Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)

(více)

Recenze (229)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Kdyby toto téma bylo zfilmováno dnes a modernějším způsobem s dnešními filmovými hvězdami, tak by to na divácké publikum udělalo stejně silný dojem jako kdysi v roce 1979. Nedivím se, že se ženy nějakou dobu po uvedení tohoto snímku stopu "pokud to šlo" vyhýbaly. I dnes to na diváka, který to neviděl desetkrát, působí hrůzostrašně a starostlivé maminky svým dcerám při sledování filmu vtloukají do hlavy "vopovaž se někdy v životě stopovat"! Místy skutečně běhá mráz po zádech, obzvlášť díky napjaté a nervydrásající hudbě, která v tomto případě dělá hodně. Nevím jestli si toho někdo povšiml, ale při posledním vysílání na Tv Nova, scénu kdy dojde k napadení a odhalení vnad J. Nagyové, "šikovně" neukázali a snažili se to zamaskovat reklamou. Ale všímavým zrakům to jistě neuniklo. No nic, to jen pro zajímavost. A i když dneska některé scény působí nedokonale, trapně či legračně, Smrt stopařek i po téměř třiceti letech k obrazovkám přiláká dost diváků nato, aby se konkurenční televize pustili do boje, která z nichbude toto české krimi vysílat... ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Solidně natočené krimi podle skutečných událostí, kterého se zajímavě zhostil režisér Jindřich Polák. V titulní roli polský herec Marek Perepeczko předvádí solidní studii muže, který vraždí pro svou potřebu, ale ve skrytu duše si je vědom, že udělal něco moc špatného. V rolích obětí Dagmar Patrasová a Jana Nagyová a v roli vrahovi sousedky nic netušící Jaroslava Obermaierová, roli vyšetřovatele ztvárnil zesnulý Zdeněk Buchvaldek. Vyšetřovací postupy i metody jsou celkem autentické, nic moc přehnaného ani nepravděpodobného ve filmu není, až na ten komunistický úlevný závěr po dopadení vraha, je to zručně odvedené krimi. Nevadil lehký odklon od reality skutečných událostí, v rámci zlepšení dramatičnosti filmového děje, jako spíše absence diváckých emocí. U takového filmu jsou potřeba ve velké míře. 60% ()

Reklama

gjjm 

všechny recenze uživatele

Kdyby to mělo trochu inteligentní konec, scény, v níž Charvát uteče ze závodu by nebyly tak úděsně odfláknuté, nehrál by tam Zdeněk Buchvaldek, postavy by nemluvily tak odporně spisovnou češtinou a Vilém Besser by Charváta i hrál a ne jen daboval (Marek Perepeczko sice hraje dost dobře, ale Besserův zamyšlený hlas se k poněkud buransky působícímu Perepeczkově zevnějšku moc nehodí - mimochodem, Besser měl podobně jako Václav Voska na filmy prostě smůlu, hrál jen v několika blbých agitkách a ze slušných rolí ho znají spíše rozhlasoví posluchači a zatvrzelí příznivci dabingu) a nebyly by tam zbytečné a špatné scény s tím fakanem, kterého Charvát unese, byl by to špičkový thriller s vynikající atmosférou a dobře vystavěným dějem, ne o moc horší než světové filmy. Psychologie postavy řidiče Charváta, který znásilňuje a zabíjí stopařky, je výborně propracovaná a scény s ním většinou nemají chybu, stejně jako špinavé a temné prostředí, které má tehdejšímu Československu nepochybně dost blízko. Film byl na svou dobu dost odvážný, nejen kvůli vraždícím a znásilňovacím scénám a docela krvavému snajprování na konci, ale i kvůli absenci jakéhokoliv agitkování, které se nevyhnulo ani nejoceňovanějším filmům té doby - Smrti stopařek překvapivě ano. Film, který má sice nějaké mouchy, ale přesto patří k nejpodceňovanějším českým filmům, který by si zasloužil podstatně větší pozornost. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Ale jo, byl to celkem kvalitní film, jenže z takovéto látky se mohlo vytřískat ještě více, divák mohl být neustále nucen zažívat dusnou atmosféru, ne jen v případě samotného zločinu. Ovšem na tu dobu byl zločin zachycen velmi věrohodně a stejně tak i ukrývání obětí mi připadalo věrohodné - honička s malým chlapce v autě na konec však vrátila diváky nohama zpět na zem. Tedy kdyby to šlo, tak tři a půl, jenže nejde... ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Zhollywoodštěná verze skutečného případu vyniká především skvělým obsazením a naturalistickými scénami znásilnění, odvážnými i na dnešní dobu. V pozdních sedmdesátkách musely mít ještě větší sílu. Jindřich Polák vtiskl filmu nepříjemně realistickou atmosféru, ale jaksi neměl s čím pracovat. Scénář je zoufale přímočarý a tak se opřel o herce. Z nich mě zaujal výborný Marek Perepeczko a především pragmatická Jana Janěková. Kriminalisté se moc nepředvedli a Arebela s Xénií neměly dost prostoru. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (22)

  • V jedné ze scén vrah Charvát (Marek Perepeczko) navštíví kino, kde právě běží komedie Křidýlko nebo stehýnko (1976). Ve scéně však zazní jiný dabing, který byl pro film pravděpodobně účelově vytvořený. (Haller)

Reklama

Reklama