Režie:
Sydney PollackKamera:
Owen RoizmanHudba:
Dave GrusinHrají:
Robert Redford, Faye Dunaway, Cliff Robertson, Max von Sydow, John Houseman, Addison Powell, Walter McGinn, Tina Chen, Michael Kane, Michael Miller (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V jednom z oddělení CIA, krytém jako historická literární společnost, pracuje mladý literární vědec Joe Turner. Spolu s dalšími pracovníky studují brakovou literaturu, aby odhalili, zda se někde neobjevují náznaky úniku informací ze CIA, současně pro její potřeby hledají nové informace a nápady. Když se Joe jednoho dne vrátí z nedalekého bistra, kde byl pro jídlo, nalezne všechny své spolupracovníky zavražděné. Pod svým krycím jménem Kondor informuje o šokující události centrálu a rychle pochopí, že o život jde i jemu... Napínavý thriller vznikl volně podle knížky Jamese Gradyho Šest dní Kondora (která vyšla i česky). Film vznikl na popud hollywoodské hvězdy Roberta Redforda, představitele hlavní role zaměstnance CIA Joea Turnera, který si za partnerku vybral Faye Dunawayovou pro úlohu fotografky Kathy a režií pověřil svého dlouholetého přítele Sydneyho Pollacka. Snímek patří do série politických filmů, jež vznikaly ve Spojených státech v 70. letech po tom, kdy byla odhalena aféra Watergate (jako známé tituly Pohled společnosti Parallax, Rozhovor, Všichni prezidentovi muži). Dodnes neztratil nic na své působivosti. Za pozornost stojí herecké obsazení vedlejších postav. Vedoucí pracovníky CIA Higginse a Wabashe hrají známá hollywoodská hvězda 50. a 60. let Cliff Robertson a významný divadelník John Houseman. Výraznou figuru profesionálního zabijáka tu vytváří bergmanovský herec Max von Sydow. Ještě upozorněme na výbornou hudbou skladatele Davea Grusina. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (425)
Další stará dobrá špionážka, tentokrát na americký způsob. Příběh i to, jak ho Sydney Pollack natočil, působí ohromně realisticky, zpočátku výborně paranoidní Redford mu dodává potřebný šmrnc, k němu je třeba přičíst neselhávajícího Maxe von Sydow a okouzlující Faye Dunaway (jejíž ne moc věrohodná postava je ale důvod, proč Kondorovi dávám "jen" čtyři hvězdy), scény jako bitku v bytě nebo vystřílení kanceláře, a je to. Rád bych si přečetl knihu, která bude zřejmě ještě obsáhlejší - soudě podle toho, že se jmenuje Šest dní Kondora. ()
Vedle Zinnemannova Šakala jeden z nejlepších politických thrillerů, které kdy byly natočeny. Sice mi tam trochu nepasuje milostná linie, ale atmosféra osamělosti by se díky celkově studenému pojetí filmu dala krájet. Sympatický je i dost otevřený (a spíše depresiví) konec. Podporuju názor, že Sydow jako Joubert by si zasloužil vlastní film. ()
Tri dni Kondora patria k filmom, pri hodnotení ktorých necítim potrebu byť objektívnym. Zaujal ma už pri premiérovom zhliadnutí, dojem som si vylepšil po prečítaní knihy s dvojnásobným počtom dní a z nevysvetliteľných dôvodov nemám problém si ho pozrieť, ak ho niektorá televízia uvádza v repríze. Bez väčšieho záujmu vnímam jeho nedostatky, ktorých časť má pôvod už v Gradyho predlohe. Beznádejné postavenie človeka, ktorý sa do niečoho nevedomky priplietol a je treba ho vo vyššom záujme likvidovať ma zaujímalo od Troch mužov na zabitie až napr. po Verejného nepriateľa. ()
Jakmile se někdo přehnaně rychle navzdory okolnostem sblíží, jde mi to trochu na nervy. Tady v jednom záběru Redford na Dunawayovou míří zbraní a v druhém... Takže souhlasím, že romantika celkem dost kazí dobrou atmosféru. Dneska se točí podobné filmy, hlavní ženská postava se taky raději vrhne do náručí hlavní mužské postavy, přestože by logika v danou chvíli velela začít ječet a utíkat na druhou stranu, jenomže v dnešní době je u toho taková honička postav, aut, zbraní a střihů, že si ještě rádi vzpomeneme na starýho dobrýho Pollacka. A v předrevolučním barrandovském dabingu se Soukupem, Munzarem a hlavně skvělým Otou Sklenčkou nemůžete šlápnout blbě. ()
Škoda převeliká, že to poctivec Pollack přesolil s tou řemeslnou oddaností odlitku konformního žánrového archetypu, protože Kondorovo sečtělé kličkování mezi zrádnými mělčinami tajnůstkářských zpravodajských agentur, jakkoli zábavné a perfekcionisticky ukotvené v širokoúhlé kamerové nádheře, tím pozbývá veškeré moderní dynamiky a jiskry - a že by trochu toho adrenalinu nitrožilně potřebovalo jako sůl! Jinak řečeno, je to snímek, ve kterém hnací mechanismy zdánlivě fungují tak precizně, jako by byly seřízeny těmi nejšetrnějšími mistry z řad švýcarských hodinářů, ale přesto z něj na další zhlédnutí nezůstane více než stylově čistý motivační push pro všechny, kdož uvažují o dráze profesionálního knihomola, ale stále nemají jasno. 3,5* ()
Galerie (73)
Zajímavosti (33)
- V okamžiku, kdy Joe "Condor" Turner (Robert Redford) rozmlouvá s Higginsem (Cliff Robertson) u řeky Hudson, je v pozadí vidět továrna se třemi komíny, ve které byla vězněna postava Mela Gibsona ve filmu Spiknutí (1997). (pávek)
- Předlohou k filmu je kniha „Šest dnů Kondora“ od Jamese Gradyho. (Haniczka)
- V čase 1:36:50, ve scéně, kdy Turner (Robert Redford) a Kathy (Faye Dunaway) procházejí dveřmi na vlakovém nádraží, má Turner zdvižený límec kabátu. Jakmile oba projdou dveřmi, límec již zdvižený nemá. (Linejudge)
Reklama