Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Solverino 

všechny recenze uživatele

Tak trochu jako Pozdravy z kožených kalhot, dost často je tam sex, znásilňování a pod., netušil jsem co všechno děti ze základních škol (nebo komu je to určené) všechno uvidí. ČT opět prošlapává cestu vpřed. Jen jestli soudruzi dost neohýbají minulost, aby šla napasovat na tu jejich současnost... nic moc. Celkem nesympatičtí herci, díky za paní Rettigovou, jako ostrůvek herectví a normálnosti, zbytek je dost děsivá šmíra. ()

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Marii Terezii jsem doufala, že ČT zainvestuje do dalších podobných projektů a je to tady. Božena. Já byla s prvním dílem spokojená, rozhodně jsem se nenudila a bouřilo ve mně dost emocí. Protože ať už Bára, Ivana, Anna je to jedno, postavení žen v tehdejší společnosti bylo zoufalé (a to zdaleka ne v historii nejhorší) a nic negarantovalo ani to, když jste "dopadly líp" a vzaly ste si někoho, jako byl Josef - sekáš latinu, posloucháš, chováš se jak já chci, budeš se mít dobře, vzdoruješ, připomenu ti, komu patříš. A zastání nemáš u nikoho. Bára patřila k těm ženám, které odmítaly sklopit hlavu a i díky nim doba pro ženy pokročila. Anna Kameníková se dle mého zhostila své role skvěle, tu mladistvou drzost měla v očích a stejně tak dokázala obrátit a zahrát vyjukanou pannu o první noci. Pan Hájek jako Josef Němec taky skvělý. Pořád jsem přemítala, zda to s ním Bára (ve své době) vyhrála nebo ne, přeci jen to je právě on, kdo jí otevřel cestu ke knihám, k češtině, vydělal peníze, aby měli co do pusy, získala nějaké postavení ve společnosti. No po scéně na stole jsem v tom měla jasno. Nešlo o to, co bylo viděno, to nikdo neví, ale co představovala. Těším se na další díly a doufám, že pro mě budou stejně dobré. ()

Reklama

Garch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. část) Anna Kameníková mě vždy příjemně překvapila. Umí se pro roli opravdu proměnit. a Boženou se dostala na špičku, mezi top filmové herečky, kde po mnoho let vládne Aňa. Dlouhý film Božena jsem si nechal odležet, až byla nálada. O to víc si užívám dobře adaptované předlohy, která mnohým z diváků pozmění pohled na zidealizovanou "Barunku". PS PS Četli jste Babičku, v rámci povinné četby? Vážně? ;-) ()

LachtanShows 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neměl jsem od téhle minisérie žádná přehnaná očekávaní, jelikož jsem dost navyklý z Marie Terezie a jiných krátkoseriálů od ČT, že jsou ve finále celkem zklamáním. Božena naštěstí ale vypadá o dost jinak a už svým prvním dílem mě mile překvapuje. A to hlavně v podobě Anny Kameníkové, které to s černými vlasy dokonce i sluší. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Božena Němcová. Nešťastný mýtus, nešťastná osoba. Její neštěstí nepochází ovšem, jak se hodí předstírat ve 20. a 21. století, ze sepjatých mravů století devatenáctého, a už vůbec ne od jejího, na tehdejší poměry velmi tolerantního a také svébytného a pokrokového muže, bez kterého by, jak dnes jistě všichni víme, Božena nebyla ani pro český národ ničím. Ano, i seriál zatím pokračuje v nastolené domácí tradici prezentovat Němcovou jako chudinku, zosobnění všech žen, které je třeba politovat. Nic nemůže být dál od pravdy. Němce bychom mohli litovat o dost víc, když bychom na tuto podivnou hru s lítostí a sebelítostí, která nikdy nikam nevede, chtěli přistoupit. Neštěstím Němcové byla ovšem její vlastní povaha, a snad také zčásti výchova, která se i tehdy rodinu od rodiny lišila, podobně jako dnes, a na níž se mohl podepsal i její nemanželský původ. Život Němcové není problém „zlé doby“, která byla k dívkám a manželkám tvrdá. Manželství byla různá a široká síť příbuzenství poskytovala na druhé starně ženám ochranu a možnosti, které by ve stoletích bez dnešních samozřejmostí jinak vůbec nebylo kde získat. Život Němcové je konkrétní problém konkrétní povahy a konkrétních okolností. Nazírat na historii všeobecnou optikou soudobé morálky je navíc vždy chyba, která dává vzniknout zcela novému, ale smyšlenému poučení. A to většinou záměrně smyšlenému (typicky pro účely aktuální ideologie). Nekonstruujme, co chceme slyšet dnes. Drtivá většina lidí byla šťastná i nešťastná navzdory dobovému modu operandi, který nakonec vždy vytváří důvody pro obojí. Němcová vynikala zvláštní neukotveností a výrazným mentálním chaosem. Určitě není osobností, která může být příkladem, ale není také obětí druhých, jak se snaží od počátku vzniku tohoto mýtu deklarovat obrozenecký, komunisty (a komunistkami) prolongovaný narativ. I ona sama mnohým ubližovala. Nezapomeňme, že to Němcová přelétala od muže k muži a nikdo jí vlastně nebyl dost dobrý, nebylo tomu naopak. To ona pořád něco chtěla – ale co byla schopna sama dát? Ten známý černobílý obrázek mučednice do miniatury pochází od měšťáckých ženských spolků, které po paradoxně poněkud maskulinní Němcové skočily jako po své romantické modle, která se o sto let později proměnila dokonce ve feministickou ikonu :) Myslím, že tak spíš jen nechtěně šlapou po její památce. Nový seriál, který Němcovou představuje, zatím žádné mýty nebortí, ale mimo to se vyvedl nadmíru dobře. Produkce si zaslouží ocenění za solidní historické reálie. Všichni herci pět hvězdiček. Těším se na další díly a s hodnocením se zatím neukvapuji. Snad jen na okraj – těžko hledám důvod, proč musí být v každém současném filmu zachyceny podrobnosti sexuálního aktu. Co z toho kdo má? Sem se to nehodí, ani k době ani vzhledem k tomu, že seriál může být vhodný i do škol. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama