Reklama

Reklama

Tancuj Matyldo

Trailer 2

Obsahy(1)

V příběhu inspirovaném skutečnou událostí žije uzavřený Karel (Karel Roden) ve světě řádu a striktních pravidel, ve kterém nezbývá mnoho místa pro empatii. Svou extrovertní a bohémskou matku Matyldu (Regina Rázlová), bývalou barovou zpěvačku, navštěvuje víceméně z povinnosti. Matylda přijde nečekaně o byt a Karlovi nezbyde než ji vzít k sobě. Jejich soužití je ale pro něj katastrofou. Zvlášť když vyjde najevo, že u Matyldy propuká Alzheimerova choroba. Jako možné řešení se nabízí, že o svéráznou babičku bude pečovat Karlův syn Pavel (Antonio Šoposki), nezodpovědný floutek pohrdající otcovou profesí exekutora. Společná domácnost tří rozdílných temperamentů různých generací přináší řadu humorných momentů, s postupujícími příznaky nemoci spíš tragikomických. Na první pohled bezvýchodná situace převrátí rodině život vzhůru nohama, ale tím, že to nevzdají, udělají něco důležitého nejen pro Matyldu, ale i sami pro sebe. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (177)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jedno z těch lepších rodinných dramat, která se tu za poslední léta urodila. Herecky naprosto perfektní a i scénáristicky to dávalo nejen smysl, ale i to vytvářelo celou řadu emocí. Tedy vše takové, jaký by správný evropský dramatický film měl být. Joo, kéž by se v Česku více otevíraly tyto na první dojem běžná lidská témata nás všech. Natočené s citem, logicky a s úctou ke všem, co něco podobného dnes a denně prožívají. ()

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Lehce nadhodnocuju a vlastně ani nevím pořádně za co. Možná za Rodena, možná za Rázlovou a možná taky za to, že mi to jen prostě a jednoduše sedlo. Asi to bude od všeho něco, každopádně, kdyby bylo víc nových, českých filmů aspoň z poloviny kvalitních, jako tenhle,  začal bych se na ně víc dívat. Tomu ale zatím moc nevěřím. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Musím dát plný počet. Již několik týdnů ve mně tento film rezonuje a já stále marně hledala slova, kterými bych vyjádřila svůj vztah k němu. Není to největší filmový zážitek všech dob, dokonce to rozhodně není ani film roku, ale je to neskutečný citový zásah pro nás, kolem kterých prošlo něco podobného. Prožít si svůj film vytvoří možná silnější pouto, než by dokázalo vytvořit to největší umělecké dílo. Moje maminka mě přivedla k všemu krásnému, co může umění nabídnout. Dala mi nahlédnout do tajů literatury, představila mi hudbu a seznámila mě s filmem. Byla mým trpělivým průvodcem po křivolakých stezkách umění vinoucích se mezi haldami nevkusu. Nebála se mi ukázat to špatné, abych ho dokázala odlišit. Na sklonku svého života prodělala operaci a narkóza ji připravila o ducha. Nebylo to postupné, tak jako v případě Matyldy. A já možná Karlovi tak trochu závidím, že měl čas se s tím vyrovnat, že měl možnost ještě ve světlých chvilkách své mámy najít její původní já. Filmového Karla situace hodně změnila, z nesmlouvavého exekutora se stal chápající člověk. Připouštím, že tenhle přerod mi přijde poněkud umělecky nadnesený. Ale je to jediná drobná vada, kterou na snímku nacházím. Regina Rázlová vyzrála v naprostou hereckou špičku. Majitelka jedněch z nejkrásnějších nohou československého filmu sedmdesátých let se nezdráhá promenovat před kamerou rozčepýřená, s vykasanou noční košilí a bez mejkapu zakrývajícího brázdy vrásek. Ve chvílích, kdy je Matylda zmatená, máte chuť ji nabídnout pomocnou ruku a odvést si ji domů, tak zoufale působí. I když jsou filmů s podobnou tématikou spousty, jen hrstce z nich se daří to, co se povedlo Waltzing Matildě, vystříhat se citovému vydírání a patosu. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

52 %. Nemám rád filmy, ve kterých nemocní buď vědí anebo jakoby věděli, jak svým postižením mohou nadělat lidem kolem sebe co nejvíce pekla ("Václav" - 2007, "Spolu" - 2022). Tento film se měl jmenovat "Utrpení zákona a řádu dbajícího exekutora", neboť film byl především o postavě tohoto člověka. Že jsou exekutoři především krysy, to je asi bez debat. V tomto případě a filmu ale nejde o povolání, nýbrž o osobnost a povahové rysy Karlovy - jeho smysl pro řád a dodržování zákonných norem. Mnoho lidí si přálo prožít citlivý a dojemný snímek pojednávající o přeměně suchopárného člověka v člověka citlivého a milujícího. Pokud vezmu v potaz film "Pohádky pro Emu" - 2016, spatřuji zásadní rozdíl v prožívání zmíněné dojemnosti. Zatímco Ema byla nevinná dívenka, jíž umřela matka, v tomto filmu se jedná o egocentrickou a sebestřednou ženskou, která vnutila svému synovi v jeho útlém věku, aby ji oslovoval křestním jménem, protože mu ani matkou nechtěla být. Tím synovi v jeho dětství nedala tolik potřebný cit a lásku. V jeho dospělosti se spolu moc nestýkali a na stáří přenechá čtyřpokojový byt v hlavním městě podvodníkům. Načež přijede k synovi s tím, že u něj bude bydlet. Předtím mu ale celé roky tvrdila, že Bratislava je její život. Když jí syn naznačí, že je blbá kráva, nařkne jej, že myslí jenom na peníze (už za to měla letět pod most). Zabydlí se u syna, na kterého víceméně celý život kašlala a pokud se jí nelíbila ani ta nejzákladnější pravidla jím nastavená, tak se mu vysrala na podlahu (v lepším případě jen vyhazovala věci na ulici). On to všechno trpce snášel - je to přece jeho matka a nesluší se jí zbavit do pečovatelského domu, přestože se o to jednou pokusil... Zde přichází na scénu Karlův syn - představitel dnešní mladé generace se stylem "staří jsou hlupáci, nám mladým patří svět". Ze starších měl rád jen babičku, protože ta mu půjčila pět litrů na trávu (nevadí, že nevěděla na co, stejně by mu ty peníze dala jen, aby nasrala svého syna). Otcem opovrhoval, protože on je přece ten chytrý a ví, jak svět funguje. Ovšem až do chvíle, kdy zfetovaný a bez řidičáku obrátí auto na střechu i se svojí starou. Pak přijde za otcem s klasickým "tati, pomož mi". Před tím vším otci vyčítal, že se nechová pěkně k babičce a neumí se o ni pěkně postarat. Při první příležitosti, kdy ji hlídal on, ji nechal na techno diskotéce, načež se mu ztratila. To jsem ještě nezmínil, že byl i odborníkem na pečovatelské domy a když viděl babičku připoutanou k lůžku, ihned se v něm probudilo ono progresivistické hned to natočit na mobil (stejně to dělají ekoteroristi, co zastavují dopravu). Tím vším jsem chtěl jen říct, že jediný Karel byl normální člověk, který dokázal přijmout svůj životní úděl. Kluk byl debil, ale je možné ho omluvit, poněvadž je ještě mladý. A babka byla celý život zaměřená jen na sebe (dokázala být spokojená jen, když se dělalo, co jí se líbilo - např. poslech barových sraček v televizi), kterou je možné omluvit (trochu méně) za její stáří a senilitu. Co se týče sociálního systému, jakož i ostatních systémů na stát napojených, funguje v nich (v celé EU) šílená byrokracie, která prakticky nutí občana lhát, chce-li něčeho vůči státu dosáhnout. Shrnuto: nemám rád filmy (a skutečnost), kdy člověk (ať již vědomě či nikoliv) využívá a zneužívá své nemoci v neprospěch osoby o něj pečující. PS: Moc dobře si uvědomuji, jak je těžké se o takového člověka starat a rozhodně jsem si vědom i neutuchající lásky pečujících rodinných (někdy i cizích) příslušníků. () (méně) (více)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Je smutné, že pomyslné spravení chuti mi musí prokázat až takováhle drsná záležitost. Už dlouho jsem z našich luhů a hájů neviděl co se týče stříbrného plátna vzejít něco kloudného. Tancuj Matyldo sice zprvu vypadalo jako pilot k Přišla v noci, ale já dobře věděl, že tady se půjde hlouběji a až na dřeň. Říkám to pořád, ať to byla Matka příroda či Bůh kdo nás stvořili, stáří se jim sakra nepovedlo. Z inteligentních soběstačných lidí se náhle stávají na cizí pomoc odkázané bytosti, mnohdy ještě prolezlé chorobami, s bolestmi atd... Prostě hrůza. A tak si někdy říkám, jetli by nebylo v nějakém rozumném věku, kdy člověk ještě o sobě ví dostat prostě tam od shora flakem na kabinu a mít to hned za sebou. Jestli mne něco opravdu děsí tak je to dlouhá a pomalá smrt někde ve špitále, kde člověka lékařská věda a přístroje dokáží udržovat v chodu prakticky jakkoliv dlouho, pokud to nezabalí jeho mozek. Jak skončili naše prababičky a pradědové nebo babičky a dědové si moc většinou nepamatujeme.  Ale konec svých rodičů zažije každý z nás. A každý se k jejich péči v jejich posledním čase bude muset postavit čelem. A být v tom vzorem a inspirací dětem. Náhle přibude další neočekávaná starost, podobně jako to poznal Karel. A momenty, které nikdy neřešil. Tenhle film úžasně zadrnkal na niterní strunu každéhoz nás, kdo ještě má rodiče a tiše v duchu sleduje jak mu zvolna ale nekompromisně  stárnou. Herecké výkony byly naprosto bezchybné, Karel Rodenpodal elitní výkon, stejně tak paní Rázlová a super byl Antonio Šoposki se kterým jsem ještě neměl tu čest - až dnes. Ze Zuzany Kanócz vyrostla nádherná ženská, zrovna nedávno jsem si říkal co tahle herečka vlastně dneska dělá. Vždyť od dob s Pažoutem uteklo už 20 let. Nejedna květinka za tu dobu odkvetla či nakypěla do zeppelínovských rozměrů, ale tahle půvabná kráska tedy ne. Scénář prakticky neměl chybu a i když divák tuší kam to celé spěje, jeho zájem o těžkou situaci u Karla v rodině neupadá. U filmu jsem si uvědomil také zajímavou skutečnost a to, že exekutoři jsou v podobné kůži jako byli dříve kati. I oni vykonávali soudem vynesené rozsudky, byli jen prodlouženou rukou zákona, vykonavatelé. Přesto to byli oni na koho se pohlíželo jako na nečisté a jakési lidské zrůdy z nichž šel strach. Jasně, exekutoři nikoho nečtvrtí, ani nelámou kolem, ale jejich práce je mnohdy stejně krutá a nemilosrdná. Leckdo tu napadá onu katarzi Karla, ale já sám už v životě zažil, že leckdo v mém okolí (a vlastně i já sám) po vážných životních otřesech pootočil kurz svého chování a myšlení mnohdy do směrů na které by dříve ani nepomyslel. Za mne to bylo uvěřitelné už jen kvůli tomu pejsánovi, byť jako milovník psů jsem trpěl.  Dávám za 5 starých fotek z Normandie. * * * * * ()

Galerie (13)

Zajímavosti (5)

  • „Nápad na snímek vznikl před více než sedmi lety, ještě za života mé matky trpící Alzheimerovou chorobou,“ prohlásila scenáristka Nataša Slavíková. (Duoscop)
  • Natáčelo se v Bratislavě, Praze, Plzni a Étretat ve Francii. (griph)
  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 8 milionů korun. (SONY_)

Související novinky

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci

03.02.2024

Večer v sobotu 3. února 2024 proběhl v Divadle Archa v Praze 14. ročník slavnostního předávání Cen české filmové kritiky, které každoročně uděluje Sdružení české filmové kritiky výrazným a chváleným… (více)

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

04.01.2024

Ve čtvrtek 4. ledna byly Sdružením české filmové kritiky oznámeny nominace pro 14. ročník výročního předávání Cen české filmové kritiky, které by tentokrát měly vyzdvihnout výrazná česká… (více)

Reklama

Reklama