Reklama

Reklama

Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)


Vražda v Orient expresu (S12E03)

(epizoda)
  • Velká Británie Murder on the Orient Express (více)

Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (207)

Disk 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Naprosto mimořádné dílo, které by zcela přesvědčivě obstálo i na velkém plátně (novou verzi chystá Kenneth Branagh, premiéra na podzim). Při sledování mě doslova mrazilo. Postavy kladoucí si etické otázky, téma spravedlnosti a odplaty... Dokonalost.______EDIT po druhém zhlédnutí: Fakt je to nejlepší Suchetův Poirot vůbec. Temný a nemilosrdný, kladoucí závažné etické otázky. A znovu jsem si uvědomil, jak je snadné brát "spravedlnost" do svých rukou, ale vůbec si neuvědomujete, že po uspokojení své pomsty se z vás stane stejná zrůda, kterou jste předtím bestiálně popravili. Ten film mě znovu totálně uzemnil, vlastně ještě více než minule, protože o odhalení vraha tahle Vražda v Orient Expresu opravdu není. ()

Ajantis 

všechny recenze uživatele

Se sklonkem Poirotovy kariéry i seriálu jsem se právě na „Vraždu v orient expresu“ těšil nejvíc; ač jsem o jejím ději nic bližšího nevěděl, patří mezi ty nejznámější a své vykonalo i zdejší vysoké hodnocení. Tento díl je předně mistrovsky natočený, v duchu těch lepších z nových dílů. Prostředí Orient expresu se svou různorodou vznešenou společností, luxusem, krásnou ubíhající krajinou a obzvlášť stísněností je pro Poirotův případ jako stvořené; film překypuje tajemstvím, jež s sebou jednotliví cestující nesou, napětím, je temný a vhodně dramatizovaný (zejména hudbou). Má spokojenost však vyprchala úměrně odhalování zápletky; nečekal jsem, že právě takto ceněný příběh bude možná úplně nejvíc trpět tím největším nedostatkem Christiiných předloh - nesmírnou nepravděpodobností. Její míra je zde tak vysoká, že děj prakticky opustil pozemskou skutečnost a stal se spíš podobenstvím, což je jednak krajně nezvyklé (ale ne nutně špatné), jednak konkrétně zde pochybné. Zatímco soudní porota by měla (sic) rozhodovat nestranně na základě faktů, ta zdejší je na celé věci osobně zaujatá, koná z emocionálních pohnutek a její trest představuje hlavně odplatu; Poirot na jedné straně odmítá spravedlivý trest provedený prostým lidem, protože by se tím společnost navrátila do barbarského středověku, na druhé straně však hájí ukamenování cizoložnice zběsilým davem, neboť překročila zákon. Úvahy o morálce a pozemském/božím trestání do Christiiných příběhů nesedí a výsledek na mne působí nejvíc jako nepřirozený konstrukt, jehož účelem je nabídnout závěrečnou nesmírně dramatickou a efektní scénu váhání a těžkého rozhodování modlícího se (sic) Poirota. „Vražda v orient expresu“ tak je jedním z jeho nejzajímavějších případů, ku prospěchu jí to však příliš není. ()

Reklama

Finarfin 

všechny recenze uživatele

Jejejej. Tohle byl prostě přešlap. Hrozně moc jsem se těšil na nejzpracovávanější (a možná i nejlepší) předlohu A. Christie a na to jak v ní bude vypadat David Suchet. Stalo se, ale co jsem nečekal. Po množství filmů, kde je Poirot v Suchetově podání vykreslen jistým způsobem, je z nepochopitelných důvodů jeho profil v tomto filmu změněn na moralistického, katolického (přestože se předchozí filmy tomuto tématu poměrně pečlivě vyhýbaly) zabšklého páprdu, pro kterého je zákon nade vše (viz. schválení ukamenování ženy). Skvělá detektivní zápletka s neuvěřitelným vyvrcholením se pak bohužel ztrácí v morálním dilematu. Je to v naprostém rozporu s předchozími příběhy, kdy Poirot nechá třeba i hlavního padoucha uprchnout, protože k němu chová sympatie potěšen tím, že případ vyřešil. Připomeňme si například jeho chování v závěru adaptace Smrt na Nilu, to byl pravý Poirot, nostalgický, chápající. Nemohu si pomoct, ale stará zpracování Vraždy v Orient-expresu toto nepřekoná a nezachrání to ani tradičně brilantní David Suchet. ()

mcleod 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejzajímavějších a zároveň nejodlišnějších příběhů slavného belgického detektiva. Hercule Poirot je celý film velmi vážný, skoro by se dalo říci až naštvaný, což krásně koresponduje s nezvykle výrazně ponurou atmosférou celého příběhu. Svým spolucestujícím (s podle mého pohledu velmi pochybnými úvahami) často představuje své názory na pozemskou (a u Poirota trochu překvapivě také Boží) spravedlnost, vždy když se v rozhovoru dostává k jejímu nějakým způsobem problematickému uplatnění. To vyvrcholí při myšlenkově i v ohledu detektivního napětí úžasném rozuzlení případu... Viděl jsem už hodně adaptací tohoto snad nejznámějšího Poirotova příběhu, ale tato je ve všech ohledech jednoznačně nejzajímavější. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Královská disciplína adaptací madam Agathy - Vražda V Orient Expresu (ten spojovník nepochopím...) v troufám si říct naprosto nedostižném provedení. Je jiné než dřívější verze, působí realističtěji (zimu ve stojícím vlaku je skoro cítit na vlastní kůži), a také podstatně temněji a osobněji. Tísnivosti atmosféry napomáhá i hudba Christiana Hensona. Jsou tu drobné změny v rozložení úloh, a také přibyly velmi silné rozhovory na téma boží, zákonné a lidské spravedlnosti. A z iluze pozvolna se exponujících fotografií dokreslovaných popisem Casettiho skutku z Poirotových vzpomínek tentokrát tuhne krev v žilách, stejně jako z proslovu nejmenovaného vraha k jeho oběti. Zmínil jsem to kdysi u Stalo Se Za Bílého Dne - vražda dítěte byla ještě nepříliš dávno zcela oprávněně vnímána jako nepředstavitelně odporný zločin, ale my už jsme značně otupěli. Tento Poirot dokáže ty krajně nepříjemné pocity vzbudit, a o to je vzácnější. Nemůžu jinak - za ten sevřený žaludek v poledne horkého letního dne - 100%. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Väčšina filmu bola natočená v štúdiách Pinewood v Buckinghamshire (Anglicko), kde bola vybudovaná verná replika vagónu Orient Express. (Petulinecko)
  • Pro natáčení exteriérů scén, odehrávajících se v Istanbulu, posloužila Valletta, hlavní město Malty. (a.kopecka)
  • Námět knižní předlohy se zrodil v roce 1931 během návratu Agathy Christie z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)

Reklama

Reklama