Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)
Režie:
Philip MartinScénář:
Stewart HarcourtKamera:
Alan AlmondHrají:
David Suchet, Eileen Atkins, Hugh Bonneville, Jessica Chastain, Marie-Josée Croze, Serge Hazanavicius, Stanley Weber, Barbara Hershey, Toby Jones (více)Obsahy(2)
Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (207)
Davida Sucheta jako Hercule Poirota moc dobře znám, ale nekoukám na něj zase tak pravidelně. Když na mě Česká televize o půlnoci vystřelila, div ne možná nejznámější, detektivku, co Agatha Christie napsala, rozhodl jsem se, že jí zkusím. A ono opravdu...vůbec nevadilo, že na něj nekoukám tak pravidelně. Philip Martin to totiž natočil naprosto geniálně. On ten příběh sám o sobě je geniální, ale výborný David Suchet to ještě umocnil spolu s úžasně ledově temnou atmosférou, ve které zaručeně nepočítejte s tím, že vrahem by byl zahradník. Pohled Davida Sucheta coby Hercula Poirota v závěrečné scéně mě bude mrazit ještě hodně dlouho po shlédnutí. ()
Po každém skončení filmu z osmdesátých let, které u příležitosti 125. výročí narození Agathy uvedla česká televize a v němž hráli slavného detektiva Peter Ustinov a Albert Finney, jsem si vždy pustila televizní verzi a mohla souhlasně s mnoha dalšími napříč fóry a databázemi říci, že David Suchet na rozdíl od dvou výše uvedených Poirota nehraje, on jím, s noblesou sobě vlastní, je. Ale Vražda v Orient expresu se odlišuje, nejen od předchozích zpracování, ale i od všech ostatních částí tohoto britského tv. cyklu a podle mě patří k tomu nejlepšímu a rozhodně nejpůsobivějšímu, co se v něm natočilo; se scénami, při kterých mrazí v zádech úplně stejně jako krajina někdejší Jugoslávie, již po dlouhý čas sledujeme. Setkáme se s mnoha projevy spravedlnosti (které se nám, stejně jako některým protagonistům nemusejí líbit - od kamenování za cizoložství, až po rekonstrukci odkrývané vraždy) a všechno to, stejně jako různé kontrasty zde zobrazené (včetně víry v Boha – nějak k tomu totiž ta oblast i námět příběhu vybízí) a všechno to v člověku zůstává ještě dlouho po zhlédnutí a musí si, chtíc nechtíc, udělat názor. A tohle se, při vší úctě k hvězdným představitelům i Finneyově nominaci na Oskara, u předchozích zpracováních a dokonce ani adaptaci jiného Poirotova příběhu ( s výjimkou Opony) nestalo. Zcela bez výhrad.... ()
Dost rozpuroplné, alespoň co se mě týče. Miluji jakékoliv adaptace Poirota, kam se hrabou CSI a podobné s prominutím srágory... Miluju Sucheta, jehož výkon je tady excelentní. Geniální kamera, zajímavý vizuál (na TV film). Ale ten scénář a samotné plynutí děje mě prostě nezabavilo. Prvních 30 minut se nic neděje, ten "akční" začátek s vystříknutím krve a kamenováním je možná líbivý pro současné diváky, ale z mého pohledu tam neměl co dělat, tohle je Poirot ne Bourne. Samotná vražda a vyšetřování je pak směšně krátké, náhle přichází odhalení vraha a pak přichází 15 minut nábožensko-filozoficko žvástů. Je to sice efektní, ještě doplněné zajímavou hudbou, ale čekal jsem o mnoho více. Něco mezi 3* a 4* a jen tak ze "soucitu" dávám 4*. Především za Sucheta. ()
Pro mě o veliký kus lepší než původní film. Je to nejen díky Suchetovi a jeho podání Poirota, kterému se klasicky nikdo nevyrovná ani z bla, ale je to hlavně díky tomu morálnímu dilematu, které v této verzi trápí Poirota a tedy i diváky a dost více......aneb "Ty, kdo jsi bez viny, hoď kamenem....My bez viny byli a tím kamenem jsme hodili". ()
Bezmála geniální adaptace románu a navíc skvostná aktualizace už trochu okoukaného seriálu. Poirot dovedený eticky ad absurdum, od "whodunit" detektivky do svíravého a místy až nesnesitelně intenzivního dramatu o spravedlnosti. Nebýt pár odporných digitálních kašírek je to mistrovská stavba, kterou podpírá Suchetova temná strana síly a dost netradiční instance boha, který tentokrát zvítězí nad silou detektivovy racionality. Ještě nikdy nebyl Poirot tak zranitelný tím, co vyšetřuje - a ještě nikdy nebyl tak důsledně bezmocný a poražený. Philip Martin odvedl brilantní práci a pro mě zcela bez pochyb natočil nejvyjímečnější a nejodlišnější poirotovku, která mě osobně svou syrovostí, temnotou a rozbitím pevného rámce tradiční detektivky naprosto dostala. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (5)
- Námět knižní předlohy se zrodil v roce 1931 během návratu Agathy Christie z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)
- Väčšina filmu bola natočená v štúdiách Pinewood v Buckinghamshire (Anglicko), kde bola vybudovaná verná replika vagónu Orient Express. (Petulinecko)
- Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Charlese Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)
Reklama