Režie:
Jindřich PolákScénář:
Luděk StaněkKamera:
Jan ČuříkHudba:
Evžen IllínHrají:
Radovan Lukavský, Jiří Vršťala, Jaroslav Rozsíval, Jaroslav Mareš, Naděžda Gajerová, Eva Šenková, Robert Vrchota, Oldřich Vykypěl, František Löring (více)Obsahy(1)
Americká špionážní centrála umístěná v Západním Německu má zájem o informace týkající se československých obchodních aktivit na Středním východě. Agent Rudolf Karlík vytváří v Praze síť svých spolupracovníků... (oficiální text distributora)
Recenze (43)
Áno, je pravda, že ideológiu netreba zbytočne riešiť. Čo ma však ale iritovalo a čo zostarlo rovnako ako tá ideológia, je kvalita obrazu. Možno by to chcelo nejakú reštauráciu mnohých starých filmov, pretože tu som mal pocit, že sa mi zhoršil zrak a treba s tým niečo robiť. Za to ale Polák nemôže. Takýchto starších, priemerných alebo mierne nadpriemerných zapadnutých filmov máme vďaka CS film možnosť vidieť veľké množstvo a mám taký pocit, akoby nebolo od 50. rokov čo robiť, tak sa tu točili iba filmy. Nástupom klasických klišé špionážnych filmov spojených s akciou získalo Piate oddelenie tempo. ()
Dobrý kriminální-špionážní film s celkem slušnou zápletkou.Napínavý boj mezi tehdejšími bezpečnostními orgány proti kapitalistické špionáži-dobová charekteristika titulu který v časech naprostého nedostatku dobrodružných žánrů(i tenkrát spřátelené kinematografie vyráběli podobné filmy zcela mimořádně).Docela rád bych zas někdy tento snímek rád viděl.A nebyl bych určitě sám.Byl to Polákův druhý celovečerní film a tímto filmem se určitě minul svému pozdějšímu filmovému žánru.Až na pár vyjímek třeba Nebeští jezdci.To co točil později bylo už ůplně o něčem jiném.Pozn.Film získal v roce 1961 zvláštní cenu jako nejůspěšnější film v anketě filmového diváka(IV.FČSF Košice).3,5/5. ()
Další z Polákových filmů, které by se díky Illínovu nezastupitelnému vkladu lépe poslouchaly, než se sledují. Hudba k Pátému oddělení vstřebává rozmanité elektronické, resp. elektroakustické inspirace (související se špionážní „telegrafií“), které v psychologicky vypjatých scénách snoubí s pronikavě dramatickou hudbou, jindy bezmála modeluje protoindustriálnění znění. Co zbývá, je vleklé špionážní drama bez dobrodružství i napětí. ()
Dobrá ukázka toho, že agenti ze západu byli opravdoví grázlové, které je potřeba co nejrychleji zlikvidovat. K tomu samozřejmě bylo nutné začít od nejtenčího článku řetězu. Policajti jsou zde ukázáni jako i největší klaďasové na světě a dobří chlapi, kteří mají dokonce charakter a já si vždycky myslela, že nemají ani páteř a nakonec bylo všechno jinak. Taky jsem očekávala, že postava Radovana Lukavského dostane oprátku za velezradu nebo se za to nedostával trest smrti? ()
Film jsem si pustil hlavně proto, že na něm má být viděno letenské sousoší, tedy tzv. fronta na maso. Bohužel jsem ho nikde nepostřehl. ale aspoň mě to donutilo na film kouknout. Špionážka dobrá, i když místy poněkud naivní, jak už zde bylo psáno. A teké jsem nepochopil, proč Radovan Lukavský šel toho zápaďáka napráskart až po tom, co se mu narodilo dítě. ()
Reklama