy ()
I po těch letech stále mrazivé a působivé. Mia Farrow svou roli ztvárnila dokonale. Tento film se stal základem pro mnoho dalších hororů, ve kterých nejde ani tak o akci či nějaké nechutnosti, ale o pořádnou atmosféru, která se zažere až pod kůži. Dokonce, domnívám se, že to způsobil film, jsem měl celou noc po shlédnutí velice nepříjemné sny. ()
Po prvním zhlédnutí před lety jsem konstatoval silný zážitek s efektní tečkou. Potíž je v tom, že se Polanski drží Levinovy knižní předlohy doslovně a v tom je kámen úrazu. Polanského snímek totiž je silný tam, kde divák neví, zda jde o paranoiu ženy s rizikovým těhotenstvím nebo o skutečné spiknutí a zásah nadpřirozených sil. Totiž teoreticky by to tak fungovalo, kdyby pointa nebyla notoricky známá. Rosemary patří k nejúspěšnějším Polanského snímkům a tenhle titul si obvykle průměrný filmový fanoušek vybaví jako první, když přijde řeč o Polanském. Ve své době totiž film fascinoval právě spojením mateřství a tehdy nesmírně oblíbeného tématu satanismu. Levinova předloha je o tom, jak silný dokáže být mateřský cit, a ne o psychóze nešťastné rodičky. Film by zkrátka mnohem líp fungoval jako psychologické drama než jako horor a doslovná tečka ruší a je nefunkční. Ostatně mnohem spíš než horor je to dnes vzhledem k závěru temná groteska. S odstupem doby potěší výkon Miy Farrow a především tradičně pečlivá Polanského režie, ale scénář a pointa jdou celkem mimo mě, takže na víc než 3* to nevytáhnu. Celkový dojem: 60 %. ()
R. Polanski budoval atmosféru neuveriteľne poctivo. Od úvodu vás chytí originálna a tajomná skladba a potom sa režisér nikam neponáhľa.Všetko sníma a odhaľuje postupne a s prehľadom. Výborná hlavná predstaviteľka M.Farrow má obrovský podiel na výslednom dojme. Nie je to vyslovene strach, čo vás drží v napätí, skôr nejaká neistota a hlavne zvedavosť, ako dopadne matka, proti ktorej sa všetci spikli. Sklamaní budú asi všetci, ktorí čakajú krutý a krvavý satanistický horor. Je to po všetkých stránkach skvelý film, ale hlavne psychologický, čo ako vidím podľa niektorých komentárov nevie každý oceniť. Mne to sadlo dokonale. 100%. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (66)
- Americký časopis Entertainment Weekly označil film za 10. nejděsivější film všech dob. (Terva)
- Robert Evans z Paramountu navrhoval Polanskimu pro roli manžela Rosemary (Mia Farrow) Jacka Nicholsona. Polanski ho ale odmítl kvůli jeho jeho zlověstnému vzezření. O pár let později ho nicméně obsadil do hlavní role svého filmu Čínská čtvrť (1974). (Kulmon)
- Kniha „All of them Witches“, která se ve filmu ukazuje, je dovedně zhotovená maketa. (Adramelech)
Reklama