Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (709)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Kdo by to byl čekal, že se z chlapácké rytířské legendy vyklube silný a velmi funkční feministický manifest? Tým kolem Ridleyho Scotta spojil těžkopádný, povídavý a v řadě ohledů zastaralý obraz středověku s moderním poselstvím, jež je dostatečně čitelné, aby si ho museli všimnout i diváci, kteří přišli na historickou rubačku. Důraz na konverzace, společenské i psychologické pozadí ústředního sporu však má do epičtějších Scottových kusů jako Království nebeské či Gladiátor hodně daleko; spíše se blíží slavnému Rašómonovi z hlediska převyprávění jednoho příběhu z několika úhlů pohledu. Tenhle svět ovládají muži, kteří jsou však hnáni spíše svými křivdičkami nežli Boží spravedlností. Přihoďte trochu krve na těch správných místech, nepříjemného násilí na jiných a středověkého tmářství, jež ženám nepřiznává žádná práva a nastavuje inspirativní zrcadlo i současnosti. Dvě a půl hodiny utečou a člověk je mile překvapen, jak progresivní film v poctivě oldschoolovém hávu dovede režijní matador i po osmdesátce natočit. ()

Botič 

všechny recenze uživatele

Stejným dílem silný film, jak pro mužskou část publika, tak i tu ženskou. Ze začátku možná trochu nemotorně načrtnuté, ale s přibývajícími minutami z toho Ridley Scott pod tlakem vytváří diamant. Jodie Comer a Ben Affleck adepti na spoustu cen. Běžte na to, než Poslední souboj z kin zmizí úplně. Tohle si velké plátno zaslouží. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Důmyslná variace na koncept tří odlišných pohledů na jednu událost, kterou nejvěhlasněji předložil už Kurosawův "Rašómon" staví na pečlivě vyprávěném scénáři a jeho solidním zpracování. Rozpačitě rekonstruované historické dějiště (imerzivní bitvy i uměle působící města) zde ale plně slouží v zájmu příběhu a postav, na nichž spolu s jejich představiteli pak leží veškerá tíha vynikajícího filmu. Ačkoli po vzoru "Rašómonu" také "Poslední souboj" se primárně zaobírá jedním okamžikem, je pro něj zásadní vyobrazení širšího kontextu. Právě v něm se totiž postupně představují oba jednotliví aktéři, respektive to, jak oni sami sebe vnímají. Právě na sebezahleděnosti a sebeprezentaci stojí zdejší střet pohledů, v jehož jádru pak stojí bravurně zpřítomněný doklad toho, jak jsou celé dějiny zkreslené tím, že je formulovali muži. Závěrečná třetina přináší pohled, respektive pravdu ženy vůči "pravdám" z pohledu mužů. Nejen že z dramatického hlediska se zde bravurně zúročuje vše, co si scénář postupně připravil půdu. Ale především se zde s drtivě nepříjemnou výmluvností zpřítomňuje absurdita maximy "this is a man's world", která zastřešuje nejen tento konkrétní příběh jedné ženy, který je vyprávěn dvěma muži, ale i celé historie patriarchální společnosti, která ženám nejen že nedopřává sluch, ale ještě je apriorně soudí podle vlastních vytvořených hledisek. Pohled ženy tak neodhaluje jen její příběh ve stínu a zaslepenosti mužů, ale také to, jak je jejich sebedefinice utvářena privilegii i ideály o sobě samých na základě naplňování konkrétních dobových maskulinních rolí chrabrého rytíře ochranitele a ctnostného sečtělého lamače srdcí. Ridley Scott pak vynikajícím způsobem oživuje toto komorní drama i všechny jeho roviny v perfekcionisticky inscenovaném rámci historického velkofilmu, který na sebe nestrhává pozornost, ale funguje právě jako potřebné zhmotnění konkrétního historického období jeho striktně nalinkovaných genderových rolí a norem. Onen závěrečný titulní souboj pak získává svou intenzitu nejen díky vynikajícímu formálnímu ztvárnění, ale především protože představuje dramatickou kulminaci, kterou ale na rozdíl od úvodní sekvence už nevnímáme skrze optiku dvou gerojů, nýbrž se zde především vyciťujeme do ženy, která je nucena celé situaci přihlížet. "Poslední souboj" tak vskutku představuje zcela atypický hollywoodský projekt, jehož vysoký rozpočet slouží intimnímu dramatu s bohužel dalekosáhlým významem a kde historické dějiště zpřítomňuje negativní rysy přetrvávající v jádru naší společnosti dodnes. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Film Ridleyho Scotta. Oproti starším Scottovým epickým historickým veľkofilmom, ako boli snímky Gladiátor alebo Kráľovstvo nebeské, je Posledný súboj oveľa intímnejším filmom, stojacim predovšetkým na dialógoch, emóciách a prekreslených postavách, zasadených však do veľkolepých a výpravných stredovekých kulís. Nie je to však to pravé orechové, film veľmi VEĽMI nudí a na vyššie spomínané filmy to nemá ani zďaleka, preto neviem, prečo nad ním toľko ľudí mľaská. Okrem súboja, ktorým je film uvádzaný aj zakončený, dôjde síce aj na pár ďalších, podobne krvavých a surových bojových scén, tie sú však pomerne minimalistické a krátke. Zvyšok príbehu je rozdelený do troch kapitol. (9.5.2022) ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Ak ocakavate svizny historicky velkofilm, ste na zlej adrese. Toto je komorna konverzacka s obcasnym epickym celkom. Mensi problem je trochu haprujuca struktura, ktora filmu ubera na tempe. Na druhej strane vsak ide o velmi zaujimavy studijny material ako sa da uchopit scena. Technicky samozrejme na spickovej urovni, herci vsetci super a Ridley je aj na stare kolena uplny macher. 9/10 Update: Druhé pozretie vačšinu nedostatkov maže ()

Galerie (28)

Zajímavosti (21)

  • Skutečný Jean de Carrouges (Matt Damon) se po aféře stal člen samotné královské družiny a zemřel v roce 1396 v Bulharsku během křížové výpravy. (vyfuk)
  • Matt Damon spolu s manželkou a čtyřmi dětmi uvízl kvůli vládou nařízené izolaci na jaře 2020 v Irsku, kde v Dalkey za Dublinem natáčel tento film. (rakovnik)
  • V jezdeckém souboji s dřevci má Jean de Carrouges (Matt Damon) na hlavě helmu s hledím. Od scény, kdy leží Jacques Le Gris (Adam Driver) uvezněn pod koněm, má však Carrouges helmu bez hledí. (Privatejoker)

Související novinky

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

Ben Affleck a Matt Damon míří na Netflix

26.01.2024

Osvědčené hvězdné tvůrčí duo kráčí vstříc další filmové spolupráci. Po loňském chváleném dramatu Air: Zrození legendy a pár let starém Posledním souboji vyhlíží oscarová dvojice Ben Affleck s Mattem… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama