Reklama

Reklama

Dívka s perlou

  • Velká Británie Girl with a Pearl Earring (více)
Trailer

Obsahy(1)

Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (334)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Olivia Hetreed .. Obsahově možná až troufale prázdné a pocitově nevýrazné, jenže plně vynahrazené audiovizuálním oblbovátkem, které překvapivě stačilo, aby můj výsledný dojem zůstal v červených číslech. Webber umí pracovat s obrazem a v přesně střižené výpravě prohání decentně vypadající, přesto stále sexy neodolatelnou Scarlett Johansson (její velké oči a plné rty udělají své, i když jsou její další velké vnady důkladně skryty v kostýmu). Už od prvních vteřin si mně také získala podmanivá hudba Alexandre Desplata, která provází ony vytříbené obrazy, plné her světla, stínů a barev, jež snímá precizní kamera Eduardo Serry. 70%. ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

Malíř a jeho můza v love story, která se nestala. Jan Vermeer je pro děj stejně nedůležitý jako Goya ve Formanových Goyových přízracích a o jeho osobnosti se nedozvíme skoro nic. Ve skutečnosti je to velmi ženský film, protože především ženské postavy tu tvoří jakýsi děj (samotná Griet, Vermeerova manželka a její matka... a jeden zlomyslný spratek). Vizuálně se jedná o vytříbený film, ale neuvidíme nic, co by přesáhlo rámec dražší televizní inscenace. Body dolů srážím i za to, že zápletka u Dívky s perlou zkrátka neexistuje. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Magické, umělecké, tiché, překrásně provedené technicky i herecky, tak akorát dlouhé, lyrické... a skoro by se mi chtělo říct, že o ničem. Scarlett tu podivuhodně zjemnili (a vybělili;)), a Vermeerův obraz skutečně je kouzelný, ale kromě vhledu do tvorby nizozemského národního pokladu film nenabízí nic moc výrazného kromě srandovních fousků Colina Firtha, ztvárňujícího zde dalšího ze svých hrdinů s jemnou duší. Víc než sedmdesát procent ale dát nemůžu, i když mám pocit, že bych měl kolem filmu jen velmi tichounce našlapovat, abych ho nepoškodil - a to rozhodně není obvyklé. K dokonalosti tomu ovšem chybí nemalý kus, a i když nepochybuji, že záměr tvůrců byl naplněn, a stejně jistě Dívku S Perlou doporučuji k vidění, zůstanu při hodnocení na té hranici nadprůměru a přetrvávající výrazné kvality. To zkrátka je úděl nesmělých a tichých, jako byla zde vyobrazená Griet;) 70% ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Ona nejenže „Dívka s perlou“ nechce být životopisným snímkem s postavami a dějem, ale nejde jí ani o tu malbu z názvu a snad ani o nádherně komponované záběry jako takové. Jde o to, co je jakoby „za nimi“ a co má v sobě každá dobrá malba – dojem neuchopitelnosti a přesahu, to do čeho nelze proniknout a obsáhnout, co je sice tajemné a nehybné, ale má svůj vlastní prostor, v kterém malba žije a hýbá se nezávisle na okolním světě (ahoj, Harry Pottere). Oproti pojetí častém v životopisných filmech je v „Dívce“ umění nadřazeno skutečnosti tím způsobem, že malba tu není jen jejím odrazem, ale zachycuje to, co by se ve všedním světě buď neodehrálo, nebo zdaleka ne s takovou krásou a intenzitou; míšení umění a skutečnosti v podobě očekávaného milostného vztahu Vermeera a Griet by tedy bylo nežádoucí, neboť přílišným a osobním kontaktem by obraz zevšedněl, zšedl a zprostnul (jak je vidět na Vermeerově ženě). Ty ze záběrů, jež jako by kompozicí, hloubkou a propracovaností popředí a pozadí kopírovaly Vermeerovy obrazy, jsou dvojího druhu – buď v nich herci na dlouhé vteřiny strnou a vytvoří tak něco, co se i díky nasvícení od skutečné malby liší jen málo, nebo naopak pohybem uvnitř záběru vzniká dojem, že jsme pronikli do malovaného díla a jsme součástí jeho vnitřního rytmu. Tak jako tak, 2/3 záběrů bych si nechala z fleku namalovat a pověsit na stěnu. Zájemci ochotni se tomu věnovat nechť se mi směle hlásí. ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Výjimečně film, kterému by oproti většině trocha narace prospěla. Režisér totiž na plátno není schopen přenést niterní pohnutky hlavní postavy oproti knize a Scarlett Johansson sice hraje skvěle, ale dost často působí "prázdné." 60% ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Režisér, podobně jako scénáristka, Dívkou s perlou debutoval na poli celovečerního filmu, do té doby se věnovali jen televizním produkcím, např. britským televizním snímkům. (imro)
  • David Morrissey hrál v několika scénách malířova přítele, ale všechny scény s ním byly nakonec vystříhány. (Karlos80)
  • Během úvodního víkendu (12.-14.12. 2003) si film v sedmi kinech na severoamerickém kontinentu vydělal 89 472 dolarů, celkem potom 11,6 milionu. (imro)

Související novinky

Klasiky v novém šatu

Klasiky v novém šatu

19.05.2009

Edgar Allan Poe (na obr.): „Zánik domů Usherů“; Emily Brontë: „Bouřlivé výšiny“; Miguel de Cervantes: „Don Quixote“. A k tomu švýcarská legenda o kušostřelci Vilému Tellovi. Ano, nové adaptace… (více)

Barbarella na bondovský způsob

Barbarella na bondovský způsob

15.04.2007

Producentský veterán Dino De Laurentiis to s novou verzí Barbarelly myslí opravdu vážně. Už podepsal smlouvu s Julienem Forestem, synem a dědicem Jeana-Clauda Foresta, legendárního komiksového tvůrce… (více)

Reklama

Reklama