Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)
Režie:
Philip MartinScénář:
Stewart HarcourtKamera:
Alan AlmondHrají:
David Suchet, Eileen Atkins, Hugh Bonneville, Jessica Chastain, Marie-Josée Croze, Serge Hazanavicius, Stanley Weber, Barbara Hershey, Toby Jones (více)Obsahy(2)
Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (207)
Morálně nejsilnější a nejtíživější poirotovka, kterou jsem (zatím) viděl. Nad slavnou a hvězdně obsazenou verzí ze 70. let tato vítězí především dokonale vyhroceným závěrem, jenž vás opravdu donutí zamyslet se nad podstatou spravedlnosti a toho, kam až by měla mít "civilizovaná" společnost právo zajít v rámci jejího naplnění. Vidět (obvykle zcela sebejistého) geniálního detektiva takto vnitřně rozpolceného a nuceného volit mezi dvěma "zly" je zážitek v podstatě nezapomenutelný... 90 % ()
Od televizní adaptace slavné Vraždy v Orient-expresu jsem čekal ledacos, ale tohle mě dostalo! Neskutečné! Tvůrci celého cyklu Hercule Poirot se navzdory všem moderním technologiím, vizuálním efektům a nekonečným možnostem natáčení stále drží počáteční koncepce z konce 80. let a je vidět, že se to stále vyplácí. Celý snímek na mě místy působil ještě magičtěji než slavná Lumetova adapatce z roku 1974 - hlavně po herecké stránce. Geniálně jednoduchá a mrazivě působící hudba mě uhranula a herecké výkony, jichž jsem se trochu obával, byly vynikající. Proč tvůrci neudělali výjimku a neposlali tento film do kin, stačilo jen vrazit více peněz do výpravy, trošku popustit stopáž a udělat tomu solidní reklamu...A na stříbrném podnose se mohli servírovat Oscaři:-) Minimálně pro Davida Sucheta, protože jen v jeho fantastickém podání je Poirotova závěrečná netypická proměna sice nečekaná, ale navýsost uvěřitelná. Možná proto si na ni v roce 1974 netroufli, jednoduše z toho důvodu, že neměli toho správného Poirota...Já to prostě zhltl i s navijákem... ()
Jeden z nejzajímavějších a zároveň nejodlišnějších příběhů slavného belgického detektiva. Hercule Poirot je celý film velmi vážný, skoro by se dalo říci až naštvaný, což krásně koresponduje s nezvykle výrazně ponurou atmosférou celého příběhu. Svým spolucestujícím (s podle mého pohledu velmi pochybnými úvahami) často představuje své názory na pozemskou (a u Poirota trochu překvapivě také Boží) spravedlnost, vždy když se v rozhovoru dostává k jejímu nějakým způsobem problematickému uplatnění. To vyvrcholí při myšlenkově i v ohledu detektivního napětí úžasném rozuzlení případu... Viděl jsem už hodně adaptací tohoto snad nejznámějšího Poirotova příběhu, ale tato je ve všech ohledech jednoznačně nejzajímavější. ()
Zatím nejlepší a nejtemnější Poirot, kterého jsem kdy viděl. Skutečně se producenti mohli trochu pochlapit a pustit tenhle vynikající film do kin. Zasloužil by si to a já bych na něj stoprocentně šel. Už jen ten dramatický začátek! Ani u Dobyvatelů ztracené archy jsem nebyl tak rychle vtažen do filmu! Ze všeho nejvíc se mi líbilo, že tvůrci správně předpokládali notorickou známost díla a tedy i pointy, takže tu ani tak nejde o totožnost vraha, ale o to, jak se slavný detektiv vypořádá s problémem viny a spravedlnosti, který se mu zde postavil do cesty. Je jasné, že to otřese s jeho vnímáním světa. V tomhle místě také Vražda v Orient expresu nabírá nejvyšší obrátky. ()
Pořád jsem si říkal, že kdyby měl tenkrát Sidney Lumet v hlavní roli Davida Sucheta a stejně silně napsaný závěr jako tady, mohlo se jednat o pětihvězdičkovou detektivku. Takhle nám zůstaly dvě velmi dobré verze, kdy ale každé něco chybí (té nové víc peněz a charismatičtější herci, té starší zase skvělý hlavní hrdina a silnější katarze). ()
Galerie (14)
Photo © Carnival Films
Zajímavosti (5)
- Námět knižní předlohy se zrodil v roce 1931 během návratu Agathy Christie z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)
- Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Charlese Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)
- Väčšina filmu bola natočená v štúdiách Pinewood v Buckinghamshire (Anglicko), kde bola vybudovaná verná replika vagónu Orient Express. (Petulinecko)
Reklama