Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (709)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott za pár let oslaví devadesátku a přesto to vypadá, že s do důchodu nechystá. Jen letos (ovšem částečně i díky odkladům způsobené COVIDEM-19) Ridley do kin uvádí své dva nové filmy, přičemž před Klanem Gucci přednost dostává Poslední souboj. Látka, která díky zkušenosti Ridleyho Scotta s historickými látkami jako Soupeři, Gladiátor či Království nebeské a především opětovnému setkání Matta Damna a Bena Afflecka za psacím stolem po více než dvou dekádách od doby Dobrého Willa Huntinga naznačovala, že by mohla stát za to. A v tomto ohledu rozhodně nezklame.   Ridley Scott ovšem skutečně nekráčí ve stopách Gladiátora či Království nebeského. Když dojde na epickou bitevní či bojovní scénu, téměř 85-letý Ridley Scott jí pořád dokáže natočit velkolepě a vtahujícím způsobem. Takové momenty jsou ve filmu ovšem pouze tři. Poslední souboj je velkolepý v oblasti výpravy, kostýmů či audiovizuálu, v rámci samotného obsahu jde ovšem skutečně o malý příběh, který především sází na dialogy postav.   Scottova novinka ovšem k příběhu znásilnění postupuje trochu jinak a příběh údajné oběti/obžalovaného/manžele oběti servíruje ze tří různých kapitol. Na různé události se tak díváme z různých úhlů pohledů a je v tom krásně znázorněné to, jak se se může lidská perspektiva různých událostí lišit. Ben Affleck a Matt Damon se spolu poprvé sešli jako scenáristé od Dobrého Willa Huntinga, který jim kdysi vynesl Oscara a ve spolupráci s Nicole Holofcener opět odvedli obdivuhodnou scenáristickou práci. Samotnému znásilnění předchází vývoj postupného přátelství a následně politické rivality de Corrougese a Le Grise, kde je klíčové znásilnění v podstatě jen poslední kapkou pro konflikt těchto dvou mužů.   Ty řeči o tom, že se dá brát Poslední souboj jako komentář k MeToo poté rozhodně nejsou zcela mimo. Scéna, kdy se mluví o tom, že spousta žen radši drželo jazyk za zuby a nechala si sexuální násilí líbit kvůli moci kvůli vyšší moci velmi snadno připomene ještě nedávno aktivní řádění Harveyho Weinsteina v Hollywoodu. I přes zasazení do 14. století tak dokáže být Poslední souboj v něčem aktuální.   Většinu času se skutečně pouze vedou dialogy, jsou ovšem tak bravurně napsané a herci jsou tak dobří, že to vůbec nevadí a je naopak vtahující vidět Matta Damona, Adama Drivera, Jodie Comer či Bena Afflecka v jejich rolích. Každá perspektiva dokáže tak trochu změnit pohled na postavy a především se ten film skutečně příliš netáhne a naopak dokáže diváka pořád vtahovat.     Při oněch zmíněných odlišných vypravěčských perspektivách kameraman Dariusz Wolski točí ty samé momenty z různých úhlů, přičemž to tak celé funguje vyvolávat pocit, že sledujeme něco, co jsme už viděli a zároveň skutečně jinak. Kamera se pořád hýbe, závěrečný souboj poté bravurně využívá jak obrazu i zvuku.   Srdcem filmu ovšem nejspíš skutečně zůstane postava Marguerite v podání Jodie Comer. Ta má po seriálu Killing Eve definitivně nakročeno k úspěšné filmové kariéře i díky jejímu skvělému výkonu v Posledním souboji. Poslední souboj funguje jako připomínka tehdejších ženských (ne)práv a tehdejších nesmyslů, které nejen v Paříži kolovali (ze znásilnění nemůže vzniknout těhotenství...). Z osudového souboje dvou mužů se ve finále stejně jen stává zábava pro krále a šlechtu. Tehdejší drzost Marguierite obvinit Le Grise ze znásilnění otřese i mezi tehdejšími ženami v Paříži, protože tohle ženy v tehdejší Paříži prostě nedělají. Ridley Scott natočil funkční feministický film, který ovšem bude bez problémů fungovat i pro mužské diváky.   Rozhodně by možná neuškodilo v pár momentech stříhat, protože ono tempo přeci jen občas hapruje. Sympatický bod, který spočíval v nejistém vypravěčovi ve finále tak trochu vyšumí do prázdna a ideální divácký přístup k celé věci je tak jasný. Poslednímu souboji ovšem jinak není po řemeslné stránce téměř co vytknout a Ridley Scott jednoduše dokázal, že pořád umí. A snad mu to v téhle formě vydrží.   Poslední souboj byl odsouzen k finančnímu propadáku dávno před svou premiérou. Film za 100 milionů dolarů, kde se ze 150 minut máchá meči pouze ve zhruba 10% neměl nikdy nakročeno k finančnímu úspěchu. Zamrzí to, protože tahle poctivá filmařina pochopitelně nejlíp vyzní právě na velkým plátně s ohlušujícím zvukem. Ridley Scott si ovšem očividně nadále točí přesně ty filmy, které chce a v tomto ohledu zůstává nadále sympatický. Jeho chystaný biopic Napoleona s Joaquinem Phoenixem bude událost..... () (méně) (více)

HAL 

všechny recenze uživatele

Věřil jsem že Ridley na to má, a nezklamal. Ale není to bezvýhradné.Ta ženská linka je evidentně tak moc akcentovaná, že tím autor vlastně popírá důvod pro ten Rashomonovský styl vyprávění - proč tam dávat tři opakování, když v těch dvou předchozích neukazuje jinou "pravdu" (jako v tom Rashomonu), ale jen masivní ega a komplexy obou borců. Tradiční vyprávění by tady imho nebylo nijak na škodu.A vyhnul by se tím i tomu, že jak ze začátku film působí až moc zkratkovitě, tak ke konci už se naopak trochu táhne - až do skvěle natočeného finálního souboje.I takhle je ale Poslední souboj velice zajímavý Scottův příspěvek k Mee Too který dává smysl a má co říct, a zároveň i hodně dobrý historický film. Lehce ušmudlaných 8/10 ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Vzpouzela se, jak se sluší, neboť je to dáma. Ale nebylo to proti její vůli." Středověká romantika je snem každýho chlapa. Jenže dneska se to nesmí říkat, takže ani já to neřeknu. Spíš se zaměřím na to, že jsem se nemohl rozhodnout, komu budu fandit. Spravedlivýmu buranovi? Intelektuálnímu nadrženci? Nespokojený manželce? Kdepak. Já si vybral církev. Ta byla tradičně boží. Kluci upalovačský zase rozjeli svoji ligu a znásilněná přece nemůže otěhotnět. To je snad jasný každýmu ministrantovi, kterej někdy našel svýmu knězi nádor na varlatech. Ale abych jen netruchlil nad rozprášeným semenem, tak mě bavili požitkářskej Pierre a infantilní král Karel VI, ale celkově to na mě bylo zbytečně dlouhý. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Úžasný film. Spolehlivě skvělá režie Ridleyho Scotta se tentokrát potkala s neméně skvělým scénářem, který si s divákem nádherně pohraje. Tři hlavní postavy, tři pohledy na jednu věc... A ačkoliv se ty pohledy liší, neznamená to nutně, že někdo z nich lže. To vše navíc v dokonalém hereckém podání, s nádhernou výpravou... A samozřejmě s tím titulním soubojem. Jen jednou za čas se objeví takový biják, jehož jediný nedostatek je, že není o něco delší. ()

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $100miliónov║ Tržby USA $10,853,945║ Tržby Celosvetovo $30,552,111▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $886,352║ Tržby za predaj DVD v USA $547,256║ Na Ridley Scotta troška viac komornejší príbeh než sme zvyklí. Pre neho aj troška nezvyklí štýl rozprávania príbehu. Rozdelený na tri uhly pohľadu, čím prekvapuje. Aj keď osobne by som tam trošku viac zamiešal z kartami, lebo moc veľké rozdiely tam teda neboli ponúknuté, v podstate išlo stále o takmer ten istý dojem z danej nešťastnej situácie, mohla sa tam viac zavádzať! Herecky mi to na prvý pohľad moc neštýmovalo, veď Affleck, Damon, Driver v historickom epose!? ale postupne si človek, zvykne na tieto tváre. Najviac lahodí objav roka 2021 sympatická a dobre herecky disponovaná Jodie Comer. Tam sa dá uveriť že im teda riadne pomotala hlavy.  Výpravnosť to má opäť ohromnú, to je Scottov nevyhnutný štandard.  Záverečná bitka pridáva razantne body na vrch, kľudne by som bral takýchto súbojov vo filme viac, úplne že extáza. Ridley si robí už takú obdobnú Križiackú sériu filmov: Kráľovstvo nebeské, Robin Hood, Posledný súboj... len tak ďalej. /90%/ ()

Galerie (28)

Zajímavosti (21)

  • Matt Damon měl problém s růstem vousů, a tak maskéři vyzkoušeli více než 20 druhů nalepovacích bradek. Herec měl ve výsledku kvůli těmto „nasazovacím“ vousům vyrážku, která byla tak nepříjemná a otravná, že ji musel ledovat balíčky ledu po každé natočené scéně. (NiWi)
  • Nicole Holofcener byla do projektu zapojena, aby dodala scénáři ženské perspektivy. (ČSFD)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama